HSOPE10219 Operasjonssykepleiefaglige og samfunnsvitenskapelige temaer (Vår 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Astrid Wevling
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Operasjonssykepleie, videreutdanning (90 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Bestått HSOPE10119 Grunnleggende operasjonssykepleie, medisinske og naturvitenskapelige temaer (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Det forventes at studenten etter fullført emne:

Kunnskaper

  • kan identifisere operasjonssykepleie-faglige og etiske problemstillinger og argumentere både faglig og etisk for å sikre pasientens integritet, autonomi og interesser

  • har inngående kunnskaper om operasjonstekniske prinsipper, kirurgisk undersøkelse og behandling

  • har inngående kunnskap om aktuelle anestesimidler og metoder samt virkning og bivirkning av aktuelle medikamenter relatert til kirurgi

  • har avansert kunnskap om instrumenter og medisinsk teknisk utstyr, samt lover og forskrifter som regulerer sikker og forsvarlig bruk 

  • har inngående kunnskap om vitenskapelig teori, metode og forskningsetikk og er kjent med forskning og fagutvikling innen eget fag

 

Ferdigheter

  • kan planlegge og utøve operasjonssykepleie ved enkle kirurgiske prosedyrer, og iverksette aktuelle forebyggende og behandlende tiltak

  • kan samhandle med pasient, redusere stress, smerte og ubehag ved kirurgisk behandling 

  • kan planlegge eget arbeid relatert til operasjons-programmet på sin stue, og viser evne til omstilling

  • kan anvende avansert kunnskap innen mikrobiologi og smittevern og vurdere den enkelte pasients immunforsvar

  • kan kontrollere og anvende instrumenter og avansert medisinsk teknisk utstyr

 

Generell kompetanse

  • kan analysere etiske problemer og argumentere faglig og etisk for å sikre pasientens integritet, autonomi og interesser

  • kan samarbeide med det kirurgiske teamet for å sikre et faglig og ansvarlig pasient forløp med respekt for pasientens og pårørendes integritet og ressurser

  • kan samhandle og kommunisere med alvorlig syke og døende pasienter i ulik alder og med ulik kulturell bakgrunn

  • kan analysere, kritisk vurdere og anvende forskning som er relevant for fagområdet

Innhold

Emnet deles inn i tre underemner:

Sykepleie og samfunnsvitenskapelige fag

  • Fysiske, psykiske, sosiale, kulturelle og eksistensielle aspekter ved å være akutt og kritisk syk

  • Pasient og pårørendes opplevelser og reaksjoner på akutt og kritisk sykdom og død

  • Mestring og mestringsstrategier

  • Sykepleieteori og erfaringskunnskap knyttet til akutt og kritisk syke pasienter

  • Kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende i alvorlige / kritiske situasjoner

  • Ulike vitenskapssyn og metoder for forskning og fagutvikling

  • Anvendelse av forskningsresultater 

  • Rammefaktorer; juridiske, organisatoriske, og miljømessige

  • Pasientrettigheter og pasientsikkerhet

  • Etikk og den medisinsk-teknologiske utvikling

  • Etiske dilemma relatert til pasientmålgruppe

  • Etisk refleksjon og beslutningsprosesser

Operasjonssykepleie - fag og yrkesutøvelse

  • Operasjonssykepleie til den komplekse operasjonspasienten; ansvar, funksjon og det mellommenneskelige ansvar

  • Operasjonssykepleiens problemløsende aspekt

  • Samhandling med og veiledning av pasient og pårørende

  • Forebygging av skader, hypotermi og operasjonsleiets komplikasjoner

  • Pre-, per- og postoperativ sykepleie (perioperativ sykepleie)

  • Koordinering og organisering i og av operasjonssykepleien

  • Teamarbeid, konfliktforebygging og -løsning

Kirurgi, farmakologi og anestesiologi

  • Operative inngrep innen ulike kirurgiske spesialiteter, tilgang, teknikk og bakenforliggende årsaker

  • Instrumenthygiene, kirurgiske instrumenter, endoskopisk utstyr

  • Medisinsk-teknisk apparatur/utstyr

  • Aktuelle infusjonsvæsker og tilsetninger, samt væske- og elektrolyttforstyrrelser, syre-baseforstyrrelser

  • Preoperativ vurdering, premedikasjon, anestesimidler, -metoder og -komplikasjoner, samt aktuelle medikamentgrupper, absorpsjon, omsetting, eliminasjon og interaksjoner

  • Hemostase og hematologiske forstyrrelser, blodtyper, typing og forlikelighetsprøver

  • Smerter og smertefysiologi, smerte som et sammensatt fenomen

  • Kroppstemperatur og temperaturregulering

  • Endokrine emner (diabetes, binyrebarksvikt m.v.) og organismens reaksjon på traumer

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, avansert simulering, seminar, arbeid i grupper og refleksjon.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 850 timer studieinnsats, inkl: timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, praksisstudium, eksamensforberedelse og eksamensgjennomføring.

Praksis

10 uker kliniske studier, tilsvarende 15 studiepoeng.

Kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse skal operasjonaliseres og utvikles i de kliniske studiene. Kliniske studier vil foregå ved operasjonsavdelinger og i Senter for simulering og innovasjon ved HiØ. Praksisveileder og fagansvarlig ved høgskolen er sensorer.

For mer informasjon om vurderingskriterier og retningslinjer for praksis, se undervisningsplanen på læringsplattformen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk tilstedeværelse.  Fravær ut over 10 % av teoriundervisningen må tas igjen i form av innlevering av skriftlige arbeider. Ved fravær over 10 % i kliniske studier vil høgskolen vurdere behovet for at studenten må ta igjen dette enten i form av skriftlige arbeid eller tid i klinikken. Fravær ut over 20 % i både teoretiske og/eller kliniske studier gir ikke bestått vurderingsresultat i emnet.

  • Deltagelse ved seminar med gruppepresentasjon i tema etikk, jus og kommunikasjon

  • Deltagelse ved seminar med gruppepresentasjon i tema smerte

  • Deltagelse ved seminar med gruppepresentasjon i tema kritisk vurdering av en forskningsbasert artikkel

Innlevering og godkjent:

  • To (2) skriftlige oppgaver (maks 1500 ord)

  • Kliniske studier: Målsetting for kliniske studier

  • Kliniske studier: Et (1) refleksjonsnotat fra kliniske studier

Test:

  • Test i medisinsk teknisk utstyr og hjerte-lunge-redning HHLR.

Arbeidskravene vurderes til Godkjent / Ikke godkjent. Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides inntil 2 ganger. Det legges til rette for at studenter som får 'ikke godkjent' på en eller flere av testene kan få to (2) nye forsøk.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Godkjente arbeidskrav er gyldige i samme periode som studieplanen, bortsett fra arbeidskrav knyttet til kliniske studier (se pkt. Eksamen).

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen og vurderte kliniske studier

Deleksamen 1: Individuell skriftlig skoleeksamen (6 timer). Eksamen relateres til kirurgi, behandling og operasjonssykepleie. Kalkulator er tillatt som hjelpemiddel. Karakterregel A-F.

Deleksamen 2: Vurderte kliniske studier. Karakterregel Bestått / Ikke bestått. Ved karakteren ikke bestått må hele perioden, inkludert alle arbeidskrav knyttet til kliniske studier, avlegges på nytt.

Begge deleksamener må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter (A-F).

Sensorordning

Internt og ekstern sensur.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Se under deleksamen 2.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 11.12.2019

Aceto P., Lai C., Dello Russo, C., Perilli V., Navarra P. & Sollazzi, L. (2015). Stress Response to Surgery, Anesthetics Role and Impact on Cognition. Journal of Anesthesia and Clinical Research, 6(7), 201-208

Agha RA, Fowler AJ, Sevdalis N. (2015). The role of non-technical skills in surgery. Annals of Medicine and Surgery, 4(4), 422-427. doi.org/10.1016/j.amsu.2015.10.006.

Almutairi, A. F. (2015). Moving Forward Towards a Positive Ethical Healthcare Climate in a Multicultural Context. Journal of Nursing Care, 4(6) doi: 10.4172/2167-1168.1000307

Børslett EHA, Heilmann G, Lillemoen L, Pedersen R. (2011). La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. Oslo: Universitetet i Oslo. https://www.med.uio.no/helsam/tjenester/kunnskap/etikk-helsetjenesten/praksis/systematisk-etikkarbeid/etikkbok-refleksjon2011.pdf

Caprini, J. (2010). Risk assessment as a guide to thrombosis prophylaxis. Current Opinion in Pulmonary Medicine, 16(5), 448-452. DOI: 10.1097/MCP.0b013e32833c3d3e

Clayton, J., Neville, A., Ellender, I., (2016). Perioperative nurses’ experiences of communication in a multicultural operating theatre: A qualitative study. International Journal of Nursing Studies, 54(7), 7-15. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2014.02.014  

Dåvøy, G.A. M., Eide, P.H.,& Hansen, I.(red.) (2018) Operasjonssykepleie. Gyldendal akademiske. ISBN: 978-82-05-49040-. [Kap. 2, 8, 10, 13, 14, 15, 18, 21, 22, 23,& 26].

Foreningen for utgivelse av Norsk legemiddelhåndbok: Norsk legemiddelhåndbok https://www.legemiddelhandboka.no/
[T4.T5, T6.1-2, T23.4.1. T23.4.1, T23.5, T23.5, T23.3, T23.3, L1.9, L20.1, L23.7, G1, G1, G2, G3, G5, G6, G7, G9, G10]

Gillespie, B. M., Gwinner, K., Chaboyer, W., Fairweather, N. (2013). Team communication in surgery- creating a culture of safety. Journal of Interprofessional Care, 27(5), 387-393. doi: 10.3109/13561820.2013.784243

Gillespie, B. M., Chaboyer, W., Fairweather, N. (2012). Interruptions and Miscommunication in Surgery: An Observational Study. Association of periOperative Registered Nurses Journal, 95(5), 576-590. doi: 10.1016/j.aorn.2012.02.012

Haukeland universitetssykehus (2007) Metodebok Brannskadeavsnittet. Bergen: Brannskadeavsnittet, Plastikk kirurgisk avdeling, Haukeland universitetssykehus. https://sites.google.com/site/gladegadedager/home/haandboeker/metodebok-ved-brannskadeavsnittet---hus ( 07.02.2019) [Kap. 3 – 9, 11, 14 &17].

Hofmann, B. (2010). Etiske utfordringer med velferdsteknologi. Rapport 2010. Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/notater/2010/notat_2010_etiske_utfordringer_velferdsteknologi.pdf

Justis- og beredskapsdepartementet (1999). Forskrift om bruk og vedlikehold av elektromedisinsk utstyr. FOR 1999-08-20 nr 955: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-19990820-0955.html

Kan, C. G,. Nurok, M.(2018) The ethics of interventional procedures for patients too ill for surgery. Current Opinion in Anesthesiology, 31(2), 190–194. doi:10.1097/ACO.0000000000000558

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 5, 6, 7, 8 og 12]

Malterud, K. (2017). Kvalitative metoder i medisinsk forskning: En innføring (4. utg.). Oslo:Universitetsforlaget. [Kap. 1, 2, 3, 5, 11, 13, 16, 17, 19 og 20]

Michael, R., Della, P., Zhou, H. (2013) The effectiveness of the Surgical Safety Checklist as a means of communication in the operating room. ACORN 26(2), 46-50

Molven, O. (2019) Helse og jus (9.utg). Gyldendal Norske Forlag AS. [Del 4, kap. 11, 12,13,17,18,19]

Pandharipande, P., McGrane, S. (2019) Pain control in the critically ill adult patient. UpToDate. https://www.uptodate.com/contents/pain-control-in-the-critically-ill-adultpatient?search=pain%20physiology%20control&source=search_result&selectedTitle=1~150&usage_type=default&display_rank=1

Rothrock, J.C., McEwen, D.R. (2018) Alexander's care of the patient in surgery (16th edition). St. Louis, Mo., Elsevier ISBN: 978-0-323-47914-1. [Kap 7, 10 – 24].

Schroeder, T.V., Schulze, S., Hilsted, J.,& Gøtzsche, L. (2016) Basisbog i Medicin & Kirurgi (6. Utg). København, Munksgaard. ISBN 9788762812956. [Kap.3, 5, 6, 7 ,8, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 & 20].

Sjaastad, Ø., Haug, E., Sand, O. V. (2014). Menneskets fysiologi. Gyldendal Akademisk, Oslo. [Kap.5, 6 & 10]. ISBN/EAN: 9788205423411

Statens strålevern. Veileder 5: Veileder om medisinsk bruk av røntken og MR – apparatur underlagt godkjenning, Veileder til forskrift om strålevern og bruk av stråling godkjenning. http://www.nrpa.no/dav/bac3c61794.pdf

Stubberud D.G. (2018) Kvalitet og pasientsikkerhet : sykepleierens funksjon og ansvar for kvalitetsarbeid. Oslo: Gyldendal, ISBN: 978-82-05-48341-5, [Kap 1-6].

Wang, C. G., Qin, Y. F., Wan, X., Song, L. C., Li, Z. J., & Li, H. (2018). Incidence and risk factors of postoperative delirium in the elderly patients with hip fracture. Journal of orthopaedic surgery and research, 13(1), 186.

Watson, J. (2018). Inadverent postoperative hypothermia prevention: passive versus active warming methods, Journal of perioperative nursing, 31(1), 43-46. https://www.journal.acorn.org.au/jpn/vol31/iss1/4/  

Werner, M. U., Finnerup, N. B., & Arendt-Nielsen, L. (Eds.) (2019). Smerter: Baggrund, Evidens og Behandling. (4. ed.) FADL's Forlag. [Del II-1, 2, 3,4, 5, 6 & 8; Del III-1, 2 & 3 ; Del V- 1 & 2; Del VI- 6 & 8]

 

Støttelitteratur

Acosta, S., Blohmè, L., Nelzèn, O., Pärssom, H., Resh, T., Sigvant, B., Sjölderbrand, C., Wahlgren, C-M., Wanhainen, A. og Wahlberg,E.(Red.) (2013). Akut kärlkirurgi. Studentlitteratur. ISBN:9789144060354

Berg-Johnsen, J., (2012). Introduksjon til nevrokirurgi. Oslo : Legeforlaget. ISBN 978-82-92934-08-1. DOKID: 13d024732

Damber, J-E, Peeker, R (2012). Urologi. Studentlitteratur AB. ISBN: 9789144075921

Gottrup,F., Clevin,L., Mouritsen,L., Ottesen, B., Axelsen,S., Bek,K.M., Bisgaard,T., Kjer, J.J. (e-bogsudgave 2014) Operativ gynækologi. København

Hammer, O-L., Randsborg, P-H., (2014) Brudd- og skadebehandling En metodebok. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215020112

Hultcrantz, R., Bergquist, A., Lindgren, S., Simrén, M., Stål, P., (Red.). (2011) Gastroenterologi och hepatologi. Liber. ISBN 978-91-47-09386-1

Lennard, T.W. (red.) (2009). Endocrine surgery. A companion to specialist surgical practice. 4. utg. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier. ISBN 978-0-7020-3016-1

Madsen, J.E. (Red.) Flugsrud, G.(2005). Avansert bruddbehandling. Legeforlaget AS /sites/tidsskriftet.no/files/2014--T-14-1155-01-Anm.jpg

Matre, K. (Red), Hole, R. M. (2015). Bruddbehandling. Legeforlaget AS

Ovesen, T., von Buchvald, C. (2012). Lærebog i øre- næse- hals-sygdomme og hoved-hals-kirurgi. ISBN: 9788762811744

Sneppen, O. (red.) (2014). Ortopædisk kirurgi (8 utgave). København: FADL. ISBN 978-87-7749-723-0

Önnerfält, J., Önnerfält, R., (2014). Akut Ortopedi. Lund: Studentlitteratur, Cengage Learning, Inc.

Tighe S. M. (2015). Instrumentation for the Operating Room: A Photographic Manual (9th edition). Elsevier - Health Sciences Division. ISBN 9780323243209.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:38:27