IRI14512 Prosjektledelse 1 (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Sissel Larsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk i Bachelor i innovasjon og prosjektledelse.

Undervisningssemester

1. og 2. semester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap:
Studenten

  • har innsikt i prosjektteori og sentrale prosjektstyringsprinsipper
  • har forståelse for de utfordringer og muligheter prosjektarbeid gir
  • kan planlegge og  gjennomføre reelle prosjekter

Ferdighet:
Studenten kan

  • arbeide i prosjektteam på en systematisk måte etter anerkjente metoder og modeller for problemløsning og prosjektstyring 
  • grunnleggende prosjektmetodikk og har innovative ferdigheter for eksempel gjennom partnerskap med bedrifter
  • kan benytte metoder, modeller og IT-verktøy i gjennomføring av prosjekt
  • kan skrive resonnerende tekst om prosjekt

Generell kompetanse:
Studenten kan

  • vise forståelse for teamarbeidets betydning for at resultatet i et prosjekt skal bli vellykket
  • utøve en god praksis innenfor fagområdet gjennom erfaring fra praksisfeltet

Innhold

Innholdet i emnet er praktisk organisert prosjektarbeid knyttet til bedrifter /tjenester i regionen. Det legges vekt på å trene seg i å arbeide i team på en systematiske måte etter anerkjente metoder og modeller for prosjektledelse.

Gruppene skal analysere prosjektutviklingens forskjellige faser. Arbeidet skal resultere i en prosjektrapport som inneholder prosjektplan. I prosjektet legges det vekt på å innarbeide god dokumentasjonspraksis

Følgende temaer omhandles i emnet:
- Teamarbeid
- Grunnsteinene i et prosjekt
- Prosjektmodeller
- Planlegging
- Prosjektverktøy
- Nedbryting og styring
- Fremdriftsplaner og oppfølging

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen organiseres i blokker. Undervisningen veksler mellom lærerledet undervisning, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til innholdskomponenter, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor de ulike emner som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egne erfaringer.

Prosjektledelse krever aktiv gruppedeltagelse.
Veiledning og selvstudium er sentralt i faget.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Prosjektplanlegging knyttet til case som studentteamet arbeider med i emnet innovasjonsteknikk.  Dette arbeidet er praksisrettet og i stor grad samarbeidsorientert med en bedrift/virksomhet innenfor tema innovasjonsanalyse. 

Eksamen

Mappevurdering (individuell)

Mappen består av:

  1. 3 individuelle innleveringer  i prosjektplanlegging
  2. Individuell sluttrapport i prosjektplanlegging

Det gis en samlet karakter for mappen. Det benyttes karakterskala A-F.

Evaluering av emnet

I henhold til avdelingens prosedyre Studentevaluering av emner og undervisning (EVA 3 a og b)

Litteratur

H. Westhagen (2010): Prosjektarbeid - utvikling og endringskompetanse H. Westhagen (2010): Prosjektarbeid - utvikling og endringskompetanse

Jessen, Svein Arne.(2008). Prosjektledelse trinn for trinn : en håndbok i ledelse av små og mellomstore prosjekter (SMPer). 2. utg. Universitetsforlaget

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:40:09