HSBSO20308 Psykisk helse, barnevern og familiearbeid (Vår 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Tina Gerdts-Andresen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
-
Bachelorstudium i barnevern
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i første studieår.
Undervisningssemester
4. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter gjennomført emne skal kandidaten
Kunnskaper
-
ha kunnskap om barnevernrett og saksbehandlingsregler, samarbeid og samhandlingsreformer
-
kjenne til de ulike nivåene i barnevernets organisatoriske oppbygging
-
kunne redegjøre for teorier om og forståelse av psykiske lidelser/vansker hos barn og voksne
-
ha kunnskap om rusmisbruk, vold og overgrep og hvordan dette kan påvirke barn og voksnes liv
-
ha kunnskap om hvordan funksjonsnedsettelser kan påvirke barn og voksnes livssituasjon
Ferdigheter
-
utrede en barnevernssak, forberede et skriftlig og muntlig framlegg for fylkesnemnda og forklare de juridiske vilkårene for overtakelse av barn etter barnevernloven
-
utrede foreldres omsorgskompetanse og barns omsorgssituasjon i ulike kulturer
-
saksbehandle og koordinere hjelpetiltak etter barnevernloven gjennom samarbeid, ressursmobilisering og brukerinvolvering
Generell kompetanse
-
anvende faglig kunnskap i komplekse situasjoner som og reflektere over verdigrunnlag og maktforhold
-
anvende faglig kunnskap og bistå foreldre og barn som befinner seg i situasjoner som er preget av omfattende livsbelastninger
-
formidle sin kompetanse i samhandling med andre profesjoner og brukere og opptre verdibevisst med etisk dømmekraft
-
redegjøre for psykisk helse i et folkehelseperspektiv
Innhold
Emnet er konsentrert rundt psykisk helse, barnevern og familiearbeid. Studentene skal trenes i å se sammenhenger mellom psykisk helse og barn/familiers behov for hjelp. Det fokuseres spesielt på livsbelastninger som psykiske vansker/lidelser, rusmiddelproblematikk, voldsproblematikk og at studentene er i stand til å identifisere ulike former for omsorgssvikt. Studentene skal utvikle sin forståelse for hvordan ulike livsbelastninger innvirker på barn og unges liv og hvordan tiltak og ulike behandlingsformer utvikles. Herunder vektlegges psykologisk kunnskap, kunnskap om omsorg og ulike psykiske reaksjoner på ulike livsbelastninger.
Studentene skal trenes i å kartlegge omsorgssvikt og utrede omsorgskompetanse. Det legges særlig vekt på ferdighetstrening i samtalemetodikk i møte med barn, voksne og samarbeidspartnere. Studentene vil i løpet av emnet få erfaring med å lede et tverrfaglig møte gjennom rollespill, samt utarbeide individuell plan i samarbeid med bruker og samarbeidspartnere. Kunnskap om sosialpedagogiske metoder, brukermedvirkning, lovgrunnlaget for barnevernspedagoger, sosionomer og tverrfaglig samarbeid vektlegges.
Gjennom emnet skal studentene trenes i å vurdere og utvise etisk dømmekraft i møte med utsatte barn og familier i ulike sosialfaglige kontekster. Barneverntjenestens arbeid vektlegges spesielt. I løpet av emnet skal studentene arbeide med en barnevernssak, for å få trening i å bygge opp et saksfremlegg til fylkesnemnda og å oppøve sine ferdigheter i saksbehandling. En viktig målsetting her er at studentene skal få kunnskap om saksgangen og beslutningsprosesser i barneverntjenesten, både i forbindelse med iverksettelse av hjelpetiltak og tvangstiltak.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert i forelesninger, seminarer, basisgruppeundervisning og ferdighetstrening.
Veiledningen benyttes til faglig refleksjon, seminarforberedelser og veiledning på arbeidskrav.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være vurdert til godkjent etter nærmere retningslinjer før studenten kan fremstille seg til eksamen:
-
Skriftlig gruppeoppgave og to timer basisgruppeveiledning. Oppgaven skal ha et omfang på maks 3000 ord og skal leveres på læringsplattformen til fastsatt dato. I samme periode skal studentene delta på to timer basisgruppeveiledning. Basisgruppeveileder gir tilbakemelding på skriftlig arbeidskrav på læringsplattformen innen to uker fra innleveringsdato.
-
Skriftlig gruppeoppgave: undersøkelsesrapport. Oppgaven skal ha et omfang på maks 3000 ord og skal leveres på læringsplattformen til fastsatt dato. Veiledning gis løpende i undervisning mens studentene utarbeider rapporten. Tilbakemelding gis på læringsplattformen innen to uker fra innleveringsdato.
-
Skriftlig gruppeoppgave: barnevernfaglige vurderinger. Oppgaven skal ha et omfang på maks 2500 ord og skal leveres på læringsplattformen til fastsatt dato. Det gis veiledning på oppgaven i undervisning og tilbakemelding gis i seminar.
-
Deltakelse i obligatorisk undervisning
Det er krav om 80 % tilstedeværelse på forelesninger og seminar, og 90 % tilstedeværelse på ferdighetstrening. Fravær på ferdighetstrening summeres for hver enkelt ferdighetstrening. Studenten selvrapporterer fravær på læringsplattformen innen gitt frist. Ikke rapportert tilstedeværelse anses som fravær.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen
Muntlig individuell eksamen av ca 40 minutters varighet. Studenten trekker et case.
Hjelpemider: Lovsamling vil være tilgjengelig for studenten.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Interne og eksterne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Skriftlig sluttevaluering
-
Referansegruppe
-
Kullets time
-
Resultatene behandles i programmøte og i kullets time.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 04.12.2020 (korrektur 12.01.2021)
Askeland, G. A. & O. Molven (2010).Dokument i klientarbeid: journalar, sosialrapportar og saksframstillingar i sosialt arbeid (6. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN ISBN 978-82-05-39891-7. Hele boka
Bunkholdt, V. & I. Kvaran (2015). Kunnskap og kompetanse i barnevernsarbeid. Oslo: Gyldendal ISBN/EAN: 9788205477179. Del 1 og del 2. (235 s)
Christiansen, Ø., Bakketeig, E., Skilbred, D., Madsen, C., Havnen, K.J.S., Aarland, K. & Backe-Hansen, E. (2015). Forskningskunnskap om barnevernets hjelpetiltak. Uni Research Helse. Hentet fra https://bufdir.no/globalassets/global/forskningskunnskap_om_barnevernets_hjelpetiltak_christiansen_mfl.pdf
Christiansen, Ø. og B.K. Heggem, red. (2016). Beslutninger i barnevernet. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02684-8.
Eide, K. (2020). Barn på flukt. Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger. 2. utgave. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788205512368. Del 1 og del 3.
Ellingsen, I.T & R.S. Østerhaug (red.) (2014). Barnevernets brennpunkt. Beslutningsgrunnlag og beslutninger. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02352-6. (21 s) Kap. 6: Barn og unges medvirkning i barnevernet (115-136)
Christiansen, Ø., Thomsen, E. A., & Hellem, V. (2012). Nå vet vi bedre hva vi gjør. Evaluering av hjelpetiltak i barnevernet - med tiltaksplaner som praktisk forankring. (Kommunesektorens organisasjon). Hentet fra http://www.ks.no/PageFiles/27810/Naavetvibedre.pdf
Fekjær, H. O. (2016). Rus: bruk, motiver, skader, behandling, forebygging, historie. (4. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-49691-0 Hele boka
Hansen, Heidi Aarum (2009) Å ta barns perspektiv - en studie om hva sosialarbeidere gjør for å ivareta barnet i situasjonen. Norges barnevern, nr. 4, (246 - 258)
Isdal, P. (2018). Meningen med volden. 2. utg 1. opplag Oslo: Kommuneforlaget. ISBN 978-82-446-2065-9. Hele boka
Killén, K. & M. Olofsson, red. (2003). Det sårbare barnet: barn, foreldre og rusmiddelproblemer. Oslo: Kommuneforlaget ISBN 82-446-0883-8. Hele boka
Kjønstad, A. & A. Syse (2017). Velferdsrett I. (6. utg ). Oslo: Gyldendal akademisk Kap. 10.8: Tvangshjemler overfor rusmisbrukere etter sosialtjenesteloven (531-541)
Kjørholt, A.T (red.) (2010). Barn som samfunnsborgere. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01638-2. 21 sider Kap. 5. Barns meninger om samvær (89-110)
Kvello, Ø. (2015). Barn i risiko: skadelige omsorgssituasjoner. 2. utgave. Gyldendal Akademisk. 978-82-05-45981-6. Hele boken. (576 s)
Lindboe, K. (2012). Barnevernrett. (6. utg ). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02055-6. (83 s) Kap. 10-13: (71-128) Kap. 22-25 :( 176-196): kap. 6-7: (46-54) Kap 9: (62-70)
Nordby, H. (m.fl) (2013). Etikk i barnevern. ISBN 978-82-05-42397-8. 20 sider. Kap. 5: Nærhetsetikk (132-152)
Pedersen, W. (2015). Bittersøtt: ungdom, sosialisering, rusmidler. (3. utg.) Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01057-1. Kap 1: (11-34) Kap 3: (55-97) Kap 4: (99-116) Kap 5: (119-149)
Sjøvold, M. S & K.G. Furuholmen (2020). De minste barnas stemme. Utredning og tiltak for risikoutsatte sped- og småbarn. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 9788215032535. (76 s.) Kap. 2: Utviklingstemaer i de første leveårene, Kap. 5: Foreldrefungering som utgjør en risiko, Kap. 14: Utredning av foreldres omsorgskapasitet, Kap. 17: Behandlingsomsorg i praksis, Kap. 19: Samvær.
Snoek, J. E. & K. Engedal (2017). Psykiatri: for helse- og sosialfagutdanningene. (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 978-82-02-51901-8. (154 s). Kap. 1-6, 8 og 12.
Skytte, M. (2019). Etniske minoritetsfamilier og sosialt arbeid. (3. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 9788205500952. Hele boka.
For bachelor i barnevern
DeJong, P & I.K. Berg (2005). Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 82-05-33932-5 Kap 1-11: (11-298) (262 s)
For bachelor i sosialt arbeid
Øvreeide, H. (2009). Samtaler med barn: metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner. (3. utg). Kristiansand: Høyskoleforlaget ISBN 978-82-7634-583-4. Hele boka (12-246)
Anbefalte dokumenter og tidsskrifter
NOU 2000:12 Barnevernet i Norge: tilstandsvurderinger, nye perspektiver og forslag til reformer. Oslo: Barne- og familiedepartementet (NOU 2000:12) ISBN 82-583-0523-9. (31 s) DEL III: Barnevernet som forvaltningssystem Kap. 8: Beslutningsprosesser i barnevernet Kap. 9: Barnevernets samhandling med barn og familier
Bedre behandlingstilbud til rusmiddelmisbrukere: perspektiver og strategier: strateginotat. (2004). 56 s. Oslo: Helsedepartementet.( I-103B) (56 s)
Bernardes, D. et al. (2010). Asylum Seekers' perspectives on their Mental Health and Views on Health and Social Services: Contributions for Service Provision Using a Mixed-Methods Approach. I: International Journal of Migration, Health and Social Care, Vol. 6, nr. 4, (3-19). NOU 2009:8 Kompetanseutvikling i barnevernet: kvalifisering til arbeid i barnevernet gjennom praksisnær og forskningsbasert utdanning. Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet (NOU 2009:8) ISBN 978-82-583-1012-6
Regjeringens handlingsplan mot rusmiddelproblemer 2006-2008 (2005). Oslo: Arbeids- og sosialdepartementet. (A-0006) (16 s)
Rusreformen: pasientrettigheter og endringer i spesialhelsetjenesteloven (2004). Oslo: Helsedepartementet. (Rundskriv I-8/2004) (36 s)
Rutinehåndbok for barneverntjenesten i kommunene (2006). Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet 106 s. (Q-1101 B)
Sosialtjenesteloven i NAV (2009):Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131?
Strategi mot seksuelle og fysiske overgrep mot barn (2005-2009) (2005). Oslo: Barne- og familiedepartementet (Plan Q-1085)
Tiltaksplaner og omsorgsplaner i barneverntjenesten: en veileder(2006) Veileder/Barne- og likestillingsdepartementet Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet, (58 s)