IRI21011 Systemteori (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Synnøve Rubach
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i innovasjon og prosjektledelse.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det anbefales beståtte innføringsemner i organisasjonsfag tilsvarende SFB10106 og prosjektteori tilsvarende SFB12102. Det er også en fordel med grunnleggende kunnskaper i strategi.
Undervisningssemester
3. og 4. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten har
- kunnskap om systemtenking anvendt i teori og praksis
- forståelse for kritiske elementer, hovedproblemer og utfordringer ved initiering og gjennomføring av prosjekter
- grunnleggende kunnskaper om system engineering
- forståelse for systemparadokser i samfunnet
Ferdigheter:
Studenten
- har ferdigheter i å anvende systemteori for å gjennomføre og evaluere systemprosjekter i en bedrift og i samfunnet for øvrig
- kan anvende systemdiagrammer som verktøy i systemeringsprosesser
- kan utføre metodiske prosjektbeskrivelser innenfor emnet
Generell kompetanse:
Studenten
- kan overføre systemtenking til gjennomføring av et prosjekts ulike faser
- har perspektiver på systemtenking i næringslivet og samfunnet for øvrig
Innhold
- Perspektiver på hva systemtenkning er, illustrert med eksempler fra samfunnslivet
- Teori med bruk av caseprosjekter ( systemkonsepter, adaptive systemer, lukkede / åpne systemer, systemdynamikk )
- System Engineering ( livsløp, målfastsettelse, faseavklaringer, prosessanalyse, modellering og simulering )
- Systemdiagrammer som viktige verktøy for å systematisere kunnskap
- Metodisk beskrivelse av prosjektgjennomføring med basis i et utvalg av virkelige systemprosjekter
- Systemparadokser
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger i seminarer, gjesteforelesninger, casestudier, oppgaveløsning, gjennomføring av selvstendig bedriftsprosjekt. Bedriftscase gjennomføres som problembasert læring med høy grad av selvstendig arbeid, veiledes gruppevis og i fellessamlinger. Oppgaven går ut på å løse et konkret og tverrfaglig problem i samarbeid med næringslivet. Arbeidet organiseres som et prosjekt.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Deltakelse i 80 % av løpende seminarer er obligatorisk for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Eksamen
Mappevurdering og muntlig eksamen
Deleksamen 1 Mappevurdering (teller 50 % av total karakter)
Mappen skal inneholde alle seminarrapporter og caseoppgaver som gis i emnet. Mappen vil bli vurdert individuelt.
Deleksamen 2 Muntlig eksamen (teller 50 % av total karakter)
Muntlig eksamen vil bli vurdert gruppevis knyttet til prosjekter, med mulighet for indivduell eksaminasjon knyttet til det enkelte prosjekt/case. Varighet ca. 20 minutter.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Individuell karaktersetting. Bokstavkarakterer A til F hvor A er beste karakter og E er laveste ståkarakter.
Kontinuasjon kan skje ved neste gangs gjennomføring av emnet.
Evaluering av emnet
I henhold til avdelingens prosedyre. Studentevaluering av emner og undervisning (EVA 3 a og b).
Litteratur
Litteraturlisten sist oppdatert våren 2010. Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Boardman,J and B.Sauser. 2008. Systems Thinking. .CRCPress.
Bertalanffy, L. 1998. General System Theory. George Braziller: New York