IRI10010 Innovasjonsteknikk 1 (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Gunnar Andersson
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studentene skal ha en forståelse for nødvendigheten av innovasjon og kontinuerlig forbedring i ulike typer bedrifter. De skal også kjenne til nødvendigheten av innovasjon for å oppnå effektiv verdiskaping. Studentene skal ha innsikt i hva som fremmer og hemmer innovasjon.
Ferdigheter:
Studentene skal kunne benytte et sett metoder, teknikker, IT-verktøy og modeller for å gjennomføre innovasjons-/utviklingsprosjekter.
De skal være i stand til å løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte. Studentene skal også ha gode ferdigheter i å nå felles mål gjennom teamarbeid.
Generell kompetanse:
Studentene skal utvikle forståelse for betydningen av ulike interessenters medvirkning i utviklingsprosessen for å nå bærekraftige resultater.
Innhold
Innholdet i emnet er et praktisk utviklingsarbeid organisert som prosjekt i en samarbeidsbedrift. Det legges vekt på innlæring av systematiske og effektive arbeidsmetoder og bruk av IT-verktøy i prosjektarbeidet. Prosjektoppgaven består i å undersøke muligheten for å forbedre utviklingsfunksjonen i bedriften. Oppgaven er begrenset til kun å omfatte analysedelen av utviklingsprosessen.
Gruppene analyserer utviklingsfunksjonen og anvender metoder og teknikker gjennomgått i teoriundervisningen. Arbeidet skal resultere i en analyserapport som inneholder en diagnose av utviklingsfunksjonen og forslag til forbedringer. I prosjektet legges det vekt på å innarbeide god dokumentasjonspraksis og det motiveres til bruk av bibliotektjenester og IT plattform som verktøy i prosjektarbeidet.
De viktigste elementene i emnet er:
- Verdiskaping og bedriftsutvikling
- Modeller i innovasjonsutviklings- og prosjektarbeid
- Uviklingsprosessen i UNIC-manual
- Strategisk valg for innovasjon
- Analyseredskap
Undervisnings- og læringsformer
Det undervises i emnet over hele studieåret. Undervisningen organiseres i blokker.
Hvert team skal ha sin fadderbedrift som de bruker effektivt som case i emnet.
Undervisningen er basert på prinsippet «learning by doing» der forelesninger blir kombinert med selvstudier og praktisk utviklingsarbeid organisert som prosjekt i en samarbeidsbedrift.
Teamet analyserer sin fadderbedrift og emnet vil veksle mellom lærerledet undervisning, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. Analysene tar utgangspunkt i de viktigste elementene nevnt under pkt. innhold/oppbygging
Eksamen
Mappevurdering og individuell muntlig eksamen
Mappen består av følgende elementer:
- 4 prosjektinnleveringer som leveres i løpet av emnet
- 1 analyserapport
Individuell muntlig eksamen i presentasjon av analyserapport (presentasjon på ca. 15 minutter fulgt av ca. 10 minutter med spørsmål fra sensor). Muntlig eksamen kan justere karakter på mappen med inntil 1 karakter.
Det gis en samlet karakter for de fastsatte innleveringene, analyserapport og en muntlig eksamen. Det benyttes karakterskala A-F der A er beste karakter og F er "ikke bestått".
Evaluering av emnet
I henhold til avdelingens prosdyre Studentevaluering av emner og undervisning (EVA 3 a og b).
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert våren 2010. Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Kompendium: Permansent Innovation Larngdon Morris
Http://www. .permanentinnovation.com
- Innovation Turnament.Christer Terwiesch og Carl Ulich
- Innovation Driving Product, Process, and Market Change. Edward Roberts,
Jossey-Bass
Kompendium:
UNIC-GRUPPEN Lars Kirkegård
- Diagnose på udviklingsfunktionen. - UNIC-notat 2, Bedriftsøkonomens forlag