IRF17807 Kreativitet og prosjektutvikling (Høst 2008–Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Emneansvarlig:
Sissel Larsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i bachelorstudiet i teknologisk innovasjon og entreprenørskap. 

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Innhold

Emnet er oppdelt i tre moduler der følgende tema vil bli berørt:

Teambygging og ledelse (vektes tilsvarende 1/3):

  • Team som redskap for utvikling og læring
  • Motivasjon
  • Kommunikasjon - transaksjonsanalyse TA

Entreprenørskap (vektes tilsvarende 1/3):

  • Skapervillig og visjonær
  • Kreative ide - utviklingsfaser
  • Sentrale begreper og områder innen entreprenørskap og innovasjon
  • Fornyelse og utvikling - Lederens ideologiske kompetanse

Prosjektutvikling (vektes tilsvarende 1/3):

  • Deltakerstyring
  • Tverrfaglighet
  • Datainnsamling
  • Praktisk gjennomføring
  • Prosjektstyringsverkøy

Undervisnings- og læringsformer

Det undervises i emnet over hele studieåret. Undervisningen organiseres i blokker. 

Arbeidsformen i de tre modulene vil veksle mellom læreledet undervisning, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til innholdskomponenter, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor de ulike emner som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egenerfaringer. Det vil inngå case-studier innenfor hver modul. Veiledning vil inngå innenfor hver modul som en obligatorisk del.

I tillegg til praktiske støttefunksjoner som for eksempel utlån av videokamera skal biblioteket i egenskap av informasjonssenter integreres i prosjektet og undervisningen. Høgskolens bibliotek har inntatt en stadig viktigere rolle innenfor nettbasert/nettstøttet undervisning og er involvert i en rekke kurs. Fokus på informasjonssøk og litteratur er sentrale i dette studiet både på campus og via internett.

Studiet forventer stor grad av egenaktivitet og at studentene arbeider nært opp til praksisfeltet.
 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Modulene i emnet har følgende arbeidskrav:

  1. Teambygging og ledelse: Prosjektet Hessdalen. Teamarbeid i praksis. Delta i praktisk teamarbeid med loggføring.
  2. Entreprenørskap: Delta i ideutvikling med loggføring. Gruppepresentasjon av ideutviklingen.
  3. Prosjektutvikling: Gjennomføre et prosjekt knyttet til en virksomhet. Delta i team med et reelt prosjekt.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Deleksamen 1 (vektes 2/3)

  • Teamarbeid: Muntlig gruppepresentasjon av gjennomført teamarbeid, ca 20 minutter.
  • Entreprenørskap: Prosjektrapport om ideutviklingsprosessen. Rapporten skal innholde teori og metode. Omfang 10 sider.

Deleksamen 2 (vektes 1/3):

  • Prosjektutvikling: Skriftlig prosjektrapport. Teampresentasjon av rapporten

Det gis bokstavkarakter A til F, der F er ikke bestått. Det gis idividuelle karakterer.
Ved kontinuasjon skal ikke bestått deleksamen tas på nytt.

Litteratur

Morten Levin og Monica Rolfsen (2004) Arbeid i team : læring og utvikling i team. Bergen, Fagbokforlag

James.-P.Lewis (2002) Working Together

Larsen Rolf-Petter : Å forstå seg selv og andre. Innføring i transaksjonsanalyse

Edward De Bono, 2004, Six Thinking Hats, pp 192, Penguin Books Ltd, Describes a method for stimulating creative processes

H. Westhagen (2000):Prosjektarbeid - utvikling og endringskompetanse

W.Zangwill: How the wold''s bestfirm ceate new produkcts

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:39:36