IRE33111 Styringsteknikk 2 (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Even Arntsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er et valgfag og inngår i bachelorstudiet i ingeniørfag:
- Kjemi med valgfagskombinasjon Prosesskjemi og energi
- Kjemi, Y-veien med valgfagskombinasjon Prosesskjemi og energi
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Innhold
Emnet inngår i rammeplanens hovedemne tekniske fag.
Følgende tema vil bli berørt:
- Formulering av reguleringsproblemet i prosessteknisk sammenheng
- Løsning av reguleringsproblemet ved bruk av standard regulatorfunksjoner
- Gjennomgang av reguleringsutstyr og eksempler på eksperimentell innstilling av
PID regulatorer - Gjennomgang av symbolbruk i PI&D diagrammer
- Matematisk modellering
- Laplace transform
- Blokkdiagram og transferfunksjoner
- Tids og frekvensresponsanalyse. Stabilitetsanalyse
- Dimensjonering av standard regulatorer
- Bruk av datamaskiner og programvare til analyse og design av reguleringssystemer. Beregning av PID regulator.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises i form av forelesninger, selvstudium, gruppearbeider, laboratorieøvinger og skriftlige øvinger.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studenten må ha oppfylt følgende arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Innlevert 5 individuelle øvinger i Regtek
- Innlevert 4 gruppe-/laboratoriumoppgaver i Regtek
Det gis åpning for muntlig test for å bekrefte selvstendigheten i innlevert materiale.
Eksamen
3 timers individuell skriftlig skoleeksamen
Tillatte hjelpemidler: Ingen
Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Læringsevaluering i henhold til avdelingens vedtatte prosedyrer.
Litteratur
Reguleringsteknikk:
Finn Haugen; Regulering av Dynamiske systemer, Bind 1 Tapir akademisk forlag
Finn Haugen; Lær Simulink trinn for trinn, Tech Teach