HSAVF20316 Arbeid og helse (Vår 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Bengt Morten Wenstøb
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i første studieår.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
4. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap om
1. Offentlig helsepolitikk og rammebetingelsene for helse i arbeid
2. Hovedtrekk og strategier i folkehelsearbeid
3. De mest sentrale virkemidlene i arbeidsrettet rehabilitering
4. Lærings-, mestrings- og endringsprosesser
Ferdigheter i å
5. Reflektere over forhold som bidrar til sosial ulikhet i helse
6. Forklare hvordan livsbelastninger kan påvirke barns og voksnes liv og hvordan dette kan føre til utfordringer i arbeidslivet.
7. Kunne anvende relevant veiledningsteori og kommunikasjonsverktøy
8. Anvende IA-avtalen
9. Gjøre rede for og anvende relevant lovverk knyttet til arbeid og helse
Generell kompetanse
10. Studenten har kjennskap til forskning om helseutfordringer i arbeidslivet og betydningen av sosial inkludering
11. Studenten har innsikt i og forståelse av hva som kan bidra til utvikling av psykiske lidelser, rusproblematikk, voldsproblematikk og omsorgssvikt
12. Studenten har innsikt i hvordan indikatorer kan brukes som statistikk i praksis
Innhold
-
Helsepolitiske styringsdokumenter som planer, NOU, St.meld., oppdragsdokumenter etc.
-
Lover og sentrale styringsdokumenter på folkehelseområdet, samt prosjekter og strategier i det forebyggende helsearbeidet
-
Habilitering og rehabilitering som fag og metode, strategier og virkemidler. Koordinerende enhet, IP og ansvarsgruppe
-
Teori og metoder for læring, mestring og endring
-
Gradientutfordringen, levekårsindikatorer og livskvalitet
-
Sosial- utviklings- og kommunikasjonspsykologisk fokus, emosjoner og kognisjon
-
Ferdighetstrening i veiledning og kommunikasjon
-
Reflektere over ulike virkemidler knyttet til de 3 delmålene i IA-avtalen
-
Lover, organisering og planer i helsetjenesten
-
Innhente og anvende oppdatert forskning om arbeid og helse. Samhandling med brukerorganisasjoner
-
Psykologisk kunnskap som kan brukes i forståelsen av ulike reaksjoner, og i tiltak og behandlingsformer. Psykologiske emner og undervisning i livsbelastninger som fører til ulike reaksjoner som kan virke hemmende på arbeidsevne og livskvalitet
-
Innhente ulike indikatorer knyttet til arbeid og helse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert i forelesninger, studentaktive seminarer og bibliotekundervisning.
Veiledning:
-
Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke til fastsatt tid gjennom hele emnet. Studenten må selv ta kontakt for å avtale tid for veiledning.
-
Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale verktøy, som lync, adobe, skype, m.m.
-
Undervisningen har som mål å hjelpe studentene til å forstå læringsutbyttene, men hver student er selv ansvarlig for å lære tilstrekkelig til å kunne besvare spørsmål som bygger på læringsutbyttene til eksamen.
Arbeidsomfang
500 timer
Praksis
Det er ikke praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Innlevering av en(1) individuell oppgave på maks 1500 ord som godkjennes på læringsplattformen. Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.
-
Innlevering av en(1) individuell oppgave på maks 1500 ord som godkjennes på læringsplattformen. Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.
-
Obligatorisk deltakelse i undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og veiledning. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening. Studenten må selv rapportere sin tilstedeværelse på læringsplattformen innen fastsatt frist. Manglende rapportering regnes som fravær.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager.
Besvarelsen skal ha et omfang på maks 3000 ord.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Skriftlig sluttevaluering
-
Referansegruppe
-
Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 04.12.2020
Berg, M.E. (2013): Coaching- Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes (3. utgave) Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978- 82- 15- 02233- 8 (Kap. 2, 3, 5, 7 og 11) (116 sider)
Eldring, L., og Ørjasæter, E. (2018): Løsarbeidersamfunnet (1. utgave) Oslo: Cappelen Damm AS ISBN: 978- 82- 02- 45165- 3 (Kap. 1- 9) (173 sider)
Falkum, E. (2020): Makt og opposisjon i arbeidslivet (1. utgave) Oslo: Cappelen Damm AS ISBN: 978- 82- 02- 63542- 8 (Kap 1- 9) (235 sider)
Gloppen, K.J. (2020) HRM i Norsk arbeidsliv (1.utgave) Oslo: Cappelen Damm AS ISBN: 978-82-02-57036-1 (Kap 1-14) (294 sider)
Mæland, J.G. (2013): Hva er helse? (2 opplag) Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-01253-7 (kap 1- 9) (141 sider)
Skarstad, K. (2020): Funksjonshemmedes menneskerettigheter (2 opplag) Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-03132-3 (Kap 1- 5) (113 sider)
Skaug, T. (2005): Spilleavhengighet Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 82-15-00 712-0 (Kap 1-7) (217 sider)
Terjesen, H.C.A. og Salomon, R.H. (2015) Langsiktig ledelse (1 utgave) Oslo: Cappelen Damm AS ISBN: 978- 82- 02- 42667- 5 (Kap. 1-8) (199 sider)
Det deles ut artikler om dagsaktuelle arbeids- og helserelaterte temaer i løpet av emnet.
1488 sider