IRD32011 Form og funksjon (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Erling Øie Norheim
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i ingeniørfag - industriell design (kull 2009).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Studenten må vise til innlevert mappe i Designcase for å delta i emnet.

Studenten må ha bestått emnet Designprosess for å kunne framstille seg til eksamen.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Innhold

I henhold til rammeplanen for ingeniørutdanninger inngår emnet i hovedemnet Tekniske fag/Designfag. Emnet deles opp i to hovedfaser:

1. Utforske og analysere et produkt

  • Prosjektet starter med å utforske eksisterende produkter med tanke på identitet og verdier.  Dette arbeidet understøttes av forelesninger/samlinger og besøk av eksterne veiledere. En rapport som inkluderer visuell framstilling er påkrevd på dette stadiet som en delrapport. I denne delen av prosjektet bør studentene jobbe i grupper. 

2. Kreativt prosjekt

  • Målet med den kreative delen av prosjektet er å utvikle studentens evner og ferdigheter i den kreative tankeprosessen. Dette skjer ved utvikling av et produkt der studenten opparbeider forståelse for effekten av form og funksjon, inkludert forståelse for hvordan brukeren vil interagere med produktet. I det initierende trinnet utforskes et designtema. Dette følges av skisseutvikling og valg av konsept der en implementerer form og funksjon i relasjon til brukeren.
  • I neste trinn jobbes det i dybden med digitale 3D-modeller etterfulgt av raffinering av designet og en undersøkelse/testing av konseptet på potensielle brukere. Det er viktig at studentene følger den kreative prosessen som en del av sin utdanning. Tidsberegning, planlegging og beslutningstaking er vesentlig her, som i alt prosjektarbeid.
  • Tema for prosjektet blir gitt av emneansvarlig. I den kreative delen av prosjektet oppmuntres det til at studenten jobber individuelt for å vise og utvikle sine personlige egenskaper som designere.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning i emnet gjennomføres som problembasert læring med høy grad av selvstendig arbeid, veiledes gruppevis og i fellessamlinger, og med besøk av eksterne forelesere/veiledere. Undervisningen kan delvis foregå på engelsk. 

Forventet resultat:

I produktutviklingsarbeid må designeren ha et sterkt grep om kjerneferdighetene i sin profesjon. Den balanserte kombinasjonen av funksjon og estetikk er avgjørende for en designer eller et designteam. Det er imidlertid like viktig at brukeren og miljømessige spørsmål er tatt hensyn til.

Etter tilfredsstillende ferdigstilling av emnet, skal studenten ha oppnådd bredere forståelse for sammenhengen mellom form, funksjon og materialvalg, samt konsekvensene av å endre ett eller flere av parametrene. Dette erfares gjennom et designprosjekt med fokus på effekten av ulike forhold ved utviklingen av 2D skisser til 3D form, samt forståelse for viktigheten av kommunikasjon og presentasjon av designarbeid til ulike grupper, inkludert designere og sluttbrukere.

Resultatet fremstilles i form av digitale eller fysiske modeller som suppleres med en rapport bestående av delrapporter fra fase 1 og 2.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Oppmøte til presentasjoner og gjennomføring av øvingsoppgaver og prosjekt er obligatorisk.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Emnet har to deleksamener:

Deleksamen 1:
Muntlig presentasjon på ca. 30 minutter. Karakterskala Bestått/Ikke bestått. Presentasjonen må være bestått for at mappa som helhet skal bli vurdert. Deleksamen 1 er ikke påklagbar.

Deleksamen 2:
Innlevert mappe senest 10 dager etter muntlig presentasjon. Mappa omfatter:

  • Felles analysedel, gjennomført i grupper
  • Skriftlig rapport som dokumentasjon av designprosessen, inkludert konsepttesting
  • Formveileder
  • Tegnemappe
  • Modell av utviklet produkt

Vurderingen i deleksamen 2 omfatter prosjektprosessen, resultatet og rapporten. Rapporten leveres i pdf-format optimalisert for visning på skjerm. Deleksamen 2 har karakterskala A-F, der F er ikke bestått. Studenten har adgang til å klage på karakteren.

Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterskala A - F.

Studenten kan ta ny eksamen i emnet ved neste ordinære eksamen.

Evaluering av emnet

Læringsevaluering i henhold til avdelingens vedtatte prosedyrer.

Litteratur

Studentene skal selv søke relevant litteratur fra internett og biblioteket og referere til dette i rapporten.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:40:26