IRI20007 Produktutvikling (Høst 2008–Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk og inngår i bachelorstudiet i teknologisk innovasjon og entreprenørskap.

Undervisningssemester

3. og 4. semester (høst og vår).

Innhold

Hensikten med emnet Produktutvikling er at studentene skal kunne tilegne seg kunnskaper om ulike produktutviklingsmetoder og anvende denne kunnskapen i utviklingen av et ferdig produkt. I tillegg skal studentene ha inngående kjennskap til forhold som påvirker fremtakning av et produkt. I dette emnet blir produktutvikling definert ut fra et læringsperspektiv. Det innebærer at produktutviklingens kjerne handler om å få til et godt samspill mellom deltakere, teknologi og kunnskaper.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli gjennomført ved at forelesninger kombineres med veiledning, praktisk prosjektarbeid i grupper og egenstudier. Grupparbeid er hovedarbeidsformen i emnet. Undervisningen vil bli gjennomført på engelsk når dette er nødvendig. Arbeidsformen krever stor selvstendighet fra studentene og det er praktisk prosjekt-pedagogikk (POPP) som er inspirasjonen til den pedagogiske plattformen som benyttes i emnet. I tillegg er det en problembasert tilgang som benyttes i prosjektarbeidet til studentene og dermed en forutsetning at de tar utgangspunkt i virkelige problemstillinger i sitt prosjektarbeid.

Eksamen

Mappevurdering:

Studenten vil bli vurdert ut fra innlevert materiale. Det kan gis inntil 5 oppgaver i løpet av emnetknyttet til studentene sin gjennomføring av et produkutviklingsprosjekt og innlevering av prosjektrapporter. Ved vurdering av studentens innsats legges det vekt på innleveringer av oppgaver og prosjekt med prosjektrapporter. Studentenes samlede innsats og innleveringer i emnet vil til slutt bli målt gjennom en muntlige presentasjon av prosjekt og prosjektresultat. Originalitet, kreativitet, evne til selvstendig og kritisk tenkning, er forhold som også kan få betydning ved vurdering av studentenes samlede innsats i faget.

Det gis ingen egen kontinuasjon i emnet. Det gis bokstavkarakter A til F.

Litteratur

Endringer i litteraturlisten må påregnes grunnet utviklingen i faget. Dette innebærer at ny litteratur kan komme inn til erstatning for eldre litteratur. 

Obligatorisk litteratur: 

Ulrich, Karl T. and Steven D. Eppinger (2007)"Product Design and Development",  McGraw-Hill Education. Ikke kap 10, 12, 13, 14 og 15. 

Cooper Robert G. (2001) "Winning at New Products Accelerating the Process from Idea to Launch" New Calidonia: Perseus Publishing, Kapittel/Chapter 5.

Katzenbach Jon R. and Smith Douglas K (2004) 'The Discipline of Teams' in The Human Side of Managing Technological Innovation by Ralph Katz (Ed). New York: Oxford University Press

Cooper Robert G (2001) "Portfolio Management for New Products". Kun kap. 10 (utdeles).

Dick Michael J (2006) "Creative Product Development: From Concept to Completion". Kun utvalgte deler (utdeles).

Sekundære litteratur:

Lerdahl, Erik (2005) "The vision based methodology - a holistic approach to design of products" i Flyt en nøkkel til kreativitet og innovasjon Barbro Rønning (red) Trondheim: Tapir akademisk forlag.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:39:37