IRI10012 Innovasjonsteknikk (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Gunnar Andersson
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

 Emnet er obligatorisk for Bachelor i innovasjon og prosjektledelse.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskapsmål:

  • Studentene skal ha en forståelse for nødvendigheten av innovasjon og kontinuerlig forbedring for effektiv verdiskaping i forskjellige bedrifter og virksomheter.
  • Studentene skal ha innsikt i hva som fremmer og hemmer innovasjon. 

Ferdigheltsmål:

  • Studentene skal ha kompetanse i å benytte et sett metoder, teknikker og modeller for å gjennomføre innovasjon/utviklingsprosjekter.
  • De skal være i stand til å løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte
  • Studentene skal ha utviklet en kompetanse i å nå felles mål gjennom teamarbeid.

Generell kompetanse:

  • Utvikle studentenes forståelse for interessentenes medvirkning i utviklingsprosessen for å skal bærekraftige resultater.

Innhold

Innholdet i emnet er et praktisk utviklingsarbeid organisert som prosjekt i en samarbeidsbedrift/-prosjekt eller virksomhet. Det legges vekt på systematiske og effektive arbeidsmetoder i prosjektarbeidet. Prosjektoppgaven består i å undersøke muligheten for å forbedre utviklingsfunksjonen i bedriften. Oppgaven er begrenset til analysedelen av utviklingsprosessen.

Gruppene analyserer utviklingsfunksjonen gjennom metoder og teknikker fra teoriundervisningen. Arbeidet skal resultere i en analyserapport som inneholder en diagnose av utviklingsfunksjonen og forslag til forbedringer. I prosjektet legges det vekt på å innarbeide god dokumentasjonspraksis og det motiveres til bruk av bibliotektjenester og IT plattform  som verktøy i prosjektarbeidet.

 De viktigste elementene i emnet er:

-  Verdiskaping  og bedriftsutvikling
-  Modeller i innovasjonsutviklings- og prosjektarbeid
-  Uviklingsprosessen i UNIC-manual
-  Strategisk valg for innovasjon
-  Analyseredskap

Undervisnings- og læringsformer

Det undervises i emnet over hele studieåret. Undervisningen organiseres i blokker. 

Undervisningen er basert på prinsippet «learning by doing» der forelesninger blir kombinert med selvstudier og praktisk prosjektarbeid organisert i en samarbeidsbedrift, med analyse av utviklingsfunksjonen og planlegging av utviklingsarbeid i samarbeidsbedriften.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Analyserapport fra prosjekt  
  • Deltakelse i praktisk prosjektarbeid i en samarbeidsbedrift/virksomhet

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Deleksamen 1: Høst (vektes 50%)
Mappen består av følgende elementer:
4 prosjektinnleveringer som leveres i løpet av emnet

Deleksamen 2: Vår (vektes 50%)
Individuell muntlig eksamen i presentasjon av analyserapport (presentasjon på ca. 15 minutter fulgt av ca. 10 minutter med spørsmål fra sensor).

Det benyttes karakterskala A-F der A er beste karakter og F er "ikke bestått".

Evaluering av emnet

I henhold til avdelingens prosdyre Studentevaluering av emner og undervisning (EVA 3 a og b)

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert våren 2012. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Morris, L. (2006). Permanent innovation?: the definitive guide to the principles, strategies, and methods of successful innovators. Walnut Creek  Calif.: Innovation Academy.

Ulrich, K. (2004). Product design and development (3rd ed.). Boston: McGraw-Hill/Irwin. (alle utgaver kan brukes)

Liker, J. K. (2004). The Toyota way?: 14 management principles from the world's greatest manufacturer. New York: McGraw-Hill.

Kompendium:

UNIC-GRUPPEN  Lars Kirkegård - Diagnose på udviklingsfunktionen.  - UNIC-notat 2, Bedriftsøkonomens forlag

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:40:08