IRI30007 Industriell markedsføring (Høst 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Emneansvarlig:
- Hong Wu
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i bachelorstudiet i yeknologisk innovasjon og entreprenørskap.Forkunnskapskrav utover opptakskrav
IngenUndervisningssemester
5. semester (høst).
Innhold
Emnet er inndelt i to moduler hvorav følgende tema vil bli belyst:
Modul 1
- Markedsføringen og dens omgivelser
- Det europeiske markedet og markedsføring
- Kunder og deres kjøpadferd
- B2B Kjøpadferd
- Markedets segmenter
- Markedets informasjon og undersøkelser
- Produktstruktur
- Produkt og dets markedsføring
- Strategisk markedsføring
- Markedsplanlegging, ledelse og oppfølging
Modul 2
- Produktutvikling og markedstilpassing
- Internasjonal markedsføring
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er i sterk grad knyttet til praktisk tilnærming og problemløsing i form av obligatoriske caseoppgaver som enten hentes fra fadderbedrifter eller fra studentenes egen interesser/oppfinnelse. De obligatoriske øvingsoppgavene (temabasert delprosjektrapporter) skal innleveres og godkjennes.Studentene arbeider gruppevis med disse caseoppgavene og skal komme fram til konkrete beskrivelser/forslag som er knyttet til de aktuelle teoridelene som var undervist fra læreboken. Arbeidet blir organisert som gruppeprosjekt og det blir lagt vekt på studentenes analytiske evne og besvarelsens relevans til det aktuelle temaet. Det kreves at studentene skal innlevere sine delerapporter som knyttes til ulike oppgaver/temaer.
I løpet av emnet forsøker vi å få til en ukes utenlandsopphold der temaet internasjonal markedsføring vil bli belyst. Intensive forelesninger, fulgt av gruppeprosjekt vil benyttes som undervisningsform. Dersom utenlandsopphold ikke lar seg ordne, så blir det et tilsvarende intensivt prosjektarbeid som er basert på case innhentet fra lokal næringsliv. Studentene må påberegne noe utgifter til studietur.
Alle innleveringer skal være på engelsk.
Praksis
Det arbeides for å tilrettelegge bedriftsrelaterte caseoppgaver slik at studentøving/arbeid blir mest praksisfokusert. Dette avtales nærmere med de utvalgte bedriftene.
Modul 2 innebærer et obligatorisk utenlandsopphold med intensiv undervisning av en partnerinstitusjon i Europa. Studenten må påberegne utgifter i forbindelse med ekskursjoner.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til sluttvurdering:
- Modul 1: Fire obligatoriske øvingsoppgaver (delprosjektrapporter) skal innleveres og godkjennes.
- Modul 2: En temabasert arbeidsrapport for denne delen av emnet skal leveres og godkjennes.
Eksamen
Hjemmeeksamen: Casebasert gruppeoppgave med en ukes varighet.
Det gis individuelle karakterer.
Det gis bokstavkarakter A til F, der A er beste karakter og F er stryk.
Eksamen foregår utenom ordinær eksamensperiode. Annen ordinær undervisning går som normalt i perioden.
Litteratur
MIT open courseware, bestemmes nærmere ved kursstart.
Støttende litteratur:
Principles of Marketing, 3/e. by Frances Brassington and Stephen Pettitt
http://wps.pearsoned.co.uk/ema_uk_he_brassingto_prinmark_3