HSSPL40112 Sykepleie - fokus og funksjon (praksisstudier i sykehjem) (Vår 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Ingunn Johansen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie

Absolutte forkunnskaper

Godkjente arbeidskrav for emner:

  • Sykepleie - fag og funksjon (10 studiepoeng) 

  • Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (15 studiepoeng)

  • Sykepleie - helse sykdom og lidelse I (20 studiepoeng)

Undervisningssemester

2. semester (vår). Emnet gjennomføres også 3. semester (høst) for deler av 2019-kullet. Hvilke studenter som skal gjennomføre emnet i vår- eller høstsemesteret, skjer etter nærmere instruks fra studieleder.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Studenten skal ved avsluttet emne kunne

  • gjøre rede for menneskets grunnleggende behov

  • gjøre rede for konsekvenser når grunnleggende behov ikke blir ivaretatt

  • beskrive sykepleierens ansvars- og funksjonsområde i sykehjem

  • beskrive mikrobiologiske utfordringer i praksis

Ferdigheter

Studenten skal ved avsluttet emne kunne

  • ivareta menneskets grunnleggende behov relatert til alder, kjønn og helse

  • kommunisere målrettet

  • vise evne til å etablere, vedlikeholde og avslutte relasjon til pasient

  • ivareta sykepleierens helsefremmende, forebyggende og behandlende funksjon

  • anvende kunnskap om hygieniske prinsipper

  • dokumentere data, behov for sykepleie, mål, tiltak og evaluering forsvarlig

  • handle i samsvar med etiske og juridiske rammer

Generell kompetanse

Studenten skal ved avsluttet emne kunne

  • møte den enkelte pasient og pårørende med respekt

  • identifisere etiske problemstillinger og reflektere over disse

  • erkjenne betydningen av veiledning og refleksjon for å fremme yrkesfaglig bevissthet

  • erkjenne betydningen av samarbeid i helsetjenesten

  • vurdere og anvende relevant teori og forskningsresultater og integrere kunnskap fra sykepleievitenskapelige, naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige tema  

Innhold

(Nummereringen refererer til Rammeplanens hovedemner)

1)

Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk

  • Etiske teorier og etisk refleksjon

  • Yrkesetiske retningslinjer

  • Etiske utfordringer i sykehjem

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie

  • Pasientjournal i sykehjem

2)

Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten

  • Ivaretakelse av pasientens grunnleggende behov

  • Behovet for sosial kontakt og det å være alene; utvikle og bevare identitet; trygghet; tro

  • Stell av døde

3)

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene

  • Smitteforebyggende rutiner i praksis

  • Luftveisinfeksjoner, urinveisinfeksjon, sårinfeksjoner

  • Mikrobiologisk prøvetaking

4)

Psykologi og pedagogikk

  • Holdninger

Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning

  • Å møte "den andre"

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk

  • Grunnprinsipper i helserett

  • Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten

  • Helsepersonelloven: 

    • - Lovens formål, virkeområde og definisjoner (kap. 1)

    • - Taushetsplikt og opplysningsrett (kap. 5)

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og læringsaktiviteter presenteres av studenten i ukeplaner.

I tillegg utarbeider studenten et refleksjonsnotat ukentlig som grunnlag for veiledning.

Arbeidsomfang

Studieåret består av 40 uker. En forventer at en heltidsstudent arbeider omtrent 40 timer per uke med sine studier. 15 studiepoeng tilsvarer da et arbeidsomfang på ca 400 timer.

Praksis

Én uke PSH samt 240 timer veiledet praksis i sykehjem/omsorgsbolig.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk studiedeltakelse

  • Skriftlig hjemmeoppgave i gruppe. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved resultat "ikke godkjent hjemmeoppgave" kan den bearbeides én (1) gang.

Arbeidskrav må være godkjent for å få bestått emne.

Eksamen

Veiledet praksis 

Veiledet praksis vurderes til bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått emne, må alle arbeidskrav tas på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe

  • Sluttevaluering, elektronisk i læringsplattform

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe

  • Programmøte 

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 10.12.2019

Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider.

1: Etikk:

Carson, S. G. & Kosberg, N. (2011). Etikk: teori og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s.11-20. (9 s.)

Børslett, E. J. A., Heilmann, G., Lillemoen, L. & Pedersen, R. (2011). La etikken blomstre i praksis - en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. Bærum. Tilgjengelig på um. Tilgjengelig på https://www.med.uio.no/helsam/tjenester/kunnskap/etikk-helsetjenesten/praksis/systematisk-etikkarbeid/etikkbo s. 11-49. (38 s.)

Norsk sykepleierforbund (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler, (rev. utg.) Oslo: Norsk Sykepleierforbund. https://www.nsf.no/Content/2182990/seefile (44 s.)

V A R Healthcare, by Healthcare Workers. https://www.varnett.no/portal/

Prosedyrebeskrivelser/kunnskapsstoff for prosedyrer nevnt under innhold, spesifiseres ved emnets oppstart.

 

2:  

Aagaard, H. (2010). Mat og måltider i sykehjem. Sykepleien Forskning 5(1), 37-43 doi: 10.4220/sykepleienf.2010.0023 (7 s.)

Grøndahl, VA & Aagaard, H. (2016) Older people's involvement in activities related to meals in nursing homes. International Journal of Older People Nursing, 11(3) 204-13 doi: 10.1111/opn.12111. (10 s.)

Brodtkorb, K. (2014) Stellet - mulighetenes arena. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 13. s.174-182. (10 s.).

Hauge S. (2014) Sykepleie i sykehjem. I. M. Kirkevold., K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff, (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 19. s. 265-280. (19 s.)

Brodtkorb K. (2014) Ernæring, mat og måltider. I M. Kirkevold., K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff (Red.). Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 21. s. 301-314. (15 s.).

Samson H., Strand G. V. (2014) Munnhelse I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff (Red.). Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 22. s. 316-322. (7 s.)

Skotnes L.H., Omli R., Einarson E.K. & Dahlhaug L. (2014). Eliminsasjonsproblemer. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff, (Red.). Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 23. s. 324-339. (16 s.)

Helbostad J.L. (2014). Bevegelse og aktivitet. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.).Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 24. s. 340-359. (20 s.).

Ranhoff A.H. (2014) Søvn og søvnproblemer. I. M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 26. s. 367-374. (8 s.).

Kristoffersen, N.J. & Nortvedt, P. (2016). Pasient og sykepleier- verdier og samhandling. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.). Grunnleggende sykepleie Bd 1 (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. s. 89-93, s.105-138. (38 s.)

Solvoll B.A (2016). Identitet og egenverd. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.). Grunnleggende sykepleie Bd 3 (3 utg). Oslo: Gyldendal akademisk. s. 105-140. (36 s.).

Helgesen A.K. (2016). Sosial kontakt. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.). Grunnleggende sykepleie Bd 3 (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. s.141-167. (27 s.)

Kristoffersen, N.J. & Breievne G. (2016). Lidelse, mening og håp. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 3 (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. s.187-235. (50 s.)

Mathisen J. (2016). Sykepleie ved livets avslutning. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 3 (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. s.431-449. (19 s).

Lunde, P. (2011). Forflytningskunnskap: Aktivisering, hjelp og trening ved forflytning. (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 5-8, s. 85-209. (122 s.)

Melheim, BG. (2008). Pasientopplevelser av måltidsfellesskap i sykehjem. Sykepleien forskning, 3(4), 212-219. DOI: 10.4220/sykepleienf.2008.0049. (8 s.)

Kirchoff, J.W, Gjellebæk C.& Tangen M. (2014). Personlige relasjoner har betydning for pasienters tilfredshet på sykehjem. Sykepleien Forskning 9 (3), 226-233 DOI:10.4220/sykepleienf.2014.0130. (8 s.)

Rummelhoff, G. R., Smebye, K. L., & Tombre, B. (2016). Gir individuell omsorg. Sykepleien, 104(8), 48-51. http://dx.doi.org/10.4220/Sykepleiens.2016.58391 (4 s.)

Sortland, K. (2015). Ernæring: Mer enn mat og drikke. (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1, 5. (27 s.)

V A R Healthcare, by Healthcare Workers. https://www.varnett.no/portal/

Prosedyrebeskrivelser/kunnskapsstoff for prosedyrer nevnt under innhold, spesifiseres ved emnets oppstart.

3:

Steen, M. & Degre, M. (2014). Mikrober, helse og sykdom. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 18 s. 287-299. (13 s.)

4:

Bie, K. (2010). Refleksjonshåndboken: for bedre læring. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3 og 6 (38 s.)

Kjønstad, A. (2007). Helserett: Pasienters og helsearbeideres rettsstilling. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Del V. Kap. 1-7. (40 s.)

Molven, O. (2019). Helse og jus. (9. utg.). Oslo: Gyldendal Juridisk. Kap. 1-3. (33 s.)

Lover og alternative kilder (http://www.lovdata.no):

  • Helsepersonelloven

  • Pasient- og brukerrettighetsloven

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:38:29