HOVOPE10121 Grunnleggende operasjonssykepleie (Vår 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad og praksisfelt
Emneansvarlig:
Astrid Wevling
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Operasjonssykepleie.

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav.

Undervisningssemester

1. semester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om anatomi, fysiologi, patofysiologi og mikrobiologi med relevans for utøvelsen av operasjonssykepleie

  • har avansert kunnskap om kirurgiske instrumenter, endoskoper og suturer ved ulike kirurgiske inngrep

  • har avansert kunnskap om perioperativt smittevern, kontroll av instrumenter, desinfeksjon og sterilisering

  • har inngående kunnskap om operasjonssykepleierens funksjon, ansvar og arbeidsoppgaver

  • har inngående kunnskap om kirurgi, grunnleggende kirurgiske prinsipper og sårvurdering og -tilheling

  • har inngående kunnskap om å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre smerter og ubehag knyttet til kirurgiske inngrep

  • har inngående kunnskap om smittestoffer, smitterisiko, antibiotikabruk, resistensutvikling og infeksjonsforebyggende tiltak

  • har inngående kunnskap om pasientsikkerhet

  • har inngående kunnskap om systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte vurderingsverktøy av relevans for operasjonssykepleie

  • har inngående kunnskap om prinsipper for kunnskapsbasert praksis

  • har bred kunnskap om farmakologi, legemiddelbehandling og legemiddelhåndtering, inklusive virkninger, bivirkninger, legemiddelinteraksjoner og systematisk legemiddelgjennomgang

  • har bred kunnskap om hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike pasient- og brukergruppers sykdomsforståelse, sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig operasjonssykepleie 

  • kan analysere faren for komplikasjoner i utøvelse av operasjonssykepleie og avansert kirurgisk behandling

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder

  • kan anvende kunnskaper i mikrobiologi og smittevern ved gjennomføring av kirurgiske inngrep

  • kan anvende ulike informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie 

  • kan, under veiledning, bruke relevant medisinsk teknisk utstyr innen operasjonssykepleie

  • kan gjennomføre dokumentasjon og rapport av utført operasjonssykepleie

  • kan utføre grunnleggende operasjonssykepleie

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere og kommunisere operasjonssykepleiefaglige vurderinger

  • kan innhente kunnskap for å utvikle egen kompetanse

Innhold

  • Grunnleggende operasjonssykepleie ved ulike kirurgiske inngrep og undersøkelser

  • Operasjonssykepleiers fag og funksjonsområde

  • Organisering, rutiner og prosedyrer i operasjonsavdelingen

  • Anatomi, fysiologi og patofysiologi relevant for utøvelsen av operasjonssykepleie

  • Histologi

  • Mikroorganismers levemåte, virulens, smittemåte og det infeksjonsforebyggende arbeidet

  • Antibiokaresistens og antibiotikabesparende tiltak

  • Grunnleggende systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte vurderingsverktøy av relevans for operasjonssykepleie

  • Farmakodynamiske og farmakokinetiske prinsipper

  • Virkninger og bivirkninger av legemidler

  • Grunnleggende anestesiologi, anestesiformer og anestesimidler

  • Grunnleggende kartleggings- og vurderingskompetanse

  • Preoperativ vurdering og premedikasjon

  • Grunnleggende kirurgiske prinsipper og kirurgiske instrumenter

  • Sår- og sårtilheling

  • Grunnleggende rytmeforståelse

  • Medisinsk-teknisk utstyr

  • Kunnskapspyramiden, litteratursøk, kunnskapsbasert praksis

  • Retningslinjer for etisk refleksjon i praksis

  • Å være akutt kritisk syk

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive undervisnings- og læringsformer og bruk av digitale verktøy og medier som understøtter læring har stor plass i studiet. Dette gjelder både seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, simulering, veiledete kliniske studier, forelesninger, selvstudier, veiledning og diskusjoner.

Arbeidsomfang

Emnet går over ett helt semester og er beregnet til totalt 850 timer studieinnsats, inkludert timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, praksisstudium, eksamensforberedelse og eksamensgjennomføring.

Praksis

Kliniske studier utgjør totalt 10 uker og tilsvarer 15 studiepoeng.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk studiedeltakelse. Se generell del av studieplanen

  • Ett (1) skriftlig individuelt notat om klinisk situasjon. Omfang: Inntil 1500 ord.

  • Ett skriftlig arbeid i gruppe. Gruppa består av maksimum 2 studenter. Omfang: Inntil 1500 ord.

  • Individuell skriftlig test i mikrobiologi og smittevern. Omfang: 3 timer

Arbeidskravene vurderes til godkjent / ikke godkjent. Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides inntil to ganger.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Godkjente arbeidskrav er gyldige samme periode som studieplanen.

Eksamen

Deleksamen 1:

  • Individuell, skriftlig eksamen (5 timer).

  • Kalkulator er tillatt som hjelpemiddel.

  • Karakterregel A-F.

Deleksamen 2:

  • Vurderte kliniske studier.

  • Karakterregel Bestått / Ikke bestått.

Begge deleksamener må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter (A-F).

Sensorordning

Deleksamen 1: To interne sensorer

Deleksamen 2: Intern og ekstern sensor

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering ved referansegruppe

  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i programutvalg.

Litteratur

Litteraturlista er sist endret 30.11.2020.

Ahmed, K., Rowland, S., patel, V., et al. (2010) Is the structure of anatomy curriculum adequat for safe medical practice. The Surgeon 8 p318 -324. DOI: 10.1016/j.surge.2010.06.005

Andersen, B., M. (2015) Håndbok i hygiene og smittevern for sykehus: Del 1: Mikrobiologi og smittevern. Bergen, Fagbokforlaget ISBN: 9788245016819. Pensum totalt 129 s. ( s. 15- 18, 20 - 53, 57, 59 - 63, 65-76, 65-76, 85-92, 95-106, 108-113, 116- 130, 135-142, 147-148, 167-196.)

Andersen B.M (2016) Håndbok i hygiene og smittevern for sykehus Del 2 Praksis og teori. Elefantus forlag. ISBN 978-82-93274-64-3. Pensum totalt 147 s. (s. 42-49, 53-63, 65-67, 81-91, 93-102, 105-114, 118, 127-142, 224-257, 265-272, 275-297, 304-306, 327, 501-503, 504, 518-526, 528-540, 558-559.)

Anka, A.U., Tahir, M.I., Abubakar, S.D. et al. (2020) Review: Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): An Overview of the Immunopathology, Serological Diagnosis and Management. Scandinavian journal of immunology. doi: 10.1111/SJI.12998. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/sji.12998

Arbeidsgruppe for instrumentbehandling. (2004). Riktig instrumentbehandling. (8.utg.). vvv.a-k-i.org. Hentes fra: https://docplayer.me/1461991-Riktig-instrumentbehandling.html

Bazzi, M., Lundèn, M., Ahlberg, K., (2019) Patients’ lived experiences of waiting for and undergoing endovascular aortic repair in a hybrid operating room: A qualitative study. Journal of Clinical Nursing DOI: 10.1111/jocn.15129

Berríos-Torres SI, Umscheid CA, Bratzler DW, et al. (2017) Centers for Disease Control and Prevention Guideline for the Prevention of Surgical Site Infection, JAMA Surgery 2017; 152(8):784-791. doi:10.1001/jamasurg.2017.0904.

Bischoff, P., Kubilay, NZ. Allegranzi, B., Egger, M., Gastmeier, P. (2017) Effect of laminar airflow ventilation on surgical site infections: a systematic review and meta-analysis. The Lancet Infectious Diseases. Volume 17, Issue 5, 2017, Pages 553-561 https://doi.org/10.1016/j.mpsur.2017.06.005.

Brodin, K., Hellzèn, O., Häggström, M. (2017) Intraoperative Care of the Conscious Patient from the Perspective of the Operating Theatre Nurse: A Grounded Theory. Open Journal of Nursing. 7 (9) DOI: 10.4236/ojn.2017.79079

Dahl, H.A. & Rinvik, E., (2010) Menneskets funksjonelle anatomi. Cappelen akademisk. ISBN: 9788202316327. Pensum totalt 472 sider. (Kap. 1,3,6, 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30)

Dåvøy, G. A. M., Eide, H.P., Hansen, I.(red.) (2018) Operasjonssykepleie. Oslo, Gyldendal akademisk, 503 s. ISBN: 978-82-05-49040-6. Pensum totalt 195 s. (Kap. 2, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 16, 17, 19, 20)

Eriksson, J., lindgren, B-M. (2020). Newly trained operating room nurses’ experiences of nursing care in the operating room. Nordic College of Caring Science. doi: 10.1111/scs.12817

Folkehelseinstituttet (2017) Håndhygiene – nasjonal veileder. Rapport Smittevern 23. Hentet fra: https://www.fhi.no/publ/2017/handhygiene/

Greening Health Care (2017) Operating Room Ventilation Systems Best Practices Guide for Energy Efficiency, Health and Safety. Hentet fra: http://greeninghc.com/wp-content/uploads/2015/02/OR-Ventilation-Best-Practices-Guide-April-2017.pdf

Lindholm C. (2018) Sår. Studentlitteratur AB. Lund. ISBN: 9789144116013. Pensum totalt 98 s. (s 25-38, 41-52, 60-68, 217-238, 245-260, 283-312)

Morrison, T.N., Chen, A.F., Taneja, M., Küçükdurmaz, F., Rothman, R.H., Parvizi, J., (2015) Single vs Repeat Surgical Skin Preparations for Reducing Surgical Site Infection After Total Joint Arthroplasty: A Prospective, Randomized, Double-Blinded. The Journal of Arthroplasty. Volume 31, Issue 6, June 2016, Pages 1289 https://doi.org/10.1016/j.arth.2015.12.009

Netter F, H. (2015). Atlas der Anatomie. 6th Edition. Elsevier - Health Sciences Division ISBN: 9783437416057 (anbefaler tysk utgave)

Norsk Legemiddelhåndbok. Desinfeksjon. http://legemiddelhandboka.no/Legemidler/?frid=Tk-01-infeksjon-2616

NSFLOS (2015) Dekontaminering av kirurgiske instrumenter. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=K3-010dLZWk

NSFLOS (2014) Operasjonssykepleiers ansvars og funksjonsbeskrivelse. Hentet fra: https://www.nsf.no/vis-artikkel/2839925/431929/operasjonssykepleiers-ansvars-ogfunksjonsbeskrivelse

Sand, O. V., Sjaastad, Ø. & Haug, E. (2014). Menneskets fysiologi, Gyldendal Akademisk, Oslo. 833s. ISBN/EAN: 9788205423411. Pensum totalt 390 s. (Kap. 1, 2, 3, 4, 9, 11, 12, 13, 15)

Schroeder, T.V., Schulze, S., Hilsted, J., Gøtzsche, L. (2016) Basisbog i Medicin & Kirurgi. (6. utg). København, Munksgaard. (783s.) ISBN 9788762812956. Pensum totalt 10 s. (s. 39-49.)

Stubberud, D-G. (Red.) (2013) Psykososiale behov ved akutt og kritisk sykdom. Gyldendal Akademiske (244s) ISBN/EAN: 9788205426115. Pensum totalt 12 s. (s. 14-17, 49-60)

Vowden, K., Vowden, P. (2017) Wound dressings: principles and practice, Surgery (Oxford), Volume 35, Issue 9, Pages 489-494, ISSN 0263-9319, Wound Educators.com. Wound dressings. Hentet fra: https://woundeducators.com/resources/wound-dressings/

World Health Organization; (2016) Global Guidelines for the Prevention of Surgical Site Infection. Geneva. Hentet fra: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK401142/?report=printable

Støttelitteratur:

Utdannings- og forskningsdepartementet (2005) Rammeplan for videreutdanning i. operasjonssykepleie. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/pla/2006/0002/ddd/pdfv/269393-rammeplan_for_videreutdanning_i_operasjonssykepleie_05.pdfRothrock, J.,C. McEwen, D. R. (2018) Alexander's care of the patient in surgery ; St. Louis, Mo., Elsevier, 1225s. ISBN: 978-0-323-47914-1 (Kap.3, 6, 8)

Folkehelseinstituttet (2010). Basale smittevernrutiner i helsetjenesten - veileder for helsepersonell. Oppdatert 2019. Hentet fra: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/temakapitler/09.-basale-smittevernrutiner-i-hels/

Folkehelseinstituttet. (2014) Antibiotikaresistens, antibiotikabruk og virusresistens – veileder for helsepersonell, Smittevernveilederen side 1-7. (7 sider) Hentet fra: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/temakapitler/antibiotikaresistens/

Folkehelseinstituttet (2009) MRSA veilederen. Smittevern 16. Hentet fra: https://www.fhi.no/publ/eldre/mrsa-veilederen/

Folkehelseinstituttet. (2014). Stafylokokkinfeksjoner (inkl. MRSA-infeksjoner) – veileder for helsepersonell. Smittevernveilederen. Side 1-6. (6 s.) Hentet fra: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/stafylokokkinfeksjoner-inkl.-mrsa-i/

Folkehelseinstituttet (publisert 2013 oppdatert 2018) Tuberkuloseveilederen. Hentet fra: https://www.fhi.no/nettpub/tuberkuloseveilederen/

Forskrift om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet (covid-19-forskriften. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-03-27-470

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:38:22