IRI30007 Industriell markedsføring (Høst 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Emneansvarlig:
Hong Wu
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i bachelorstudiet i Teknologisk innovasjon og entreprenørskap.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Innhold

Emnet er inndelt i to moduler hvorav følgende tema vil bli belyst:

Modul 1

  • Markedsføringen og dens omgivelser
  • Det europeiske markedet og markedsføring
  • Kunder og deres kjøpadferd
  • B2B Kjøpadferd
  • Markedets segmenter
  • Markedets informasjon og undersøkelser
  • Produktstruktur
  • Produkt og dets markedsføring
  • Strategisk markedsføring
  • Markedsplanlegging, ledelse og oppfølging

Modul 2

  • Produktutvikling og markedstilpassing
  • Internasjonal markedsføring

Undervisnings- og læringsformer

Modul 1

Undervisningen er i sterk grad knyttet til praktisk tilnærming og problemløsing i form av obligatoriske caseoppgaver som enten hentes fra fadderbedrifter, høgskolen eller fra studentenes egen interesser/oppfinnelse. De obligatoriske øvingsoppgavene (temabasert delprosjektrapporter) skal innleveres og godkjennes.

Studentene arbeider gruppevis med disse caseoppgavene og skal komme fram til konkrete beskrivelser/forslag som er knyttet til de aktuelle teoridelene som var undervist fra læreboken. Arbeidet blir organisert som gruppeprosjekt og det blir lagt vekt på studentenes analytiske evne og besvarelsens relevans til det aktuelle temaet. Det kreves at studentene skal innlevere sine delerapporter som knyttes til ulike oppgaver/temaer.

Modul 2

I løpet av emnet skal studenter få bedriftsbesøk og temabasert bedriftsforelesningene, deriblant teamer om internasjonal markedsføring vil bli belyst. I tillegg skal studenter arbeide med et intensivt prosjektarbeid som er basert på case innhentet fra lokal næringsliv eller høgskolen. En slutterapport skal leveres og godkjennes.

Det kan tilbys også med et alternativt opplegg av module2 gjennom en ukes utenlandsopphold der temaet internasjonal markedsføring vil foreleses intensivt, fulgt av gruppeprosjekt og en slutterapport som skal leveres og godkjennes. Studentene må påberegne utgifter til studietur.

Alle innleveringsrapporter kan kreves på engelsk.

Praksis

Det arbeides for å tilrettelegge bedriftsrelaterte caseoppgaver slik at studentøving/arbeid blir mest praksisfokusert. Dette avtales nærmere med de utvalgte bedriftene.

Modul 2 kan innebære intensiv undervisning og bedriftsbesøk eller en ukes utenlandsopphold der temaet internasjonal markedsføring vil foreleses intensivt.

Undervisning kan gis på engelsk etter behov og prosjektrapporter samt eksamenspråk kan kreves på engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til sluttvurdering:

  • Modul 1: Fire obligatoriske øvingsoppgaver (delprosjektrapporter) skal innleveres og godkjennes.
  • Modul 2: En temabasert arbeidsrapport for denne delen av emnet skal leveres og godkjennes.

Eksamen

Hjemmeeksamen: Casebasert gruppeoppgave med inntil en ukes varighet.

Det gis bokstavkarakter A til F, der A er beste karakter og F er "ikke bestått". Det gis individuelle karakterer.

Eksamen foregår utenom ordinær eksamensperiode. Annen ordinær undervisning går som normalt i perioden.

Litteratur

MIT open courseware, bestemmes nærmere ved kursstart.

Støttende litteratur:

Principles of Marketing, 3/e. by Frances Brassington and Stephen Pettitt
http://wps.pearsoned.co.uk/ema_uk_he_brassingto_prinmark_3

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:39:26