IRI12510 Kreativitet og prosjektutvikling (Høst 2010–Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Sissel Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk og inngår i bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studentene har god innsikt i hvordan kreative prosesser og teamarbeid kan bidra til entreprenørskap, utvikling og omstilling i virksomheter.
Prosjektutviklingskompetanse gir studentene nødvendig bakgrunn for å kunne lede og ta vare på mulige innovasjoner i forskjellige organisasjoner.
Studentene er også i stand til å kunne begrunne, gjennomføre og vurdere prosjekter. Videre forstår de betydningen av nettverkssamarbeid med virksomheter. Studentene har tilegnet seg kunnskap og forståelse om akademisk skriving: språk, struktur, kildebruk og referanseteknikk, samt plagieringsproblematikk.
Ferdigheter:
Studentene har utviklet forståelse av kreative prosesser og entreprenørielle tankesett som gir god innsikt i innovasjon, utvikling og fornying ut fra et ledelsesperspektiv. De har tilegnet seg bedre innsikt i prosjektutvikling gjennom grunnleggende prosjektmetodikk og utviklet innovative ferdigheter for eksempel gjennom partnerskap med bedrifter. Studentene har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving, språk, struktur kildebruk og referanseteknikk.
Generell komeptanse:
Emnet utvikler studentenes holdninger til risikovillighet i tilknytning til entreprenørskap og innovasjon samt utvikler endrings- og utviklingskompetanse gjennom strategiske satsningsområder. Studentene har tilegnet seg holdninger til akademisk skriving.
Innhold
Emnet er oppdelt i 2 moduler der følgende tema vil bli berørt:
Teambygging og kreativitet (vektes tilsvarende 50%):
- Team som redskap for utvikling og læring
- Motivasjon
- Kommunikasjon - transaksjonsanalyse TA
- Skapervillighet og visjoner
- Kreative ideer - utviklingsfaser
- Fornyelse og utvikling - Lederens ideologiske kompetanse
Prosjektutvikling (vektes tilsvarende 50%):
- Deltakerstyring
- Tverrfaglighet
- Datainnsamling
- Praktisk gjennomføring
- Prosjektorganisering
- Akademisk skriving
Undervisnings- og læringsformer
Det undervises i emnet over hele studieåret. Undervisningen organiseres i blokker.
Arbeidsformen i de to modulene vil veksle mellom læreledet undervisning, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til innholdskomponenter, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor de ulike emner som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egenerfaringer. Det vil inngå case-studier innenfor hver modul.
Veiledning vil inngå innenfor hver modul som en obligatorisk del. Opplæring i akademisk skriving: språk, struktur, kildebruk og referanseteknikk, samt plagieringsproblematikk
I tillegg til praktiske støttefunksjoner som for eksempel utlån av videokamera skal biblioteket i egenskap av informasjonssenter integreres i prosjektet og undervisningen. Fokus på informasjonssøk og litteratur er sentrale i dette studiet både på campus og via internett.
Studiet forventer stor grad av egenaktivitet og at studentene arbeider nært opp til praksisfeltet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal få anledning til å fremstille seg til eksamen:
- Høst: Teambygging og Entreprenørskap - deltaking i praktisk teamarbeid i ideutvikling med loggføring.
- Vår: Prosjektutvikling - gjennomføre et prosjekt i team som er knyttet til en case /virksomhet.
- Gjennomført obligatorisk veiledning vår og høst.
Eksamen
Deleksamen 1: Høst (vektes 50%)
Entreprenørskap: Prosjektrapport fra teamet om ide-utviklingsprosessen. Rapporten skal innholde teori og metode. Omfang 10 sider.
Individuell muntlig presentasjon, ca 10 minutter og 10 minutter til oppfølgende spørsmål.
Den muntlige presentasjonen kan justere skriftlig karakter i deleksamen 1 med inntil to karakterer opp eller ned.
Deleksamen 2: Vår (vektes 50%):
Prosjektutvikling: Skriftlig prosjektrapport fra gruppe.
Teampresentasjon av rapporten, ca. 10 minutter og 10 minutter til oppfølgende spørsmål.
Den muntlige presentasjonen kan justere skriftlig karakter i deleksamen 2 med inntil to karakterer opp eller ned.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis individuelle karakterer.
Det avholdes ny/utsatt eksamen i hver deleksamen, dvs. at dersom studenten stryker eller ønsker å forbedre resultat behøver studenten(e) kun å ta opp igjen den aktuelle deleksamen.
Litteratur
Morten Levin og Monica Rolfsen (2008) Arbeid i team : Læring og utvikling i team. Bergen, Fagbokforlag
James.-P.Lewis (2002) Working Together
Larsen Rolf-Petter(2008) : Å forstå seg selv og andre. Innføring i transaksjonsanalyse
Edward De Bono, 2008, Six Thinking Hats, pp 192, Penguin Books Ltd, Describes a method for stimulating creative processes
H. Westhagen (2010): Prosjektarbeid - utvikling og endringskompetanse