IRI12510 Kreativitet og prosjektutvikling (Høst 2011–Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Sissel Larsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studentene har god innsikt i hvordan kreative prosesser og teamarbeid kan bidra til entreprenørskap, utvikling og omstilling i virksomheter.
Prosjektutviklingskompetanse gir studentene nødvendig bakgrunn for å kunne lede og ta vare på mulige innovasjoner i forskjellige organisasjoner. 
Studentene er også i stand til å kunne begrunne, gjennomføre og vurdere prosjekter. Videre forstår de betydningen av nettverkssamarbeid med virksomheter. Studentene har tilegnet seg kunnskap og forståelse om akademisk skriving: språk, struktur, kildebruk og referanseteknikk, samt plagieringsproblematikk.

Ferdigheter:
Studentene har utviklet forståelse av kreative prosesser og entreprenørielle tankesett som gir god innsikt i innovasjon, utvikling og fornying ut fra et ledelsesperspektiv. De har tilegnet seg bedre innsikt i prosjektutvikling gjennom grunnleggende prosjektmetodikk og utviklet innovative ferdigheter for eksempel gjennom partnerskap med bedrifter. Studentene har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving, språk, struktur kildebruk og referanseteknikk.

Generell komeptanse:
Emnet utvikler studentenes holdninger til risikovillighet i tilknytning til entreprenørskap og innovasjon samt utvikler endrings- og utviklingskompetanse gjennom strategiske satsningsområder. Studentene har tilegnet seg holdninger til akademisk skriving.

Innhold

Emnet er oppdelt i 2 moduler der følgende tema vil bli berørt:

 

Teambygging og kreativitet (vektes tilsvarende 50%):

  • Team som redskap for utvikling og læring
  • Motivasjon
  • Kommunikasjon - transaksjonsanalyse TA
  • Skapervillighet og visjoner
  • Kreative ideer - utviklingsfaser
  • Fornyelse og utvikling - Lederens ideologiske kompetanse

 

Prosjektutvikling (vektes tilsvarende 50%):

  • Deltakerstyring
  • Tverrfaglighet
  • Datainnsamling
  • Praktisk gjennomføring
  • Prosjektorganisering
  • Akademisk skriving

Undervisnings- og læringsformer

Det undervises i emnet over hele studieåret. Undervisningen organiseres i blokker.

Arbeidsformen i de to modulene vil veksle mellom læreledet undervisning, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til innholdskomponenter, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor de ulike emner som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egenerfaringer. Det vil inngå case-studier innenfor hver modul.

Veiledning vil inngå innenfor hver modul som en obligatorisk del. Opplæring i akademisk skriving: språk, struktur, kildebruk og referanseteknikk, samt plagieringsproblematikk

I tillegg til praktiske støttefunksjoner som for eksempel utlån av videokamera skal biblioteket i egenskap av informasjonssenter integreres i prosjektet og undervisningen. Fokus på informasjonssøk og litteratur er sentrale i dette studiet både på campus og via internett.

Studiet forventer stor grad av egenaktivitet og at studentene arbeider nært opp til praksisfeltet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal få anledning til å fremstille seg til eksamen:

  • Høst: Teambygging og Entreprenørskap -  deltaking i praktisk teamarbeid i ideutvikling med loggføring.
  • Vår: Prosjektutvikling -  gjennomføre et prosjekt i team som er knyttet til en case /virksomhet.
  • Gjennomført obligatorisk veiledning vår og høst.

Eksamen

Deleksamen 1: Høst (vektes 50%)
Entreprenørskap: Prosjektrapport fra teamet om ide-utviklingsprosessen. Rapporten skal innholde teori og metode. Omfang 10 sider.
Individuell muntlig presentasjon, ca 10 minutter og 10 minutter til oppfølgende spørsmål.
Den muntlige presentasjonen kan justere skriftlig karakter i deleksamen 1 med inntil to karakterer opp eller ned.

Deleksamen 2: Vår (vektes 50%):
Prosjektutvikling: Skriftlig prosjektrapport fra gruppe. 
Individuell muntlig presentasjon av rapporten, ca. 10 minutter og 10 minutter til oppfølgende spørsmål.
Den muntlige presentasjonen kan justere skriftlig karakter i deleksamen 2 med inntil to karakterer opp eller ned.

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A til F, der A er beste karakter og  F er ikke bestått. Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis individuelle karakterer.

Dersom studenten ikke består, eller ønsker å forbedre resultatet, må han/hun vente til neste ordinære eksamen.

Evaluering av emnet

I henhold til avdelingens prosedyre Studentevaluering av emner og undervsining (EVA 3 a og b).

Litteratur

Morten Levin og Monica Rolfsen (2008) Arbeid i team : Læring og utvikling i team. Bergen, Fagbokforlag
James.-P.Lewis (2002) Working Together
Larsen Rolf-Petter(2008) : Å forstå seg selv og andre. Innføring i transaksjonsanalyse
Edward De Bono, 2008, Six Thinking Hats, pp 192, Penguin Books Ltd, Describes a method for stimulating creative processes
H. Westhagen (2010): Prosjektarbeid - utvikling og endringskompetanse

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:39:48