IRM12210 Verkstedteknikk (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Hong Wu
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk og inngår i bachelorstudiet i ingeniørfag - maskin

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studentene har tilegnet seg en teoretisk og praktisk forståelse for hva som påvirker et produktutviklingsforløp og basiskunnskaper i mekanisk måleteknikk. Dette innebærer grunnleggende forståelser for: metoder for produktutvikling, grunnleggende kjennskap til hvordan produktutvikling kan gjennomføres, kjennskap til utfordringer knyttet til et produktutviklingsforløp og hvordan kunnskaper som gjør produktutviklingsforløpet mer forutsigbart kan innhentes.

Ferdigheter:
Studentene kan gjennomføre et produktutviklingsforløp med bruk av de kunnskaper og forståelser som studentene tilegner seg gjennom emnet. Dette innebærer å anvende kunnskapen i emnet på praktiske produktutviklingsprosjekter som studenten selv definerer. I løpet av den praktiske produktutviklingsprosessen viser studentene  evne til selvstendig og kritisk anvendelse av den kunnskapen de har tilegnet seg. I tillegg forventes det at studentene gjennom arbeidet med sine prosjekter er i stand til å håndtere de mellommenneskelige og teknologiske utfordring som teamarbeidsformen krever. Studentene skal også kunne foreta beregninger og målinger innen mekanisk måleteknikk.

Generell kompetanse:
Studentene har tilegnet seg en forståelse for de utfordringer som gjennomføringen av et produktutviklingsforløp krever. I tillegg forventes det at studentene har et kritisk perspektiv på eget og andres produktutviklingsforløp i forhold til miljømessige, mellommenneskelige og teknologisk utfordringer.

Innhold

1)  Måleteknikk:

  • Teori og øvinger i måling vha. skyvelære og mikrometer for kontroll av ferdig produkt og beregninger.

 2) Produktutviklingsmetoder:

  • Ulike produktutviklingsmetoder og anvendelse av denne kunnskapen i utviklingen av et ferdig produkt. Inngående kjennskap til forhold som påvirker fremtakning av et produkt. I dette emnet blir produktutvikling definert ut fra et læringsperspektiv. Det innebærer at produktutviklingens kjerne handler om å få til et godt samspill mellom deltakere, teknologi og kunnskaper.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli gjennomført ved at forelesninger kombineres med veiledning, praktisk prosjektarbeid i grupper og egenstudier. Gruppearbeid er hovedarbeidsformen i emnet. Undervisningen vil bli gjennomført på engelsk når dette er nødvendig. Arbeidsformen krever stor selvstendighet fra studentene og det er praktisk prosjekt-pedagogikk (POPP) som er inspirasjonen til den pedagogiske plattformen som benyttes i emnet. I tillegg er det en problembasert tilgang som benyttes i prosjektarbeidet til studentene og dermed en forutsetning at de tar utgangspunkt i virkelige problemstillinger i sitt prosjektarbeid.

Det kombineres (avtales nærmere og med forbehold endring) med en rekke bedriftsbesøk med industriell/næringslivsrelatert og tema/casebasert gjesteforelesninger.

Undervisning kan gis på engelsk etter behov og prosjektrapporter samt eksamensspråk kan kreves på engelsk.

Eksamen

Mappevurdering og muntlig eksamen
Mappevurdering i gruppe.
Mappen inneholder fem oppgaver som er gitt i løpet av emnet knyttet til gruppens gjennomføring av et produktutviklingsprosjekt og innlevering av prosjektrapporter. Det legges vekt på innlevering av oppgaver og prosjekt med prosjektrapporter.

Muntlig eksaminasjon (varighet ca 20 minutter).
Muntlig eksamen i gruppe vil ta utgangspunkt i gruppas presentasjon av mappen. Muntlig eksamen følges opp med 10-20 minutter med spørsmål fra faglærer og sensor.

Originalitet, kreativitet, evne til selvstendig og kritisk tenkning er forhold som kan få betydning ved vurdering av både mappen og muntlig eksaminasjon.

Mappevurdering må være bestått før gruppen kan avlegge muntlig eksamen. Muntlig eksamen kan justere karakter fra mappevurdering med inntil to karakterer.

Det benyttes bokstavkarakterer (A - F) i emnet, der A er beste beståtte karakter, E er dårligst beståtte karakter og F betyr ikke bestått. Gruppen får en samlet skriftlig karakter på mappearbeidet, men det kan gis individuell endelig karakter på bakgrunn av muntlig eksaminasjon.

Dersom studentene ønsker å klage på karakterfastsettelse av skriftlig arbeid må hele gruppen undertegne klagen. Dersom klagen tas til følge må gruppen avlegge ny muntlig eksamen.

Det gis ingen egen kontinuasjon i emnet. Neste eksamen foregår ved neste ordinære gjennomføring.

Evaluering av emnet

Læringsevaluering i henhold til avdelingens vedtatte prosedyrer.

Litteratur

Endringer i litteraturlisten må påregnes grunnet utviklingen i faget. Dette innebærer at ny litteratur kan komme inn til erstatning for eldre litteratur. 

Obligatorisk litteratur: 

Ulrich, Karl T. and Steven D. Eppinger (2007)"Product Design and Development",  McGraw-Hill Education. 

Sekundær litteratur:

Product Design: A Practical Guide to Systematic Methods of New Product Development

Av Mike Baxter,Edition: reissue, illustrated,Utgitt av CRC Press, 1999,ISBN 0748741976, 9780748741977,308 sider

Holt, Knut: Market Oriented Product Innovation - A Key to Survival in the Third Milleium
leider zur Zeit keine Abbildung vorhanden, Verlag: Springer US, ISBN :      978-1-4020-7138-6, Einband: Gebunden, Seiten/Umfang:428 S. - 24 x 16 cm

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:40:13