IRI30007 Industriell markedsføring (Høst 2007)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Emneansvarlig:
Hong Wu
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk og inngår i studieprogram for Teknologisk innovasjon og entrepenørskap.

Undervisningssemester

3. studieår  - høst

Innhold

Emnet er inndelt i to moduler hvorav følgende tema vil bli belyst:

Modul 1

  • Markedsføringen og dens omgivelser
  • Det europeiske markedet og markedsføring
  • Kunder og deres kjøpadferd
  • B2B Kjøpadferd 
  • Markedets segmenter
  • Markedets informasjon og undersøkelser
  • Produktstruktur 
  • Produkt og dets markedsføring
  • Strategisk markedsføring
  • Markedsplanlegging, ledelse og oppfølging

Modul 2

  • Produktutvikling og markedstilpassing
  • Internasjonal markedsføring

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er i sterk grad knyttet til praktisk tilnærming og problemløsing i form av obligatoriske caseoppgaver som enten hentes fra fadderbedrifter eller fra studentenes egen interesser/oppfinnelse.  De obligatoriske øvingsoppgavene (temabasert delprosjektrapporter) skal innleveres og godkjennes.  

Studentene arbeider gruppevis med disse caseoppgavene og skal komme fram til konkrete beskrivelser/forslag som er knyttet til de aktuelle teoridelene som var undervist fra læreboken. Arbeidet blir organisert som gruppeprosjekt og det blir lagt vekt på studentenes analytiske evne og besvarelsens relevans til det aktuelle temaet. Det kreves at studentene skal innlevere sine delerapporter som knyttes til ulike oppgaver/temaer.

I løpet av emnet forsøker vi å få til en ukes utenlandsopphold der temaet internasjonal markedsføring vil bli belyst. Intensive forelesninger, fulgt av gruppeprosjekt vil benyttes som undervisningsform. Dersom utenlandsopphold ikke lar seg ordne, så blir det et tilsvarende intensivt prosjektarbeid som er basert på case innhentet fra lokal næringsliv. Studentene må påberegne noe utgifter til studietur.

Alle innleveringer skal være på engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Modul 1: Fire obligatoriske øvingsoppgaver (delprosjektrapporter) skal innleveres og godkjennes.

Modul 2: En temabasert arbeidsrapport for denne delen av faget skal leveres og godkjennes.

Eksamen

Hjemmeeksamen: Casebasert gruppeoppgave med en ukes varighet.
Det åpnes for individuell karaktersetting innad i gruppen.
Det gis bokstavkarakter A til F.

Eksamen foregår utenom ordinær eksamensperiode. Annen ordinær undervisning går som normalt i perioden.

Litteratur

Principles of Marketing, 3/e. by Frances Brassington and Stephen Pettitt
http://wps.pearsoned.co.uk/ema_uk_he_brassingto_prinmark_3
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:39:24