HSAVF20316 Arbeid og helse (Vår 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Bengt Morten Wenstøb
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelorstudium i arbeids- og velferdsfag.

Absolutte forkunnskaper

Bestått alle emner i første studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap om

1. Offentlig helsepolitikk og rammebetingelsene for helse i arbeid

2. Hovedtrekk og strategier i folkehelsearbeid

3. De mest sentrale virkemidlene i arbeidsrettet rehabilitering

4. Lærings-, mestrings- og endringsprosesser

Ferdigheter i å

5. Reflektere over forhold som bidrar til sosial ulikhet i helse

6. Forklare hvordan livsbelastninger kan påvirke barns og voksnes liv og hvordan dette kan føre til utfordringer i arbeidslivet.

7. Kunne anvende relevant veiledningsteori og kommunikasjonsverktøy

8. Anvende IA-avtalen  

9. Gjøre rede for og anvende relevant lovverk knyttet til arbeid og helse

 

Generell kompetanse

10. Studenten har kjennskap til forskning om helseutfordringer i arbeidslivet og betydningen av sosial inkludering

11. Studenten har innsikt i og forståelse av hva som kan bidra til utvikling av psykiske lidelser, rusproblematikk, voldsproblematikk og omsorgssvikt

12. Studenten har innsikt i hvordan indikatorer kan brukes som statistikk i praksis

Innhold

  1. Helsepolitiske styringsdokumenter som planer, NOU, St.meld., oppdragsdokumenter etc.

  2. Lover og sentrale styringsdokumenter på folkehelseområdet, samt prosjekter og strategier i det forebyggende helsearbeidet

  3. Habilitering og rehabilitering som fag og metode, strategier og virkemidler. Koordinerende enhet, IP og ansvarsgruppe

  4. Teori og metoder for læring, mestring og endring

  5. Gradientutfordringen, levekårsindikatorer og livskvalitet

  6. Sosial- utviklings- og kommunikasjonspsykologisk fokus, emosjoner og kognisjon

  7. Ferdighetstrening i veiledning og kommunikasjon

  8. Reflektere over ulike virkemidler knyttet til de 3 delmålene i IA-avtalen

  9. Lover, organisering og planer i helsetjenesten

  10. Innhente og anvende oppdatert forskning om arbeid og helse. Samhandling med brukerorganisasjoner

  11. Psykologisk kunnskap som kan brukes i forståelsen av ulike reaksjoner, og i tiltak og behandlingsformer. Psykologiske emner og undervisning i livsbelastninger som fører til ulike reaksjoner som kan virke hemmende på arbeidsevne og livskvalitet

  12. Innhente ulike indikatorer knyttet til arbeid og helse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert i forelesninger, studentaktive seminarer og bibliotekundervisning. 

Veiledning:

  • Emneansvarlig er tilgjengelig for veiledning 2 timer hver uke til fastsatt tid gjennom hele emnet. Studenten må selv ta kontakt for å avtale tid for veiledning.

  • Veiledning kan foregå på ulike måter, for eksempel på veileders kontor, via mail, telefon, eller andre digitale verktøy, som lync, adobe, skype, m.m.

  • Undervisningen har som mål å hjelpe studentene til å forstå læringsutbyttene, men hver student er selv ansvarlig for å lære tilstrekkelig til å kunne besvare spørsmål som bygger på læringsutbyttene til eksamen.

Arbeidsomfang

500 timer

Praksis

Det er ikke praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innlevering av en(1) individuell oppgave på maks 1500 ord som godkjennes på læringsplattformen. Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.

  • Innlevering av en(1) individuell oppgave på maks 1500 ord som godkjennes på læringsplattformen. Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.

  • Innlevering av en(1) individuell oppgave på maks 1500 ord som godkjennes på læringsplattformen. Ikke godkjente arbeidskrav kan omarbeides 1 gang.

  • Obligatorisk deltakelse i undervisning. Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i forelesninger, seminarer og veiledning. Det er krav om 90 % deltakelse/tilstedeværelse i ferdighetstrening. Studenten må selv rapportere sin tilstedeværelse på læringsplattformen innen fastsatt frist. Manglende rapportering regnes som fravær.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 3 dager.

Besvarelsen skal ha et omfang på maks 3000 ord.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Evaluering av emnet

Evaluering av emnet:

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Skriftlig sluttevaluering

  • Referansegruppe

  • Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 10.12.2019

Berg. M.E. (2013): Coaching -Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. (3. utg.) Oslo: Universitetsforlaget ISBN: 978-82-15-02233-8 (Kap. 2,3,5,7 og 11) (116 sider).

Felles ansvar for eit godt og anstendig arbeidsliv: Arbeidsforhold, arbeidsmiljø og sikkerheit (2011). Oslo: Arbeidsdepartementet. Kortversjon av Meld. St. 29 (2010-2011) (12 sider) http://www.regjeringen.no/upload/AD/publikasjoner/prop_meld/2011/meld_st_2010-11_29_kortversjon.pdf

Folkehelsepolitisk rapport 2012 (2013). Oslo: Helsedirektoratet. ISNB 978-82-8081-288-9(Sammendrag s. 9-14, 5 sider) http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsedirektoratets-arlige-rapport-om-arbeidet-med-a-utjevne-sosiale-helseforskjeller-folkehelsepolitisk-rapport-2012/Publikasjoner/is-2075.pdf

Forskrift om individuell plan for helse- og sosiallovgivningen (2011). Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet (s. 4-9, 5 sider) http://www.regjeringen.no/pages/36814005/kgl_res_forskrift_habilitering_rehab_plan_koordinator_1612111.pdf

Gradientutfordringen: Sosial- og helsedirektoratets handlingsplan mot sosiale ulikheter i helse (2005) Oslo: Sosial- og helsedirektoratet. ISBN 82-8081-060-9. (Kap. 2 og 3, 19 sider) http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/gradientutfordringen-sosial--og-helsedirektoratets-handlingsplan-mot-sosiale-ulikheter-i-helse/Publikasjoner/gradientutfordringen-sosial--og-helsedirektoratets-handlingsplan-mot-sosiale-ulikheter-i-helse.pdf

Handlingsplan mot vold i nære relasjoner 2012 (2011). Oslo: Justis- og beredskapsdepartementet. (16 sider) http://www.regjeringen.no/pages/36717130/HandlingsplanJDweb.pdf

Hernes, T., I. Heum og P. Haavorsen, red. (2010). Arbeidsinkludering: om det nye politikk- og praksisfeltet i velferds-Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82- 05-39256-4Kap. 7 og 8 (60 sider)

Isdal, Per (2000). Meningen med volden. Oslo: Kommuneforlaget. ISBN 82-446-0571-5 (Hele boka 294 sider)

Mæland, J.G. (red.) (2009): Sosial epidemiologi: sosiale årsaker til sykdom og helsesvikt. Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN:978-82-05-39268-7(Del 2 - kap. 4-10, Del 3 og 4 - kap. 11-18, 266 sider)

Nasjonal helse- og omsorgsplan (2011). Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet.Meld. St.16 (2010-2011). (Kap. 1-5, 70 sider) http://www.regjeringen.no/pages/16251882/PDFS/STM201020110016000DDDPDFS.pdf

NOVA Rapport nr. 6/12. ISBN 978-82-7894-424-0. (Kap. 1-4, 81 sider)http://www.seniorporten.no/Nyheter/Ny NOVA-rapport: Ny kunnskap om aldring og arbeid.312226.cms

Oppfølgingsplan for arbeid og psykisk helse 2013-2016 (2013).Oslo: Arbeidsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet (32 sider). http://www.regjeringen.no/upload/AD/publikasjoner/rapporter/2013/OppfPlanArbogPsykHelse.pdf

Opptrappingsplanen for rusfeltet (2016-2020) Prop. 15 S (2015-2016) Helse- og omsorgsdepartementet (71 sider) https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-15-s-20152016/id2460953/?ch=1&q 

Sagvaag, H., og Sikveland, B., red (2014). Alkohol arbeidsliv = sant? Oslo: Gyldendal Akademiske ISBN: 978-82-0543643-5 (Hele boka)

Saksvik, P. og Nytrø, K.(red.) (2009): Klinisk organisasjonspsykologi. Oslo: Cappelen akademisk ISBN: 978-82-02-29440-3(Kap. 1-3, 10, 12,14 og 15. Totalt 163 sider)

Sammen om mestring: Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne. Et verktøy for kommuner og spesialisthelsetjenesten (2014).Oslo: Helsedirektoratet. IS-2076 (s.3-14, 12.sider) http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/sammen-om-mestring-veileder-i-lokalt-psykisk-helsearbeid-og-rusarbeid-for-voksne/Publikasjoner/sammen-om-mestring-veileder-i-lokalt-psykisk-helsearbeid-og-rusarbeid-for-voksne.pdf

Solem, P.E. (2012): Ny kunnskap om aldring og arbeid. Oslo: NOVA.

Stjernø, Steinar og  Øverbye, Einar (red). (2012). Arbeidslinja. Arbeidsmotivasjonen og velferdsstaten (kap 4,5,6,7 og 8) Universitetsforlaget (65 sider)

Veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Oslo: Helsedirektoratet (2015)  (95 sider) https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/rehabilitering-habilitering-individuell-plan-og-koordinator    

 

I tillegg kommer artikler som oppgis av emneansvarlig underveis i emnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:38:25