IRI10012 Innovasjonsteknikk (Høst 2012–Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Gunnar Andersson
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for Bachelor i innovasjon og prosjektledelse.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskapsmål:
- Studentene skal ha en forståelse for nødvendigheten av innovasjon og kontinuerlig forbedring for effektiv verdiskaping i forskjellige bedrifter og virksomheter.
- Studentene skal ha innsikt i hva som fremmer og hemmer innovasjon.
Ferdigheltsmål:
- Studentene skal ha kompetanse i å benytte et sett metoder, teknikker og modeller for å gjennomføre innovasjon/utviklingsprosjekter.
- De skal være i stand til å løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte
- Studentene skal ha utviklet en kompetanse i å nå felles mål gjennom teamarbeid.
Generell kompetanse:
- Utvikle studentenes forståelse for interessentenes medvirkning i utviklingsprosessen for å skal bærekraftige resultater.
Innhold
Innholdet i emnet er et praktisk utviklingsarbeid organisert som prosjekt i en samarbeidsbedrift/-prosjekt eller virksomhet. Det legges vekt på systematiske og effektive arbeidsmetoder i prosjektarbeidet. Prosjektoppgaven består i å undersøke muligheten for å forbedre utviklingsfunksjonen i bedriften. Oppgaven er begrenset til analysedelen av utviklingsprosessen.
Gruppene analyserer utviklingsfunksjonen gjennom metoder og teknikker fra teoriundervisningen. Arbeidet skal resultere i en analyserapport som inneholder en diagnose av utviklingsfunksjonen og forslag til forbedringer. I prosjektet legges det vekt på å innarbeide god dokumentasjonspraksis og det motiveres til bruk av bibliotektjenester og IT plattform som verktøy i prosjektarbeidet.
De viktigste elementene i emnet er:
- Verdiskaping og bedriftsutvikling
- Modeller i innovasjonsutviklings- og prosjektarbeid
- Uviklingsprosessen i UNIC-manual
- Strategisk valg for innovasjon
- Analyseredskap
Undervisnings- og læringsformer
Det undervises i emnet over hele studieåret. Undervisningen organiseres i blokker.
Undervisningen er basert på prinsippet «learning by doing» der forelesninger blir kombinert med selvstudier og praktisk prosjektarbeid organisert i en samarbeidsbedrift, med analyse av utviklingsfunksjonen og planlegging av utviklingsarbeid i samarbeidsbedriften.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Analyserapport fra prosjekt
- Deltakelse i praktisk prosjektarbeid i en samarbeidsbedrift/virksomhet
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Deleksamen 1: Høst (vektes 50%)
Mappen består av følgende elementer:
4 prosjektinnleveringer som leveres i løpet av emnet
Deleksamen 2: Vår (vektes 50%)
Individuell muntlig eksamen i presentasjon av analyserapport (presentasjon på ca. 15 minutter fulgt av ca. 10 minutter med spørsmål fra sensor).
Det benyttes karakterskala A-F der A er beste karakter og F er "ikke bestått".
Evaluering av emnet
I henhold til avdelingens prosdyre Studentevaluering av emner og undervisning (EVA 3 a og b)
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert våren 2012. Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Morris, L. (2006). Permanent innovation?: the definitive guide to the principles, strategies, and methods of successful innovators. Walnut Creek Calif.: Innovation Academy.
Ulrich, K. (2004). Product design and development (3rd ed.). Boston: McGraw-Hill/Irwin. (alle utgaver kan brukes)
Liker, J. K. (2004). The Toyota way?: 14 management principles from the world's greatest manufacturer. New York: McGraw-Hill.
Kompendium:
UNIC-GRUPPEN Lars Kirkegård - Diagnose på udviklingsfunktionen. - UNIC-notat 2, Bedriftsøkonomens forlag