IRI21011 Systemteori (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Synnøve Rubach
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i innovasjon og prosjektledelse.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det anbefales beståtte innføringsemner i organisasjonsfag tilsvarende SFB10106 og prosjektteori tilsvarende SFB12102. Det er også en fordel med grunnleggende kunnskaper i strategi.

Undervisningssemester

3. og 4. semester (høst og vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten har

  • kunnskap om systemtenking anvendt i teori og praksis
  • forståelse for kritiske elementer, hovedproblemer og utfordringer ved initiering og gjennomføring av prosjekter
  • grunnleggende kunnskaper om system engineering
  • forståelse for systemparadokser i samfunnet

Ferdigheter:
Studenten

  • har ferdigheter i å anvende systemteori for å gjennomføre og evaluere systemprosjekter i en bedrift og i samfunnet for øvrig
  • kan anvende systemdiagrammer som verktøy i systemeringsprosesser
  • kan utføre metodiske prosjektbeskrivelser innenfor emnet

Generell kompetanse:
Studenten

  • kan overføre systemtenking til gjennomføring av et prosjekts ulike faser
  • har perspektiver på systemtenking i næringslivet og samfunnet for øvrig

 

 

Innhold

  • Perspektiver på hva systemtenkning er, illustrert med eksempler fra samfunnslivet
  • Teori med bruk av caseprosjekter ( systemkonsepter, adaptive systemer, lukkede / åpne systemer, systemdynamikk )
  • System Engineering ( livsløp, målfastsettelse, faseavklaringer, prosessanalyse, modellering og simulering )
  • Systemdiagrammer som viktige verktøy for å systematisere kunnskap
  • Metodisk beskrivelse av prosjektgjennomføring med basis i et utvalg av virkelige systemprosjekter
  • Systemparadokser

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger i seminarer, gjesteforelesninger, casestudier, oppgaveløsning, gjennomføring av selvstendig bedriftsprosjekt. Bedriftscase gjennomføres som problembasert læring med høy grad av selvstendig arbeid, veiledes gruppevis og i fellessamlinger. Oppgaven går ut på å løse et konkret og tverrfaglig problem i samarbeid med næringslivet. Arbeidet organiseres som et prosjekt.


Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Deltakelse i 80 % av løpende seminarer er obligatorisk for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Eksamen

Mappevurdering og muntlig eksamen 

Deleksamen 1 Mappevurdering (teller 50 % av total karakter)
Mappen skal inneholde alle seminarrapporter og caseoppgaver som gis i emnet. Mappen vil bli vurdert individuelt.

Deleksamen 2 Muntlig eksamen (teller 50 % av total karakter)
Muntlig eksamen vil bli vurdert gruppevis knyttet til prosjekter, med mulighet for indivduell eksaminasjon knyttet til det enkelte prosjekt/case. Varighet ca. 20 minutter.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Individuell karaktersetting. Bokstavkarakterer A til F hvor A er beste karakter og E er laveste ståkarakter.

Kontinuasjon kan skje ved neste gangs gjennomføring av emnet.

Evaluering av emnet

I henhold til avdelingens prosedyre. Studentevaluering av emner og undervisning (EVA 3 a og b).

Litteratur

Litteraturlisten sist oppdatert våren 2010. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Boardman,J and B.Sauser. 2008. Systems Thinking. .CRCPress.
Bertalanffy, L. 1998. General System Theory. George Braziller: New York

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:39:48