IRF17807 Kreativitet og prosjektutvikling (Høst 2008–Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Emneansvarlig:
- Sissel Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i bachelorstudiet i teknologisk innovasjon og entreprenørskap.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).Innhold
Emnet er oppdelt i tre moduler der følgende tema vil bli berørt:
Teambygging og ledelse (vektes tilsvarende 1/3):
- Team som redskap for utvikling og læring
- Motivasjon
- Kommunikasjon - transaksjonsanalyse TA
Entreprenørskap (vektes tilsvarende 1/3):
- Skapervillig og visjonær
- Kreative ide - utviklingsfaser
- Sentrale begreper og områder innen entreprenørskap og innovasjon
- Fornyelse og utvikling - Lederens ideologiske kompetanse
Prosjektutvikling (vektes tilsvarende 1/3):
- Deltakerstyring
- Tverrfaglighet
- Datainnsamling
- Praktisk gjennomføring
- Prosjektstyringsverkøy
Undervisnings- og læringsformer
Det undervises i emnet over hele studieåret. Undervisningen organiseres i blokker.
Arbeidsformen i de tre modulene vil veksle mellom læreledet undervisning, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til innholdskomponenter, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor de ulike emner som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egenerfaringer. Det vil inngå case-studier innenfor hver modul. Veiledning vil inngå innenfor hver modul som en obligatorisk del.
I tillegg til praktiske støttefunksjoner som for eksempel utlån av videokamera skal biblioteket i egenskap av informasjonssenter integreres i prosjektet og undervisningen. Høgskolens bibliotek har inntatt en stadig viktigere rolle innenfor nettbasert/nettstøttet undervisning og er involvert i en rekke kurs. Fokus på informasjonssøk og litteratur er sentrale i dette studiet både på campus og via internett.
Studiet forventer stor grad av egenaktivitet og at studentene arbeider nært opp til praksisfeltet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Modulene i emnet har følgende arbeidskrav:
- Teambygging og ledelse: Prosjektet Hessdalen. Teamarbeid i praksis. Delta i praktisk teamarbeid med loggføring.
- Entreprenørskap: Delta i ideutvikling med loggføring. Gruppepresentasjon av ideutviklingen.
- Prosjektutvikling: Gjennomføre et prosjekt knyttet til en virksomhet. Delta i team med et reelt prosjekt.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Deleksamen 1 (vektes 2/3)
- Teamarbeid: Muntlig gruppepresentasjon av gjennomført teamarbeid, ca 20 minutter.
- Entreprenørskap: Prosjektrapport om ideutviklingsprosessen. Rapporten skal innholde teori og metode. Omfang 10 sider.
Deleksamen 2 (vektes 1/3):
- Prosjektutvikling: Skriftlig prosjektrapport. Teampresentasjon av rapporten
Det gis bokstavkarakter A til F, der F er ikke bestått. Det gis idividuelle karakterer.
Ved kontinuasjon skal ikke bestått deleksamen tas på nytt.
Litteratur
Morten Levin og Monica Rolfsen (2004) Arbeid i team : læring og utvikling i team. Bergen, Fagbokforlag
James.-P.Lewis (2002) Working Together
Larsen Rolf-Petter : Å forstå seg selv og andre. Innføring i transaksjonsanalyse
Edward De Bono, 2004, Six Thinking Hats, pp 192, Penguin Books Ltd, Describes a method for stimulating creative processes
H. Westhagen (2000):Prosjektarbeid - utvikling og endringskompetanse
W.Zangwill: How the wold''s bestfirm ceate new produkcts