IRI20007 Produktutvikling (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk og inngår i studieprogram for Teknologisk innovasjon og entreprenørskap.

Undervisningssemester

2. studieår - høst og vår

Innhold

Hensikten med emnet Produktutvikling er at studentene skal kunne tilegne seg kunnskaper om ulike produktutviklingsmetoder og anvende denne kunnskapen i utviklingen av et ferdig produkt og/eller tjeneste. I tillegg skal studentene ha inngående kjennskap til forhold som påvirker fremtakning av et produkt. I dette emnet blir produktutvikling definert ut fra et læringsperspektiv. Det innebærer at produktutviklingens kjerne handler om å få til et godt samspill mellom deltakere, teknologi og kunnskaper.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli gjennomført ved at forelesninger kombineres med veiledning, praktisk prosjektarbeid og gruppearbeid. Undervisningen vil bli gjennomført på engelsk når dette er nødvendig. Arbeidsformen krever stor selvstendighet fra studentene og det er praktisk prosjekt-pedagogikk som er inspirasjonen til den pedagogiske plattformen som benyttes i kurset. I tillegg er det en problembasert tilgang som benyttes i prosjektarbeidet til studentene og dermed en forutsetning at de tar utgangspunkt i virkelige problemstillinger i sitt prosjektarbeid.

Eksamen

Mappevurdering:

Studenten vil bli vurdert ut fra innlevert materiale. Det gis 2 oppgaver i løpet av kurset i tillegg til at studentene skal gjennomføre et prosjekt og innlevere en prosjektrapport. Ved vurdering av studentens innsats legges det vekt på innleveringer av oppgaver og prosjekt med prosjektrapport. Studentenes muntlige presentasjon vil også inngå i vurderingen av studentene. Originalitet, kreativitet, evne til selvstendig og kritisk tenkning, er forhold som også kan få betydning ved vurdering av studentenes samlede innsats i faget.

Det gis ingen egen kontinuasjon i emnet. Det gis bokstavkarakter A til F.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 28.09.2007:

Endringer i litteraturlisten må påregnes grunnet utviklingen i faget. Dette innebærer at ny litteratur kan komme inn til erstatning for eldre litteratur. I tillegg vil sekundær litteratur komme til.

Ulrich, Karl T. and Steven D. Eppinger: Product Design and Development,  McGraw-Hill Education

Cooper Robert G. (2001) "Winning at New Products Accelerating the Process from Idea to Launch" New Calidonia: Perseus Publishing, Kapittel/Chapter 2 og 4.

Lerdahl, Erik (2005) "The vision based methodology - a holistic approach to design of products" i Flyt en nøkkel til kreativitet og innovasjon Barbro Rønning (red) Trondheim: Tapir akademisk forlag.

Tolsby, June (2007), Forelesnings notater/Hand-outs innen/within Portfolio Management for New Products.

Katzenbach Jon R. and Smith Douglas K (2004) 'The Discipline of Teams' in The Human Side of Managing Technological Innovation by Ralph Katz (Ed). New York: Oxford University Press

Tolsby, June (2007), Forelesningsnotater/hand-outs innen/within Kvalitative og kvantitative metoder - kort innføring/Qualitative and Quantitative Methods - short introduction.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:39:24