HSAVF20316 Arbeid og helse (Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Bengt Morten Wenstøb
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i første studieår.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
4. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap om
1. Offentlig helsepolitikk og rammebetingelsene for helse i arbeid
2. Hovedtrekk og strategier i folkehelsearbeid
3. De mest sentrale virkemidlene i arbeidsrettet rehabilitering
4. Lærings-, mestrings- og endringsprosesser
Ferdigheter i å
5. Reflektere over forhold som bidrar til sosial ulikhet i helse
6. Forklare hvordan livsbelastninger kan påvirke barns og voksnes liv og hvordan dette kan føre til utfordringer i arbeidslivet.
7. Kunne anvende relevant veiledningsteori og kommunikasjonsverktøy
8. Anvende IA-avtalen
9. Gjøre rede for og anvende relevant lovverk knyttet til arbeid og helse
Generell kompetanse
10. Studenten har kjennskap til forskning om helseutfordringer i arbeidslivet og betydningen av sosial inkludering
11. Studenten har innsikt i og forståelse av hva som kan bidra til utvikling av psykiske lidelser, rusproblematikk, voldsproblematikk og omsorgssvikt
12. Studenten har innsikt i hvordan indikatorer kan brukes som statistikk i praksis
Innhold
-
Helsepolitiske styringsdokumenter som planer, NOU, St.meld., oppdragsdokumenter etc.
-
Lover og sentrale styringsdokumenter på folkehelseområdet, samt prosjekter og strategier i det forebyggende helsearbeidet
-
Habilitering og rehabilitering som fag og metode, strategier og virkemidler. Koordinerende enhet, IP og ansvarsgruppe
-
Teori og metoder for læring, mestring og endring
-
Gradientutfordringen, levekårsindikatorer og livskvalitet
-
Sosial- utviklings- og kommunikasjonspsykologisk fokus, emosjoner og kognisjon
-
Ferdighetstrening i veiledning og kommunikasjon
-
Reflektere over ulike virkemidler knyttet til de 3 delmålene i IA-avtalen
-
Lover, organisering og planer i helsetjenesten
-
Innhente og anvende oppdatert forskning om arbeid og helse. Samhandling med brukerorganisasjoner
-
Psykologisk kunnskap som kan brukes i forståelsen av ulike reaksjoner, og i tiltak og behandlingsformer. Psykologiske emner og undervisning i livsbelastninger som fører til ulike reaksjoner som kan virke hemmende på arbeidsevne og livskvalitet
-
Innhente ulike indikatorer knyttet til arbeid og helse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert i forelesninger, studentaktive seminarer og bibliotekundervisning.
Veiledning:
-
Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke til fastsatt tid gjennom hele emnet. Studenten må selv ta kontakt for å avtale tid for veiledning.
-
Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale verktøy, som lync, adobe, skype, m.m.
-
Undervisningen har som mål å hjelpe studentene til å forstå læringsutbyttene, men hver student er selv ansvarlig for å lære tilstrekkelig til å kunne besvare spørsmål som bygger på læringsutbyttene til eksamen.
Arbeidsomfang
500 timer
Praksis
Det er ikke praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Innlevering av en(1) individuell oppgave på maks 1500 ord som godkjennes på læringsplattformen. Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.
-
Innlevering av en(1) individuell oppgave på maks 1500 ord som godkjennes på læringsplattformen. Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.
-
Innlevering av en(1) individuell oppgave på maks 1500 ord som godkjennes på læringsplattformen. Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.
-
Obligatorisk deltakelse i undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og veiledning. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening. Studenten må selv rapportere sin tilstedeværelse på læringsplattformen innen fastsatt frist. Manglende rapportering regnes som fravær.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager.
Besvarelsen skal ha et omfang på maks 3000 ord.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor.
Evaluering av emnet
Evaluering av emnet:
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
-
Skriftlig sluttevaluering
-
Referansegruppe
-
Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 10.12.2019
Berg. M.E. (2013): Coaching -Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. (3. utg.) Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-02233-8 (Kap. 2,3,5,7 og 11) (116 sider).
Felles ansvar for eit godt og anstendig arbeidsliv: Arbeidsforhold, arbeidsmiljø og sikkerheit (2011). Oslo: Arbeidsdepartementet. Kortversjon av Meld. St. 29 (2010-2011) (12 sider) http://www.regjeringen.no/upload/AD/publikasjoner/prop_meld/2011/meld_st_2010-11_29_kortversjon.pdf
Folkehelsepolitisk rapport 2012 (2013). Oslo: Helsedirektoratet. ISNB 978-82-8081-288-9(Sammendrag s. 9-14, 5 sider) http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsedirektoratets-arlige-rapport-om-arbeidet-med-a-utjevne-sosiale-helseforskjeller-folkehelsepolitisk-rapport-2012/Publikasjoner/is-2075.pdf
Forskrift om individuell plan for helse- og sosiallovgivningen (2011). Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet (s. 4-9, 5 sider) http://www.regjeringen.no/pages/36814005/kgl_res_forskrift_habilitering_rehab_plan_koordinator_1612111.pdf
Gradientutfordringen: Sosial- og helsedirektoratets handlingsplan mot sosiale ulikheter i helse (2005) Oslo: Sosial- og helsedirektoratet. ISBN 82-8081-060-9. (Kap. 2 og 3, 19 sider) http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/gradientutfordringen-sosial--og-helsedirektoratets-handlingsplan-mot-sosiale-ulikheter-i-helse/Publikasjoner/gradientutfordringen-sosial--og-helsedirektoratets-handlingsplan-mot-sosiale-ulikheter-i-helse.pdf
Handlingsplan mot vold i nære relasjoner 2012 (2011). Oslo: Justis- og beredskapsdepartementet. (16 sider) http://www.regjeringen.no/pages/36717130/HandlingsplanJDweb.pdf
Hernes, T., I. Heum og P. Haavorsen, red. (2010). Arbeidsinkludering: om det nye politikk- og praksisfeltet i velferds-Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82- 05-39256-4Kap. 7 og 8 (60 sider)
Isdal, Per (2000). Meningen med volden. Oslo: Kommuneforlaget. ISBN 82-446-0571-5 (Hele boka 294 sider)
Mæland, J.G. (red.) (2009): Sosial epidemiologi: sosiale årsaker til sykdom og helsesvikt. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN:978-82-05-39268-7(Del 2 - kap. 4-10, Del 3 og 4 - kap. 11-18, 266 sider)
Nasjonal helse- og omsorgsplan (2011). Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet.Meld. St.16 (2010-2011). (Kap. 1-5, 70 sider) http://www.regjeringen.no/pages/16251882/PDFS/STM201020110016000DDDPDFS.pdf
NOVA Rapport nr. 6/12. ISBN 978-82-7894-424-0. (Kap. 1-4, 81 sider)http://www.seniorporten.no/Nyheter/Ny NOVA-rapport: Ny kunnskap om aldring og arbeid.312226.cms
Oppfølgingsplan for arbeid og psykisk helse 2013-2016 (2013).Oslo: Arbeidsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet (32 sider). http://www.regjeringen.no/upload/AD/publikasjoner/rapporter/2013/OppfPlanArbogPsykHelse.pdf
Opptrappingsplanen for rusfeltet (2016-2020) Prop. 15 S (2015-2016) Helse- og omsorgsdepartementet (71 sider) https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-15-s-20152016/id2460953/?ch=1&q
Sagvaag, H., og Sikveland, B., red (2014). Alkohol arbeidsliv = sant? Oslo: Gyldendal Akademiske ISBN: 978-82-0543643-5 (Hele boka)
Saksvik, P. og Nytrø, K.(red.) (2009): Klinisk organisasjonspsykologi. Oslo: Cappelen akademisk ISBN: 978-82-02-29440-3(Kap. 1-3, 10, 12,14 og 15. Totalt 163 sider)
Sammen om mestring: Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne. Et verktøy for kommuner og spesialisthelsetjenesten (2014).Oslo: Helsedirektoratet. IS-2076 (s.3-14, 12.sider) http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/sammen-om-mestring-veileder-i-lokalt-psykisk-helsearbeid-og-rusarbeid-for-voksne/Publikasjoner/sammen-om-mestring-veileder-i-lokalt-psykisk-helsearbeid-og-rusarbeid-for-voksne.pdf
Solem, P.E. (2012): Ny kunnskap om aldring og arbeid. Oslo: NOVA.
Stjernø, Steinar og Øverbye, Einar (red). (2012). Arbeidslinja. Arbeidsmotivasjonen og velferdsstaten (kap 4,5,6,7 og 8) Universitetsforlaget (65 sider)
Veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Oslo: Helsedirektoratet (2015) (95 sider) https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/rehabilitering-habilitering-individuell-plan-og-koordinator
I tillegg kommer artikler som oppgis av emneansvarlig underveis i emnet.