HSBVP10314 Innføring i psykologi og innføring i sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Egil Lyberg
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kandidaten skal være i stand til å
Kunnskaper
-
beskrive sentrale psykologiske tilnærminger som er av betydning for barnevernfaglig arbeid
-
beskrive hvordan ulike kunnskapssyn får konsekvenser for hvordan man kan arbeide med barn og unge
-
beskrive hvordan kunnskap om motivasjon og mestring kan anvendes ved planlegging og gjennomføring av sosialpedagogisk arbeid
-
beskrive sentrale pedagogiske teorier
-
kjenne til barnevernets ansvar for forebyggende arbeid
-
redegjøre for kunnskap om sosialt nettverk og nettverkskartlegging
-
kjenne til hvordan BUFETAT organiserer institusjonstilbudet til barn og unge
-
beskrive sentrale begrep innenfor sosialpedagogisk arbeid på institusjon for barn og unge (miljøarbeid/miljøterapi)
-
beskrive ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer i barn og unges oppvekstsvilkår
-
redegjøre for Den systematiske arbeidsmodellens momenter: observasjon, kartlegging, vurdering, målformulering
Ferdigheter
-
anvende kunnskap fra psykologien i forhold til å forstå barn og unge som bor i institusjoner
-
planlegge og gjennomføre aktiviteter med barn og unge
Generell kompetanse
-
anvende IKT og bibliotektjenester til informasjonsinnhenting
-
kritisk vurdere psykologiske tilnærminger og tekster innenfor psykologien
Innhold
Emnet er konsentrert rundt to hovedområder som henger tett sammen:
Psykologi og sosialpedagogisk arbeid med barn og unge.
Psykologiundervisningen omhandler utviklingspsykologi, sosialpsykologi og kommunikasjonspsykologi.
Studentene skal videre i dette emnet tilegne seg kunnskap og ferdigheter i sosialpedagogisk arbeid med individer og grupper. Det gis en innføring i individuelle og miljømessige risikofaktorer i forbindelse med barn og unges oppvekstvilkår. Det gis også en innføring i grunnleggende pedagogisk teori. Systematisk og metodisk bruk av kartlegging og formulering av mål vil også være i fokus. Studentene skal videre tilegne seg grunnleggende forståelse for miljøarbeid/miljøterapi. Dette innebærer blant annet forståelse for hvordan utvikling av egne verdier og holdninger har betydning for rollen som miljøarbeider/miljøterapeut. Gjennom emnet skal studentene utvikle ferdigheter i aktivitetsfaget.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og veiledning. Hensikten med veiledning er å utvikle studentens refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for teoriundervisning samlet i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Det er 4 timer basisgruppeveiledning i emnet.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Individuell skriftlig oppgave: Omfang inntil 2000 ord, oppgaven skal være knyttet til hovedområdet psykologi. Basisgruppeveileder gir tilbakemelding. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven kan omarbeides en gang.
-
Presentasjon i seminar av det aktivitetsfaget studenten har deltatt i: Gruppepresentasjon. Tilbakemeldinger og godkjenning gis i seminaret. Ved ikke godkjent gis det anledning til å presentere omarbeidet aktivitet en gang.
-
Individuell arbeidsbok: maks 1500 ord knyttet til aktivitetsfaget og aktiviteten studenten har deltatt i. Arbeidsboken godkjennes av aktivitetsfaglæreren.
-
Skriftlig gruppeoppgave: Omfang inntil 3000 ord knyttet til hovedområde sosialpedagogisk arbeid med barn og unge. Basisgruppeveileder gir tilbakemelding. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven kan omarbeides en gang.
-
Deltakelse i obligatorisk undervisning: Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og basisgruppeveiledning.
-
Deltakelse i ferdighetstrening: Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig skoleeksamen.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Skriftlig sluttevaluering, referansegruppe.
-
Resultatene behandles i programmøte og i kullets time.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 17.01.2020
Sosialpedagogisk arbeid:
Bø, I. (2018). Barnet og de andre: nettverk som pedagogisk og sosial ressurs (4. utg ). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03118-7.
Gulbrandsen, L.M. (2017). Oppvekst og Psykologisk Utvikling (2.utgave) Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-00950-6. Utvalgte kapitler.
Kvaran, I & J. Holm (2012). Barnevernsfaglig miljøterapi. 1.utg. Kristiansand: Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-972-6. Kap 3, 4, 5, 8, 10 og 11
Larsen, Erik (2018). Miljøterapi med barn og unge: organisasjonen som terapeut, 3. utgave Hele boka Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03050-0
Madsen, Bent (2006). Sosialpedagogikk.. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN-13: 978-82-15-00971-1. Kap. 1,4, 5 og 8 (114 sider)
Storø, J. (2008): Sosialpedagogisk praksis: det handler om hva du gjør. 193 s.. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01270-4
Studsrød, I., Paulsen, V., Kvaran I., og Mevik, K. red (2019). Barnevernspedagogen - en grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03250-4 Kap. 1, 2, 4, 6 og 13
Säfvenbom, Reidar (2005). Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst: grunnbok i aktivitetsfag. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-15-0609-4 (105 Sider) Kap. 4, 6, 7, 8 og 9
Tiltaksplaner og omsorgsplaner i barneverntjenesten: en veileder. Veileder/Barne- og likestillingsdepartementet (2006) Oslo: Barne- og likestillingsdepartementet, 58 s., http://www.regjeringen.no
Kompendium i Sosialpedagogisk arbeid:
Antonovsky, Aron (2012) Helsens mysterium. Den salutogene modellen. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS 2012, 1. utgave 1. opplag. ISBN 978-82-05-42513-2 Kap 2 (12 s)
Bisgaard, Niels Jørgen og Rasmussen Jens (red.) (2006) Pædagogiske teorier (4. utgave). Værløse: Billesø og Baltzer ISBN 87-7842-159-4 Kap 1, 2 og 9 (33 s.)
Gjærum, Bente, Grøholt, Berit og Sommerchild, Hilchen (red) (2008) Mestring som mulighet i møte med barn, ungdom og foreldre. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-518-3558-9 kap. 1 (41 s)
Krüger, Viggo og Stige, Brynjulf (2013). Perspektiver på musikkterapi i barnevernet: Musikk som ressurs for å fremme barn og unges deltagelse. Norges barnevern Nr. 2, s. 110 - 124 (12 s)
Kvello, Øyvind (2007) Utredning av atferdsvansker, omsorgssvikt og mishandling. Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-00923 Kap 1 (17 s)
Møller, Roar (2005). Hva gjør miljøterapeuter gode? Artikkel i Tidsskriftet Norges barnevern Nr.2 2005. (8 s)
Simensen, Hege (2013) Aktiviteter i en miljøterapeutisk kontekst. Norges barnevern Nr. 2, s. 100 - 108 (8 s)
Psykologi:
Banyard, P, Davies, M., Winder, B. and Norman, C. (2015 eller 2010) Essential Psychology. UK: Sage Publications.
Broberg, A., Almquist, K. og Tjus, T. (2006) Klinisk barnepsykologi: utvikling på avveier. Kapittel 1 og 6
Del Busso, L. (2013) Barnet som person i verden: opplevelse og forståelse i barnevernet. i Skærbæk, E. og Lillemoen, L. (Red.) Verdi og verdighet: etikk i praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Fischer, A. H., & Manstead, A. S. R. (2008). Social functions of emotion, in M. Lewis, J. Haviland, & L. Feldman Barrett (Eds.), Handbook of emotions (3rd edn.). New York: Guilford Press
Gausel, N. (2011). The importance of emotions in social work: Thematic directions from a national conference. European Journal of Social Work, Vol. 14, No.2, s. 287-291
Gausel, N., & Leach, C. W. (2011). Concern for self-image and social-image in the management of moral failure: Rethinking shame. European Journal of Social Psychology, Vol.41, No. 4, s. 468-478
Gulbrandsen, L.M. (2017 eller 2006) Oppvekst og Psykologisk Utvikling. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 5, 6, 7
Major, B., & O'Brien, L. (2005). The social psychology of stigma. Annual Review of Psychology, 56, 393-421
Anbefalt litteratur
Antonovsky, Aron (2012) Helsens mysterium. Den salutogene modellen. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS 2012, 1. utgave 1. opplag. ISBN 978-82-05-42513-2 Kap 2 (12 s)
Wormnes, Bjørn og Manger, Terje (2005). Motivasjon og mestring. Veier til effektiv bruk av egne ressurser. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0308-6. 3. Opplag 2008