HSVPL10407 Praksis 1: Miljøarbeid i praksis (Vår 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Emneansvarlig:
Kari Megrund
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i vernepleie.

Absolutte forkunnskaper

Bestått ferdighetstrening i emne HSVPL10311 Innføring i miljøarbeid.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

  • 1. Drøfte konsekvenser av enkelte funksjonsnedsettelser og utviklingsforstyrrelser

  • 2. Redegjøre for rammebetingelser på praksisstedet

 Ferdigheter

  • 3. Anvende kartleggingsmetoder og systemer for å dokumentere kartleggingsdata og planlagt og gjennomført bistand

  • 4. Skrive et arbeidsmål basert på analyse av kartleggingsdata og normative vurderinger formulert i tråd med fem dimensjoner

  • 5. Anvende opplysninger om fakta og verdier ved bruker og vurdere om kartlegging og tiltak er normativt/etisk akseptable for bruker og i overensstemmelse med lov og vedtak

  • 6. Anvende kritisk tenkning ved valg av litteratur, og evaluere tiltak under veiledning

  • 7. Anvende prosedyrer for å utføre praktiske ferdigheter av miljø- og helsefaglig karakter

  • 8. Anvende enkle kommunikasjonsferdigheter i veiledning

  • 9. Anvende enkle veiledningsferdigheter i veiledning

Innhold

  • Fysiske, psykiske og sosiale konsekvenser ved manglende tilrettelegging og helsehjelp.

  • Beskrivelser av ressurser/budsjett, organisering, vedtak, lovverk, styringssignaler.

  • Anerkjente kartleggingsmetoder, lokale eller sentrale dokumentasjonssystemer som benyttes i praksis (eks. Gerica, Iplos, Dips).

  • Fem dimensjoner: Subjekt, verb i presens, situasjonsbetingelser, kvalitetskriterier og tid.

  • Hva blir best for bruker, vurdering av brukerens samtykkekompetanse, brukermedvirkning, begrunnelse for eventuell paternalisme, hva er godt av hensyn til andre parter, aktuelt lovverk?

  • Relevans ved ulike eksempler på systematisk miljøarbeid. Evaluere normative/etiske og empiriske effekter av tiltak.

  • Opplæring, aktivitet, arbeid og fritid. Bistå til ADL-ferdigheter som personlig hygiene og ernæring. Praktiske ferdigheter av helsefaglig karakter som for eksempel ernærings- og hygienetiltak.

  • SOLER, CARE, ulike spørsmålsformuleringer.

  • PALLET (primært ved innedag på høgskolen).

  • Vise til faktaforhold, teori, verdisyn og øvrige premisser som del av argumentasjon ved utsagn og handling.

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden organiseres og tilrettelegges for læring gjennom deltakelse i praksisstedets daglige arbeid, veiledningstimer gitt av praksisveileder, skriftlig arbeid og deltagelse på høgskolens undervisningsdager.

Arbeidsomfang

Praksis består av 8 ukers praksis á 30 timers arbeidsuke på praksisstedet, totalt 240 timer og 2 obligatoriske undervisningsdager ved høgskolen. Det føres eget fraværsregnskap for undervisningsdagene ved høgskolen. I tillegg må det påregnes selvstudier til det skriftlige arbeidskravet utenom dette.

Praksis

Praksis består av 8 ukers praksis, totalt 240 timer. I tillegg kommer obligatoriske undervisningsdager ved høgskolen. Det føres eget fraværsregnskap for undervisningsdagene ved høgskolen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav som må være godkjent for å få praksisperioden bestått, er følgende:

  • Gjennomføring av 8 veiledningstimer med praksisveileder

  • To notater. Notatene skal være på maks. 750 ord. Notatene leveres og vurderes av skoleveileder innen gitte frister. Notatene må være vurdert itl godkjent for at praksisperioden i sin helhet kan bli vurdert til bestått. Notater som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang. For sent innleverte notater blir vurder til ikke godkjent. Ved praksisstart får studenten opplysninger om krav til innhold i notatene og frister for innlevering. Skoleveileder gir én veiledningstime på forepsørsel fra student. Det gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven. (Dette arbeidskravet er endret 09.03.2020)

  • Praksis vurderes av praksisveileder og skoleveileder i eget skjema etter halvtid og av praksisveileder etter hele praksisperioden. Studenten leverer evalueringsskjemaet til skoleveileder senest 1 uke etter avsluttet praksis.

  • Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse, se: Utfyllende bestemmelser for bachelorutdanningene i arbeids- og velferdsfag, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie

Godkjente arbeidskrav er gyldig i ett semester. Alle arbeidskrav må gjennomføres og godkjennes samme semester. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.

Eksamen

Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått.

For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.

Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner, se Praksis emnehefte, generell del.  Ved vurdering til "ikke bestått", må alle arbeidskrav avlegges på nytt.

Sensorordning

Praksis vurderes av praksisveileder og skoleveileder i eget skjema etter halvtid og av praksisveileder etter hele praksisperioden.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Muntlig sluttevaluering

  • Resultatene behandles i studieretningsmøte og på kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 07.06.2016

DeJong Peter, Kim Berg Insoo (2005) Løsningsskapende samtaler. 284 sider. Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-33932-3 (34 sider) Kap. 3: Kunsten å ikke vite s. 32 - 66

Pettersen, R. C. & J. A. Løkke (2004). Veiledning i praksis: grunnleggende ferdigheter, 278 s. Oslo: Universitetsforlag. ISBN 82-15-00494-6; 978-82-15-00494-5 (79 sider)

DEL 2: PRAKTISKE VEILEDNINGSFERDIGHETER

  • Kap. 7: Praktiske arbeidsmodeller og veiledningens indre struktur s. 143-152

  • Kap. 8: Veiledning og kommunikasjon s. 153-161

  • Kap. 9: Veiledningstimen begynner s. 163-177

  • Kap. 10: Å forstå den veilededes perspektiv s. 178-184

  • Kap. 11: Begrunnelser, forslag og råd s. 187-196

  • Kap. 12: Veiledningens alfa og omega s. 198-209

  • Kap. 13: Løsningsfokuserte veiledningsstrategier s. 214-227

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:38:31