HOVSOS10320 Samfunnsvitenskap og kunnskapsproduksjon (Vår 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Trond Heitmann
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid.
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten:
-
kjenner til fagets vitenskapsteoretiske posisjoner, kunnskapsutvikling og profesjonens samfunnsansvar
-
kjenner til samfunnsvitenskapelig metode og dens muligheter og begrensninger
-
har kunnskap om teoretiske perspektiver i sosialt arbeid og kan gjøre rede for relevansen av erfarings- og brukerkunnskap
-
har kunnskap om sammenhengen mellom kunnskapsproduksjon, velferdspolitiske mål og virkemidler, ulike velferdsmodeller og sosialt arbeids praksis.
-
kjenner til et utvalg av forsknings- og utviklingsarbeid relevant for sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan reflektere kritisk over relasjonen mellom kunnskap og profesjonsutøvelse
-
kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenestene
-
kan vurdere vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser i en praktisk sammenheng
-
kan planlegge og gjennomføre datainnsamling etter vitenskapelige prinsipper for kunnskapsproduksjon
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
kan samarbeide i gruppe for å gjennomføre ulike oppgaver
-
kan formidle fagstoff muntlig og skriftlig.
-
kan benytte seg av bibliotekets tjenester og databaser
-
kjenner til hvilke krav som stilles til vitenskapelig formidling
Innhold
-
Innføring i samfunnsvitenskapelig tenkning
-
Kritisk refleksjon i forhold til relasjonen mellom kunnskap og praksis.
-
Hvordan ulike analytiske tilnærminger i sosialt arbeid konstrueres
-
Hvordan velferdspolitikk, kunnskapsproduksjon og ulike former for makt legger føringer for hvordan sosialt arbeid utføres i praksis.
-
Normalitet, sosial ulikhet og avvik
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Gruppeoppgave og presentasjon. Gruppa gjennomfører et kort feltarbeid eller annen datainnsamling som skal svare på en oppgitt problemstilling. Resultatene presenteres i seminar.
-
Gjennomført 3 timer gruppeveiledning
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig oppgave
Omfang: maksimalt 2000 ord.
Karakterregel: A-F
Interne sensorer
Sensorordning
Interne sensorer
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 08.12.2020
Artikler og bokkapitler i kompendium:
Artikler:
Franklin, D. L. (1986). Mary Richmond and Jane Addams: From Moral Certainty to Rational Inquiry in Social Work Practice. Social Service Review, 60(4), 504-525.
Hansen, G. V., Fugletveit, R., & Arvesen, P. (2019). Arbeid som recovery-strategi. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 16(2), 80-89. doi:10.18261/issn.1504-3010-2019-02-03
Heitmann, T. (2017). Social work in the public services in Brazil - disclosing ruling relations in a local context. Journal of Comparative Social Work, 12(2), 23.
Kiik, R., & Tysnes, I. B. (2015). Forlenget barndom og forlenget foreldreskap. Fontene Forskning, 8(1), 4-16.
Lundberg Kjetil, G., & Syltevik Liv, J. (2016). Everyday interaction at the front-line: The case of the Norwegian all-in-one bureaucracy. Journal of Organizational Ethnography, 5(2), 152-166. doi:10.1108/JOE-12-2015-0026
Riis-Johansen, M. O., Halvorsen, K., Andenæs, E., & Hammerstad, G. T. (2018). Interaksjon med brukere i Nav. Tidsskrift for velferdsforskning, 21(3), 227-240. doi:10.18261/issn.2464-3076-2018-03-03 ER
Rugkåsa, Marianne. 2011. "Velferdsambisiøsitet – sivilisering og normalisering: Statlig velferdspolitikks betydning for forming av borgeres subjektivitet." Norsk antropologisk tidsskrift 22 (3-04):245-2
Sudmann, T. T. (2015). Mikroaggresjon og ikke-undertrykkende praksis i demensomsorgen. Michael, 12, 237–251.
Øye, C. (2010). Omsorgens vilkår: Om gaver og tjenester som del av relasjonsdannelse i institusjonspsykiatrien når brukermedvirkning skal vektlegges. Michael Journal(2), 218-233.
Kapitler fra bøker:
Aakvaag, G. C. (2008a). Michel Foucault: Opplysning og innesperring. I Moderne sosiologisk teori (ss. 296-329). Oslo: Abstrakt forlag.
Aakvaag, G. C. (2008b). Pierre Bourdieu: En konflikteoretisk syntese. I Moderne sosiologisk teori (ss. 148-171). Oslo: Abstrakt forlag.
Slagstad, R. (2008). Profesjoner og kunnskapsregimer. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (ss. 54-68). Oslo: Universitetsforl.
Grimen, H. (2008). Profesjoner og kunnskap. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (ss. 71-86). Oslo: Universitetsforl.
Widerberg, K. (2018). ‘Med samtalen som utgangspunkt. Om veivalg og kunnskapsmuligheter ved intervjuing’. I: Dag Album, Marianne Nordli Hansen og Karin Widerberg, red. Metodene våre – Eksempler fra samfunnsvitenskapelig forskning. Oslo: Universitetsforlaget, ss. 219-235.
Goode, E. (2016). An introduction to deviance. I Deviant behavior (11th ed., ss. 1-26): Routledge.
Bøker:
Jenssen, D., Kjørstad, M., Seim, S., & Tufte, P. A. (2020). Vitenskapsteori for sosial- og helsefag (1. utgave.). Oslo: Gyldendal.
Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Tjora, A. H. (2018). Introduksjon, Kapittel 1-4. I Hva er fellesskap (Vol. 63, ss. 7-86). Oslo: Universitetsforl.
Halvorsen, K., Stjernø, S., & Øverbye, E. (2019). Profesjonene- velferdsstatens iverksettere og portvakter. I Innføring i helse- og sosialpolitikk (7. utgave., ss. 109-127). Oslo: Universitetsforlaget.