IRF23009 Studentbedrift og entreprenørskap (Høst 2010–Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Sissel Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for bachelorstudium i:
- Innovasjon og prosjektledelse.
- Økonomi og administrasjon - profilering i Nyskaping.
Emnet er et valgfritt videreføringsemne i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon og andre studieprogram.
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i Innovasjon og prosjektledelse: 3. og 4. semester (høst og vår).
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon med 3. årsprofilering i Nyskaping: 5. og 6. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studentene skal ha teoribakgrunn og forståelse for å kunne utføre et entreprenørskap som aktiv deltager i en moderne organisasjon. Studentene skal ha god innsikt i entreprenørskap og entreprenøriell ledelse ut fra et strategisk perspektiv. De skal også, gjennom en egen studentbedrift, ha god kunnskap om det å planlegge, etablere, drive og avvikle en mindre bedrift.
Ferdigheter:
Studentene skal kunne benytte et sett metoder, teknikker, IT-verktøy og modeller for å gjennomføre oppstart og avvikling av en bedrift.
De vil gjennom erfaringene fra arbeidet med sin egen studentbedrift ha tilegnet seg ferdigheter som omhandler sentrale problemstillinger og utfordringer knyttet til en mindre bedrifts hverdag.
De skal være i stand til å løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte.
Generell kompetanse:
Studentene skal ha en forståelse for hvilke etiske forpliktelser det medfører å drive egen virksomhet både overfor ansatte og samfunnet.
Innhold
Studentene skal utvikle en egen forretningsplan, gjennomføre denne, og rapportere sine resultater i en sluttrapport. Sluttrapport utgjør også den formelle avviklingen av studentbedriften.
Følgende tema vil bli berørt:
- Valg av forretningsidé
- Registrering av studentbedrift
- Organisering av gruppen/bedriften
- Prosjektarbeid som arbeidsform
- Forretningsplanbygging med følgende hovedtemaer: ide, marked , budsjettering, organisering og finansiering
- Organisasjon/ledelse
- Evaluering og sluttrapport
- Kontakt med leverandører (innkjøp) og kunder (salg)
- Etablering av samarbeid med mentor (fra næringslivet)
- Konkurranse /messedeltakelse
Undervisnings- og læringsformer
Det undervises i emnet over hele studieåret.
Undervisningen organiseres i blokker.
Emnet er et prosjektfag som krever aktiv gruppedeltagelse og oppfølging. Prosessen er krevende, men samtidig svært lærerik. Veiledning og selvstudium er sentralt i faget.
Faget følger de retningslinjer som er satt av Ungt Entreprenørskap i forhold til etablering, drift og avvikling av Studentbedrift.
Fokus på informasjonssøk og litteratur er sentrale i dette studiet både på campus og via internett.
Studiet forutsetter stor grad av egenaktivitet og at studentene arbeider nært opp til praksisfeltet via mentor-ordninger med næringslivet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være oppfylt for at studentene skal få anledning å fremstille seg for eksamen:
- 3 innleveringer i løpet av emnet.
- Loggført arbeidsinnsats.
Studentene skal være med i Østfoldmesterskap for studentbedrift. En gruppe fra Østfoldmesterskapet vil gå videre til Norgesmesterskapet for studentbedrift.
Eksamen
Mappevurdering (gruppe):
I mappevurderingen inngår et prosjektarbeid bestående av
- beskrivelse av prosjektprosessen
- forretningsplan
- prosjektresultatet
- sluttrapport
Det gis bokstavkarakter A - F, der A er beste karakter og F er "ikke bestått". Personlig initiativ og pågangsmot vil bli vektlagt og det kan gis individuelle karakterer til deltakerne i gruppen.
Ved kontinuasjon må alle komponenter i mappen tas på nytt.
Litteratur
Kubr, Thomas, Daniel Ilar og Heinz Marchesi (2000). Fra idé til ny virksomhet - en håndbok for nye vekstselskaper. Oslo: McKinnsey & Co. 255 s.
Olav R. Spilling (red) (2008). NyskapingsNorge. Bergen: Fagbokforlaget. 279 s.
Philip A. Wickham (2004). Strategic Entrepreneurship, 3rd ed. Harlow: FT/Prentice Hall. 619 S.
Nettbasert materiale fra Ungt Entreprenørskap - www.ue.no og kompendier/artikler/henvisninger.