HSSOS30211 Sosialt arbeid i spenningsfeltet mellom individ og samfunn (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Camilla Buzzi
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i sosialt arbeid.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner i første og annet studieår.
Undervisningssemester
5. semester (høst), andre halvdel.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
- 1. Kan drøfte hva som kjennetegner faget sosialt arbeid
- 2. Kan oppdatere kunnskap om og forklare betydningen av sosial inkludering
- 3. Forstår folkevandring og innvandringspolitikk i et globalt perspektiv
- 4. Har kunnskap om samfunnsarbeid som metode i sosialt arbeid
Ferdigheter
- 5. Kan anvende sosialt gruppearbeid som metode ved å lede og koordinere gruppe hvor deltakere har felles livssituasjon/problematikk
- 6. Kan anvende kunnskap om innovasjonsprosesser og sosialt entreprenørskap
- 7. Kan utføre prosjektarbeid
- 8. Reflekterer over og beskriver egen utvikling av profesjonell kompetanse
Generell kompetanse
- 9. Kjenner til menneskerettigheter og yrkesetikk med spesiell vekt på ytringsfrihet og varslingsansvar
- 10. Kan formidle fagstoff muntlig og skriftlig
Innhold
- Sentrale områder, utfordringer, utvikling, dilemmaer. Internasjonal definisjon av sosialt arbeid
- Levekår, sosial inkludering
- Migrasjon, rasisme, asylsaker, flukt, lover og konvensjoner knyttet til diskriminering og menneskerettigheter
- Samfunnsarbeid som tilnærming i sosialt arbeid
- Kunnskap om sosialt gruppearbeid som metode. Trene i grupper med medstudenter
- Sosial innovasjon og entreprenørskap som utgangspunkt for prosjektarbeidet
- Kunnskap om prosjektarbeid som metode. Hele studentkullet planlegger, organiserer, leder og presenterer prosjektet.
- Refleksjon i ferdighetsgrupper med medstudenter.
- Den europeiske menneskerettskonvensjonen. Yrkesetisk grunnlagsdokument. Statement of Ethical Principles (IFSW)
- Muntlig individuelle presentasjoner i temaseminar og gruppevis ved prosjektpresentasjon. Skriftlig gjennom arbeidskrav.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert i forelesninger, studentaktive seminarer, prosjekt, ferdighetstrening og selvstudier.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med prosjekt, obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Individuell kronikk på 750 ord. Kort tilbakemelding og vurdering gis av emneansvarlig. Arbeidskravet kan omarbeides én gang.
- Prosjektrapport i gruppe, maks 3500 ord. Kort tilbakemelding fra emneansvarlig. Ikke godkjent rapport kan omarbeides én gang.
- Gjennomført ferdighetstrening knyttet til temaet egen utvikling av profesjonell kompetanse. Det er krav om aktiv deltakelse og 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening. Studenter som ikke har tilstrekkelig deltakelse eller tilstedeværelse under ferdighetstrening, må ta dette igjen. Det legges til rette for én ny gjennomføring av treningen.
- Det er krav om 80 % tilstedeværelse i ordinær oppsatt undervisning (forelesninger, seminarer m.m). Selvrapportering av tilstedeværelse innen gitt frist. Arbeidskravet vurderes til Godkjent når det rapporteres innen frist, når tilstedeværelsen er på 80 % eller mer. Feilrapportert tilstedeværelse kan bli vurdert som fusk.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager.
Besvarelsen skal ha et omfang på maks 3000 ord.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:- Skriftlig underveis- og sluttevaluering og referansegruppe. Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 10.06.2019
Eriksen, T.H. og Sajjad, T.A. (2011). Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. ISBN 978-82-05-41223-1. (13 s) Kap 16: Mennesket og myndighetene (s. 247-260)
Grimen, A.L., Henriksbø, K., Nordgreen, L. og Økland, M.A. (2017). Bergen bygger sosial kapital. Fontene, (3), 48-53. Hentet fra http://fontene.no/fagartikler/bergen-bygger-sosial-kapital-6.47.447536.e3df5fbb36
Grønningsæter, A. (2007): Rett eller galt - eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk fra Fellesorganisasjonen (FO). (22s) Kap 10: Lojalitet (s 88-100) Kap 11: Varslingsansvar (s 100-110) URL:https://www.fo.no/getfile.php/133281377694151/01 Om FO/Hefter og publikasjoner/rettellergalt.pdf
Heap, K. (2005). Gruppemetode for sosial- og helsearbeidere. (5. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-32813-6. Hele boka (326 s)
Hutchinson, G. S. (2010). Samfunnsarbeid - mobilisering og deltakelse i sosialfaglig arbeid. (3. utg ). (168 s). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-0539885-6. Hele.
IFSW (2014) Global Definition of Social Work. http://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work/
IFSW (2016). The Role of Social Work in Social Protection Systems: The Universal Right to Social Protection http://ifsw.org/policies/the-role-of-social-work-in-social-protection-systems-the-universal-right-to-social-protection/
Kjønstad, A. & A. Syse (2017). Velferdsrett II: Barnevern- og sosialrett. (5. utg). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN E/AN: 9788205497443 Kap 8. Menneskerettighetenes utvikling og oppbygning, Kap 9: Utlendingsrett og integrering
Kjørstad, M. (2005). Between professional ethics and bureaucratic rationality: The challenging position of social workers who are faced with a workfare policy. European Journal of Social Work, 8 (4), 381-398. doi: 10.1080/13691450500314459 (17 s.) https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13691450500314459?needAccess=true
Lister, R. (1998). Citizenship on the margins: Citizenship, social work and social action. European Journal of Social Work, 1 (1), 5-18. doi: 10.1080/13691459808414719 (13 s.) https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13691459808414719?needAccess=true
Scharning, H.S. og Aakre, J. (2016). Prosjekthåndboka 3.0. Verktøykasse for kreative team, 440 s. Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-150-2755-5. (Hele boka)
Stamsø, M. A. (red) (2017): Velferdsstaten i endring. Norsk helse- og sosialpolitikk ved starten av et nytt århundre (3.utg.), Oslo; Gyldendal Akademiske. ISBN/EAN: 9788205424005 (56 s)
-
Kap. 12: Familien og det sivile samfunn - sentrale velferdsarenaer s. 315 - 336
-
Kap. 14: Den norske modellens møte med innvandring - et regime i endring s. 362 - 379
-
Kap. 15: Norsk trygdepolitikk i internasjonalt perspektiv s. 382-400
Trygstad, Sissel C. (2015). Ytringsfrihet i arbeidslivet. I: Sosiologisk tidsskrift 23(1-2), 29-59. 31 sider. Tilgjengelig via Oria og på Idunn.no. URL: https://www.idunn.no//st/2015/01-02
Ulfrstad, L-M. (red.) (2011). Velferd og bolig, om boligsosialt (sam-)arbeid, 250 s. Oslo: Kommuneforlaget ISBN 978-82-446-2036-9. (Hele boka)
Hvordan kommer vi fra visjoner til handling? Og bedre skal det bli! Praksisfeltets anbefalinger for å oppnå god kvalitet på tjenestene i sosial- og helsetjenesten (2007) (24 s.) Oslo: Sosial- og helsedirektoratet 978-82-8081-096-0 (IS-1162) Kap 1-4 (s 8-32)
Totalt antall sider: 1400.