IRI10010 Innovasjonsteknikk 1 (Høst 2010–Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studentene skal ha en forståelse for nødvendigheten av innovasjon og kontinuerlig forbedring i ulike typer bedrifter. De skal også kjenne til nødvendigheten av innovasjon for å oppnå effektiv verdiskaping. Studentene skal ha innsikt i hva som fremmer og hemmer innovasjon.

Ferdigheter:
Studentene skal kunne benytte et sett metoder, teknikker, IT-verktøy og modeller for å gjennomføre innovasjons-/utviklingsprosjekter.
De skal være i stand til å løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte. Studentene skal også ha gode ferdigheter i å nå felles mål gjennom teamarbeid.

Generell kompetanse:
Studentene skal utvikle forståelse for betydningen av ulike interessenters medvirkning i utviklingsprosessen for å nå bærekraftige resultater.

Innhold

Innholdet i emnet er et praktisk utviklingsarbeid organisert som prosjekt i en samarbeidsbedrift. Det legges vekt på innlæring av systematiske og effektive arbeidsmetoder og bruk av IT-verktøy i prosjektarbeidet. Prosjektoppgaven består i å undersøke muligheten for å forbedre utviklingsfunksjonen i bedriften. Oppgaven er begrenset til kun å omfatte analysedelen av utviklingsprosessen.

Gruppene analyserer utviklingsfunksjonen og anvender metoder og teknikker gjennomgått i teoriundervisningen. Arbeidet skal resultere i en analyserapport som inneholder en diagnose av utviklingsfunksjonen og forslag til forbedringer. I prosjektet legges det vekt på å innarbeide god dokumentasjonspraksis og det motiveres til bruk av bibliotektjenester og IT plattform som verktøy i prosjektarbeidet.
De viktigste elementene i emnet er:

  • Verdiskaping og bedriftsutvikling
  • Modeller i innovasjonsutviklings- og prosjektarbeid
  • Uviklingsprosessen i UNIC-manual
  • Strategisk valg for innovasjon
  • Analyseredskap

 

Undervisnings- og læringsformer

Det undervises i emnet over hele studieåret. Undervisningen organiseres i blokker.

Hvert team skal ha sin fadderbedrift som de bruker effektivt som case i emnet.
Undervisningen er basert på prinsippet «learning by doing» der forelesninger blir kombinert med selvstudier og praktisk utviklingsarbeid organisert som prosjekt i en samarbeidsbedrift.

Teamet analyserer sin fadderbedrift og emnet vil veksle mellom lærerledet undervisning, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. Analysene tar utgangspunkt i de viktigste elementene nevnt under pkt. innhold/oppbygging

Eksamen

Mappevurdering og individuell muntlig eksamen

Mappen består av følgende elementer:

  • 4 prosjektinnleveringer som leveres i løpet av emnet
  • 1 analyserapport

Individuell muntlig eksamen i presentasjon av analyserapport (presentasjon på ca. 15 minutter fulgt av ca. 10 minutter med spørsmål fra sensor). Muntlig eksamen kan justere karakter på mappen med inntil 1 karakter.

Det gis en samlet karakter for de fastsatte innleveringene, analyserapport og en muntlig eksamen. Det benyttes karakterskala A-F der A er beste karakter og F er "ikke bestått".

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til vedtatte prosedyrer ved Avdeling for ingeniørfag.

Litteratur

Kompendium:  Permansent  Innovation Larngdon Morris
Http://www. .permanentinnovation.com
- Innovation Turnament.Christer Terwiesch og Carl Ulich
- Innovation Driving Product, Process, and Market Change. Edward Roberts,
Jossey-Bass

Kompendium:
UNIC-GRUPPEN  Lars Kirkegård
- Diagnose på udviklingsfunktionen.  - UNIC-notat 2, Bedriftsøkonomens forlag

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:39:29