HOVSPL40120 Grunnleggende sykepleie - praksisstudier (Vår 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Praksisfelt
- Emneansvarlig:
- Guri Kirsten Rosseland Rummelhoff
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie.
Absolutte forkunnskaper
Godkjente arbeidskrav i følgende emner:
-
HOVSPL10120 Grunnleggende sykepleie, generell patologi og mikrobiologi
-
HOVSPL10220 Anatomi, fysiologi og biokjemi
-
HOVSPL10320 Sykepleie, helse og sykdom I
Undervisningssemester
2. semester (sen vår) for hele kullet.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Ferdigheter
Studenten:
-
kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak hos eldre og hjelpetrengende, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov
-
kan utøve hjerte-lungeredning med hjertestarter (HHLR)
-
kan beherske relevant medisinsk teknisk utstyr
-
kan beherske smittevernstiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober
-
kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse
-
kan anvende relasjons- og kommunikasjonskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende
-
kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
-
kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
-
kan identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til enkeltmennesket, samt dokumentere og systematisk følge opp dette, der i blant iverksette relevante tiltak
-
kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder
-
kan reflektere over etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
Generell kompetanse
Studenten:
-
kan gjennomføre forsvarlig legemiddelregning
-
har innsikt i sykepleiens yrkesetiske retningslinjer
-
kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
Innhold
Helse, sykdom og sykepleie
-
Sykepleie og anvendelse av sykepleieprosessen med fokus på å ivareta pasientens grunnleggende behov
-
Stell av døde
-
Dokumentasjon sykepleie
-
Anvendelse av medisinsk teknisk utstyr
-
Observasjon av legemiddelhåndtering, inkl. administrasjonsmåter
-
Legemiddelregning
-
HHLR
Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling
-
Kommunikasjon med pasienter med redusert syn, hørsel og kognitiv funksjon
-
Identifikasjon av og refleksjon over etiske utfordringer i sykepleie
-
Informasjon til pasienten fortløpende under utøvelse av sykepleie
-
Ivaretagelse av pasientenes integritet og verdighet
Vitenskapsteori og forskningsmetode
-
Formidling av kunnskapsgrunnlaget for sine handlingsvalg og prioriteringer
Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet
-
Utøvelse av sykepleie i samsvar med gjeldende juridiske og faglige retningslinjer
-
Anvendelse av aktuelle beslutningsstøtteverktøy i sykepleie
-
Ivaretakelse av pasientsikkerhet
-
Taushetsplikt og opplysningsrett
Tjenesteutvikling og innovasjon
-
Gjøre seg kjent med praksisstedets rutiner og metoder
Teknologi og digital kompetanse
-
Ivaretakelse av pasient- og informasjonssikkerhet ved bruk av teknologi og digitale verktøy
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, litteraturstudier, skriftlige arbeider, refleksjon, casestudier, ferdighetstrening og utøvelse, simulering og selvstudier, samt bruk av ikt.
Arbeidsomfang
Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke.
15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400 timer.
Praksis
400 timer praksisstudier.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Obligatorisk studiedeltakelse. Se generell del av studieplanen.
-
Prøve i legemiddelregning. Individuell nettbasert prøve. Krav om 100 % riktig besvarelse. Studenten får fem (5) forsøk.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunkt.
Eksamen
Vurdering i praksisstudier
Praksisstudier, inkludert skriftlige arbeider, vurderes til bestått/ikke bestått.
Kriterier for vurdering i praksisstudier oppgis i eget vurderingsdokument.
Tvil om beståtte / ikke beståtte praksisstudier, se rutiner i generell del av studieplanen.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved vurdering til ikke bestått, må emnet i sin helhet gjennomføres på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering ved referansegruppe
-
Sluttevaluering
Resultatene behandles i programutvalg.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 07.04.2021 (lenker)
Helse, sykdom og sykepleie:
Brodtkorb, K. (2018). Stellet- mulighetens arena. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 13 (9 s.)
Brodtkorb, K. (2018). Ernæring, mat og måltider. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 21 (14s.)
Grov, E. (2018) Pleie og omsorg ved livets slutt. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 36: s- 522- 535. (14 s.).
Grøndahl, VA & Aagaard, H. (2016) Older people's involvement in activities related to meals in nursing homes. International Journal of Older People Nursing, 11(3) 204-13 doi: 10.1111/opn.12111. (10 s.)
Hauge, S. (2018). Sykepleie i sykehjem. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. Kap. 19: s. 269-277 (9 s.)
Helbostad, J. (2018). Bevegelse og aktivitet. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 24. (s. 340-344 fram til funksjonskartlegging) og s. 348” tiltak for personer med stort hjelpebehov”- 352. (10s).
Holden, B. (2009). Utfordrende atferd og utviklingshemming. Atferdsanalytisk forståelse og behandling. Gyldendal Akademiske, Oslo ISBN 978-82-05-39069-0. Kapittel 1 (14 s.).
Kirkevold, M. (2018). Personsentrert og individualisert sykepleie. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 9. (14 s.).
Kirkevold, M. (2018) Den gamles integritet. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 8. (10 s.).
Kirkevold, M. (2018) Kartlegging. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 10. (22 s.).
Kirchoff, J.W, Gjellebæk C.& Tangen M. (2014). Personlige relasjoner har betydning for pasienters tilfredshet på sykehjem. Sykepleien Forskning 9 (3), 226-233 DOI:10.4220/sykepleienf.2014.0130. (8 s.)
Legemiddelforskriften (2009) Forskrift om legemidler (FOR-2009-12-18-1839). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-12-18-1839
Melheim, BG. (2008). Pasientopplevelser av måltidsfellesskap i sykehjem. Sykepleien forskning, 3(4), 212-219. DOI: 10.4220/sykepleienf.2008.0049. (8 s.)
Mensen, L. (2018) Biologisk aldring. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 4. s.52-55 (4 s.) (fram til Biologiske aldringsteorier).
Norsk resuscitasjonsråd, Norsk førstehjelpsråd & Laerdal Medical. (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Stavanger: Lærdal medical. (35 s.)
Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1-3 s. 19-164. (146 s.)
Olsen, L.A., Kofoed, E. & Rygg, L.Ø. (2018). Håndtering av legemidler. Oslo: Cappelen Damm. Kap. 1-8 (116 s).
Ranhoff, A. (2018). Den gamle pasienten. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 7 (12 s).
Rummelhoff, G. R., Smebye, K. L., & Tombre, B. (2016). Gir individuell omsorg. Sykepleien, 104(8), 48-51. http://dx.doi.org/10.4220/Sykepleiens.2016.58391 (4 s.)
Samson, H. og Strand, G. (2018) Munnhelse. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 22. (7s.)
Skaug, E-A. (2016). Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon av sykepleie. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.). Grunnleggende sykepleie Bd 1 (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 8, s 337-373 (37s.).
Skotnes, L., Omli, R., Einarsen, E., Dahlhaug, L. (2018) Eliminasjonsproblemer. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 23. (14 s.)
Torvik, K. og Bjøro, K. (2018) Smerte. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 28 (s 16).
Aagaard, H. (2010). Mat og måltider i sykehjem. Sykepleien Forskning 5(1), 37-43 doi: 10.4220/sykepleienf.2010.0023 (7 s.)
Digitale ressurser:
Velkommen til Bords (opplæringsmodul om Nasjonale faglige retningslinjer for forebygging og behandling av underernæring): http://www.velkommentilbords.no/program/?pid=1000100
Sykepleierprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling:
Bie, K. (2010). Refleksjonshåndboken: for bedre læring. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3 og 6 (38 s.)
Børslett, E. J. A., Heilmann, G., Lillemoen, L. & Pedersen, R. (2011). La etikken blomstre i praksis - en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. Bærum. Tilgjengelig på https://www.med.uio.no/helsam/tjenester/kunnskap/etikk-helsetjenesten/praksis/systematisk-etikkarbeid/etikkbok-refleksjon2011.pdf s. 11-49. (38 s.)
Norsk sykepleierforbund (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler, (rev. utg.) Oslo: Norsk Sykepleierforbund. https://www.nsf.no/sykepleiefaget/yrkesetiske-retningslinjer
Phil, E. (2018) Sansesvikt i eldre år. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 20. (14s)
Vitenskapsteori og forskningsmetode:
helsebiblioteket.no. Kunnskapsbasert praksis. Hentet fra: https://www.helsebiblioteket.no/kunnskapsbasert-praksis (10 s.)
Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet:
Forebygging av fall i helseinstitusjoner. (oppdatert 2015). Hentet fra https://pasientsikkerhetsprogrammet.no/om-oss/innsatsomrader/forebygging-av-fall-i-helseinstitusjoner
Forebygging av trykksår (?). Hentet fra https://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/om-oss/innsatsomr%C3%A5der/forebygging-av-trykks%C3%A5r
Riktig legemiddel-bruk i sykehjem. (oppdatert 2019). Hentet fra https://pasientsikkerhetsprogrammet.no/om-oss/innsatsomrader/riktig-legemiddelbruk-i-sykehjem
Molven, O. (2019). Helse og jus. (9. utg.). Oslo: Gyldendal Juridisk. Kap. 17: Pasientsikkerhet, skader og uhell (sider 281-291) og kap. 19: Taushetsplikt og samarbeid (s. 311-335).
Lover og alternative kilder (http://www.lovdata.no):
Helsepersonelloven. (1999). Lov om helsepersonell (LOV-1999-07-02-64). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64
Pasient- og brukerrettighetsloven. (999). Lov om pasient- og brukerrettigheter (LOV-1999-07-02-63) Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63
Tjenesteutvikling og innovasjon (9 s):
Hauge, S. (2018). Sykepleie i sykehjem. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. Kap. 19: s. 269-277 (9 s.)