HSOMB10209 Hvordan arbeide med overgrep (Vår 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Stine Eileen Løkkeberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Tiltak mot seksuelle overgrep mot barn (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Ingen forkunnskaper utover opptakskrav.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskapsmål

  • kan vurdere og evaluere egne kommunikasjonsferdigheter i møte med de som er utsatt for seksuelle overgrep og deres pårørende og personer som utøver seksuelle overgrep
  • ha kunnskap om ulike etaters rolle og ansvar i møte med overgrepsutsatte barn og unge
  • kan redegjøre for ulike maktforhold som ligger bak seksuelle overgrep og på hvilken måte en bør ta høyde for dette i arbeid med utsatte barn og unge.

Ferdighetsmål

  • være bevisst egne fordommer i møte med seksuelle overgep og reflektere over eget faglig ståsted i møte med personer utsatt for seksuelle overgrep og aktuelle samarbeidspartnere.
  • er i stand til å reflektere kritisk rundt ulike etaters ansvarsområder og tilnærmingsmåter i arbeidet med seksuelle overgrep
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike måter seksuelle overgrep mot barn blir fremstilt på i media, faglitteratur, fagartikler og forskning.

Generell kompetanse

  • kan analysere og kommunisere om faglige problemstillinger, teorier og analyser innenfor fagområdet seksuelle overgrep mot barn.

Innhold

Dette emnet vektlegger ulike måter å møte incest og seksuelle overgrep på, både på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten vil få en innføring i ulike behandlingsformer og ulike måter å drive forebyggende arbeid på. Det stilles ikke krav til studentene at de har erfaring fra arbeid med seksuelle overgrep. Det vil bli gjennomgått en dialogisk metode for samtale med barn som har vært utsatt for incest og seksuelle overgrep, og studentene vil få øve på denne metoden i undervisningen. Siktemålet med emne 2 er å gi studentene en innføring i hvordan arbeide med seksuelle overgrep og øke forståelsen for dilemmaer og faglige utfordringer knyttet til dette fagfeltet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen organiseres med fire samlinger á to dagers varighet. Undervisningsformene er klasseundervisning, med vekt på forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats fra studenten er ca. 20 timer pr. uke.

Praksis

Det er ikke praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % deltakelse i undervisning

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen
Varighet: syv dager / 1 uke.

Besvarelsen skal være på 3000 ord (+/- 10 %). Besvarelser ut over oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med skriftlig sluttevaluering fra studentene.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 04.12.2020.

Aasland, M. W. (2014). "-si det til noen-" : en bok om seksuelle overgrep mot barn og unge (3. utg., p. 160). Cappelen Damm akademisk.

Aasland, M. W. (2020). Barna og seksualiteten (2. utgave.). Cappelen Damm akademisk.

Davik, T., & Langballe, Åse. (2013). Du får bare gjøre så godt du kan... : utfordringer og dilemmaer ved avhør av barn i førskolealder. Lov og rett (trykt utg.)., Årg. 52, nr 1 (2013), 3–20.

Davik, T. (2019). "Det er jo vanskelig nok med voksne" En studie om dommeres bevisvurdering i saker om vold og seksuelle overgrep hvor barn i førskolealder er fornærmet eller vitner.

Grønnerød, C, Soilevuo Grønnerød, J & Grøndahl, P. (2015). Psychological Treatment of Sexual Offenders Against Children. Trauma, Violence & Abuse, 16(3), 280–290. https://doi.org/10.1177/1524838014526043

Grøndahl, P., & Stridbeck, U. (2020). Rettspsykiatriske beretninger : om sakkyndighet og menneskeskjebner. Gyldendal.

Isdal, P. (2017). Smittet av vold : om sekundærtraumatisering, compassion fatigue og utbrenthet i hjelperyrkene (p. 306). Fagbokforl.

Kjos, A., & Austad, A. (2019). Slipp meg fri : om terapien etter seksuelle overgrep og vold (1. utgave.). Cappelen Damm akademisk.

Langballe, Åse, Gamst, K. T., & Jacobsen, M. (2010). Den vanskelige samtalen : barneperspektiv på barnevernarbeid : kunnskapsbasert praksis og handlingskompetanse (Vol. 2/2010, p. 124). Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress.

Lorås, L., & Ness, O. (2019). Håndbok i familieterapi (1. utgave.). Fagbokforlaget.

Sanner, M., & Brun, M. (2020). Klokhet om vold og overgrep : kunnskap direkte fra 500 barn med erfaring fra vold og overgrep. Universitetsforlaget.

Søftestad, S. (2018). Grunnbok i arbeid med seksuelle overgrep mot barn (p. 293). Universitetsforl.

Søftestad, S., & Andersen, I. L. (2014). Seksuelle overgrep mot barn : traumebevisst tilnærming (p. 222). Universitetsforl.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:39:01