IRF05009 Teknologi og samfunn 4 h/uke (Høst 2011–Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Emneansvarlig:
- Sven Gøran Eliassen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Forkurs for ingeniørutdanning.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Innhold
Teknologi, nærings- og samfunnsutvikling:
- sentrale elementer av teknologiens utviklingshistorie
- norsk industri og næringsliv fra 1800-tallet til i dag
- dagens næringsstruktur og utviklingstendenser
- teknologisk og naturvitenskapelig tenking
- samspillet teknologi, økonomi, ressurser og miljø
- globalisering og kulturforskjeller
Ingeniørrollen og ingeniørarbeid:
- ingeniørrollen i store og små bedrifter
- arbeidsmetoder og krav til ikke-tekniske ferdigheter
- samspillet teknologi, menneske og organisasjon
- målemetoder og måleteknikk
- utvikling av produkter/prosesser
- innovasjon og entreprenørskap
Kjemi/Naturfag som teknologisk fundament:
- ingeniørens behov for naturfaglige kunnskaper, med vekt på kjemi
- grunnleggende kjemiforståelse
- kjemi i produkter og omgivelser
- utviklingen i kjemisk/teknisk industri
Etikk, kommunikasjon og normer:
- samarbeidsbehov og konfliktløsing i arbeidslivet
- etikk i forhold til arbeidsmiljø og ytre miljø
- normer og yrkesetikk; fra etisk tanke til etisk handling
- kommunikasjon og transaksjonsanalyse
Tverrfaglige arbeider og prosjekt:
- ett tverrfaglig arbeid som involverer to eller flere forkursfag
- ett tverrfaglig prosjekt knyttet opp mot et teknisk produkt og/eller en bedrift/lokale forhold
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises gjennom forelesninger, øvingsoppgaver og prosjektarbeid, individuelt og gruppevis, ekskursjoner og demonstrasjoner, tilsvarende 6 timer undervisning i form av forelesninger pr. uke både høst og vår. Det tilrettelegges for besøk ved lokale bedrifter, museer og institusjoner som ledd i undervisningen.
Undervisningen er obligatorisk (se pkt Arbeidskrav nedenfor) da den i meget stor grad bygger på forelesninger, øvinger og ekskursjoner. Læremidler utdeles i kopi i sammenheng med undervisningen. Elektronisk læringsplattform vil også bli benyttet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk deltakelse i undervisningen. Det kreves minst 70 % registrert fremmøte til alle timeplanlagte aktiviteter.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig, individuell eksamen og mappevurdering
- Mappevurdering (teller 2/3) med følgende to elementer fordelt på høst- og vår-semesteret: fire innleverte individuelle arbeider (høst) og to tverrfaglige prosjekter (vår).
- 3 timers skriftlig, individuell eksamen, som gjennomføres i vårsemesteret (teller 1/3). Ingen hjelpemidler tillatt.
Både mappevurdering og skriftlig eksamen må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Det gis en samlet helhetlig karakter etter karakterregel A - F.
Ved kontinuasjon kan studenten levere bearbeidet mappe, men må avlegge ny skriftlig eksamen.
Evaluering av emnet
Læringsevaluering i henhold til avdelingens vedtatte prosedyrer.
Litteratur
Kompendier og forelesningsnotater fra faglærer. Utdelte artikler og annet stoff fra aviser og fagblad. Klassesett (bøker) utdelt av faglærer til utlån.
Støttelitteratur (foreløpig):
Seglen, Eli (red) (2001): Vitenskap, teknologi og samfunn, Cappelen akademisk, Oslo. Pp. 385 (ISBN: 9788202196578)
Borge, Trond, Berit Lundberg og Ole Aass (2001): Agenda: Samfunnslære. Cappelen, Oslo, (ISBN: 8202172888)
Benjaminsen, Tor A., og Hanne Svarstad (red) (2002): Samfunnsperspektiver på miljø og utvikling. Universitetsforlaget , Oslo. (ISBN: 821500289-7)
Bing, Jon (red) (2007): Kunnskapens vilkår. Akademikernes 10-årsjubileum. Akademikerne, Oslo