HSSPL30216 Sykepleiens fagutviklende funksjon med bacheloroppgave (Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Camilla Anker-Hansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, for alle klassene.
Absolutte forkunnskaper
-
Bestått samtlige emner i 1. og 2. studieår
-
Bestått emne med praksisstudier i 5. semester.
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten kan:
-
drøfte problemstillinger av sykepleiefaglig karakter ved å integrere kunnskap fra hele studiet
-
drøfte/diskutere vitenskapelige artikler som anvendes i eget arbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
-
mestre selvstendig,systematisk og saklig drøfting med bakgrunn fra erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap
-
utføre medikamentregning feilfritt
Generell kompetanse
Studenten kan:
-
omtale personer, steder og situasjoner på en respektfull måte
Innhold
(nummereringen refererer til rammeplanens hovedemner)
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
-
Sykepleie - fag og funksjon
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
-
Fagutvikling og forskning i sykepleie
Vitenskapsteori og forskningsmetode
-
Metoder for utvikling av sykepleiekunnskap
Etikk
-
Anvendelse av forskningsetiske prinsipp
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
-
Tema relatert til bacheloroppgaven
3:
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
-
Tema relatert til bacheloroppgaven
-
Anvendelse av kunnskap i utøvelse av sykepleie
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
-
Tema relatert til bacheloroppgaven
4:
Psykologi og pedagogikk
-
Tema relatert til bacheloroppgaven
Sosiologi og sosialantropologi
-
Tema relatert til bacheloroppgaven
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
-
Tema relatert til bacheloroppgaven
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, veiledning individuelt og i seminar, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver.
Arbeidsomfang
Studieåret består av 40 uker. En forventer at en heltidsstudent arbeider omtrent 40 timer per uke med sine studier. 15 studiepoeng tilsvarer da et arbeidsomfang på ca 400 timer.
Praksis
Ingen praksis knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Medikamentregning (3.års prøve). Individuell nettbasert prøve. Krav om 100 % riktig besvarelse. Studenten får tre (3) forsøk.
-
Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgave innlevert til fastsatt tid. Godkjent prosjektbeskrivelse er en forutsetning for å bli tildelt veileder.
-
Obligatorisk deltakelse i seminar og presentasjon av prosjektbeskrivelse.
-
1 (én) veiledning (individuelt eller i gruppe på to).
Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Ved ikke bestått emne skal alle arbeidskravene knyttet til deltakelse i seminar, samt én veiledning gjennomføres på nytt. Bestått arbeidskrav i medikamentregning er gyldig i ett og et halvt år. Arbeidskravet innlevering av prosjektbeskrivelse er gyldig i 6 mnd.
Eksamen
Bacheloroppgave
Skriftlig hjemmeoppgave, individuell eller i gruppe på to studenter.
Karakterregel: A-F.
Praksisstudier i emne HSSPL40616 - Sykepleiens undervisende og ledende funksjon må være bestått for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved karakteren ikke bestått kan oppgaven omarbeides / bearbeides én gang.
Ved forbedring av allerede bestått karakter i emnet, må studenten(e) utarbeide en helt ny oppgave.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Underveisevaluering v/referansegruppe
Resultatene behandles i:
-
Lærergruppe
-
Programmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 12.06.2019.
1.
Forsberg, C. & Wengström, Y. (2016). Att göra systematiska litteraturstudier: Värdering analys och present. Lund: Natur & Kultur Akademisk.
-
Kap. 1. Inledning s. 17
-
Kap. 2. Olika typer av litteraturstudier s. 25
-
Kap. 3. Vetenskapens kännetecken s. 35
-
Kap. 4. Den systematiska litteraturstudiens första steg s.59
-
Kap. 8. Att analysera, presentera och diskutera resultat s. 149
-
Kap. 9. Att sprida och anvenda forskningsresultat s. 161
-
Kap. 10. Scoping review (översiktsstudie) s. 169 (88 s.)
Støren, I. (2013). Bare søk! Praktisk veiledning i å skrive litteraturstudier. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. (52 s.). Og selvvalgt litteratur
2. Selvvalgt litteratur
Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1-3 s. 19-164. (144 s.)
4. Selvvalgt litteratur