HSINT10319 Fordypning i intensivsykepleie, fag og yrkesutøvelse (Høst 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlige:
  • Vivian Nystrøm
  • Renate Slang
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Intensivsykepleie, videreutdanning (90 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Følgende emner må være bestått:

HSINT10119 Grunnleggende intensivsykepleie, medisinske og naturvitenskaplige emner (30 studiepoeng).

HSINT10219 Intensivsykepleiefaglige og samfunnsvitenskapelige temaer (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

3. semester

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten skal utvikle faglig forsvarlig handlingskompetanse i intensivsykepleie i forhold til ustabile og komplekse pasientsituasjoner.

Det forventes at studenten etter fullført emne:

Kunnskaper:

  • har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleie og spesialisert innsikt i helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner

  • har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet

  • har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

  • har inngående kunnskap til å kritisk vurdere aktuell forskning og fagutvikling innen intensivsykepleiefaget

  • har inngående kunnskap til å vurdere forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes i behandling av intensivpasienter

  • har inngående kunnskap i pediatriske problemstillinger og nyfødtmedisin

  • har inngående kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid

Ferdigheter:

  • kan analysere, mestre og videreutvikle evnen til samhandling og kommunikasjon med mennesker som er alvorlig syke og døende

  • kan kritisk vurdere og anvende forskningsresultater som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse

  • kan utøve avansert intensivsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase og kan ta selvstendige beslutninger i akuttsituasjoner

  • kan handle etisk og faglig forsvarlig i akutte situasjoner

  • kan administrerer eget arbeid, sette ord på egen funksjon, og argumentere og begrunne sine valg av handlinger

  • kan samarbeide flerfaglig og tverrfaglig

  • kan observere og forebygge komplikasjoner hos pasienten og yte kompenserende hjelp ved svikt i vitale funksjoner

  • kan observere og kritisk vurdere pasientens opplevelser, ressurser og behov for intensivsykepleie og medisinsk behandling og derved sikre at behandlingen gjennomføres på en forsvarlig måte

  • kan strukturere arbeidsdagen og sikre kontinuitet i arbeidet på en mest mulig skånsom måte for pasienten

  • kan selvstendig mestre bruken av medisinsk-teknisk utstyr som benyttes til overvåking og behandling av pasienten

  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer , og til egen faggruppe og andre i helseteamet

Generell kompetanse:

  • kan analysere og forholde seg kritisk til relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og videreutvikler evnen til faglig og etisk argumentasjon

  • har et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten og kan relatere det til egen funksjon

  • viser progresjon i utvikling av egen yrkesidentitet, basert på yrkesetikk og juridiske rammer

  • kan ta ansvar for fagutvikling og viser vilje til å bli veiledet

  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handler etisk og juridisk forsvarlig

  • kan formidle forståelse og respekt for ulike menneskelig reaksjoner i forbindelse med akutt og kritisk sykdom og død

  • kan støtte pårørende i deres krise- og sorgreaksjon

Innhold

  • Intensivsykepleierens ansvars- og funksjonsområde

    • - Intensivsykepleierens mellommenneskelige aspekt

    • - Intensivsykepleierens problemløsende aspekt

  • Intensivsykepleie til spesielle pasientgrupper

  • Intensivmedisin og behandling

  • Medisinsk-teknisk utstyr

  • Infeksjonsforebyggelse/mikrobiologi

  • Fagutvikling og undervisning

  • Administrasjon og ledelse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer som benyttes omfatter forelesninger, avansert simulering, seminar, arbeid i grupper og refleksjoner.

Arbeidsomfang

Emnet er beregnet til totalt 850 timer studieinnsats, inkl: timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, praksisstudium, eksamensforberedelse og eksamensgjennomføring.

Praksis

10 uker kliniske studier vil foregå ved intensivavdelinger og overvåkingsavdelinger i Sykehuset Østfold. Studentene følger noe teoriundervisning parallelt med veiledet kliniske studier.

Hensikten med de kliniske studiene er at studenten videreutvikler nødvendig handlingskompetanse og faglig forsvarlig intensivsykepleie til den ustabile og komplekse intensivpasienten. Sluttkompetansen skal operasjonaliseres og utvikles i denne perioden.

Kliniske studier vurderes til Bestått / Ikke bestått. Vurderingen tar utgangspunkt i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområde, hvor den forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende funksjon ivaretas. Praksisveileder og fagansvarlig ved høgskolen er sensorer for kliniske studier. For mer informasjon om vurderingskriterier og retningslinjer for praksis, se undervisningsplan på læringsplattformen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk tilstedeværelse i både teoretiske og kliniske studier.
    Fravær ut over 10 % av teoriundervisningen må tas igjen i form av innlevering av skriftlige arbeider. Ved fravær over 10 % i kliniske studier vil høgskolen vurdere behovet for at studenten må ta igjen dette enten i form av et skriftlig arbeid eller tid i klinikken. Fravær ut over 20 % i både teoretiske og/eller kliniske studier gir ikke bestått vurderingsresultat i emnet.

  • Deltagelse på simulering Traume.
    Ved ikke møtt på simluering må studenten levere et arbeidskrav på 1500 ord med aktuelle tema.

Innlevering og godkjenning:

  • En (1) skriftlig oppgave i intensivmedisin/intensivsykepleie (maks 1500 ord)

  • Gjennomføringsplan for klinisk fordypningsoppgave

  • Kliniske studier: Studentens egen målsetting for kliniske studier

  • Kliniske studier: Ett (1) refleksjonsnotat fra klinisk studium (maks 1000 ord)

Arbeidskravene vurderes til godkjent / ikke godkjent. Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides inntil to (2) ganger.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Godkjente arbeidskrav er gyldige samme periode som studieplanen, bortsett fra arbeidskrav knyttet til kliniske studier (se pkt. Eksamen).

Eksamen

Fordypningsoppgave og vurderte kliniske studier.

Deleksamen 1: Fordypningsoppgave (gruppe eller individuell) Klinisk fordypningsoppgave med et omfang på maks 9000 ord. Den skriftlige besvarelsen kan leveres som gruppeoppgave med maks 2 studenter. Arbeidet må leveres innen fastsatt frist. Karakterregel A-F.

Deleksamen 2: Vurderte kliniske studier. Karakterregel bestått /ikke bestått. Ved karakteren ikke bestått, må hele perioden, inkludert alle arbeidskrav knyttet til kliniske studier, avlegges på nytt.

Begge deleksamener må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter (A-F).

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått på deleksamen 1, kan besvarelsen omarbeides for ny innlevering en gang.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at høgskolen skal kunne tilby best mulig emner og studieprogrammer. Emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøte ved videreutdanningen.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 04.06.2020

Eiding H. (2014). Akutte tilstander hos barn I: Haugen, J.E (red.) Akuttmedisinsk sykepleie - utenfor sykehus. Oslo: Gyldendal Akademiske 3. utg.

Fontaine, D., & Morton, P. (2018). Critical care nursing : A holistic approach (11th ed.). Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins. (kap. 2, 5, 6, 10, 12, 15, 36, 37, 53,55,56)

Forsberg, C. og Wengström, Y. (2016). Att göra systematiske litteraturstudier. Stockholm: Bokförlaget Natur og kultur 4.utg.

Fure, B. Engebretsen, EH. Øksengård, AR & Brækhus, A. (2011). Klinisk nevrologisk undersøkelse av den geriatriske pasient. Tidsskrift for Den norske legeforening, 131:1080 -3

Gulbrandsen, T. og Stubberud, D.-G. (2015). Intensivsykepleie. Oslo: Akribe. 3. utg.

Grønseth, R. og Markestad, T. (2017). Pediatri og pediatrisk sykepleie. Bergen: Fagbokforlaget. 3 utg.

Helsedirektoratet 2013, Nasjonal veileder for beslutningsprosesser for begrensning av livsforlengende behandling. http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/beslutningsprosesser-ved-begrensning-av-livsforlengende-behandling/PublikasjonerKvale,

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju. Oslo: Gyldendal akademisk. 3. utg.

Lennquist, S. (2007). Traumatologi. Slovenien: Liber AB

Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder i medisinsk for medisin og helsefag. Oslo: Universitetsforlaget. 4. utg.

Mesel, T. (2014). Når noe går galt: fortellinger om skyld, skam og ansvar i helsetjenesten. Oslo: Cappelen Damm akademisk

Moesmand, A.M. og Kjøllesdal, A. (2004). Å være akutt kritisk syk. Oslo: Gyldendal Akademisk

Norsk barnelegeforening (2013). Akuttveileder i pediatri. 3. utg. Gratis nettressurs

Norsk Sykepleierforbunds landsgruppe av intensivsykepleiere (2017). Funksjonsbeskrivelse for intensivsykepleiere.

Reinar, L. M. & Jamtvedt, G. (2010). Hvordan skrive en systematisk oversikt? Sykepleien Forskning, 5 (3), 238-246. doi: 10.4220/sykepleienf.2010.0121

Storli, S. L., Eskerud, R. S., Holme, A. N. og Synnevåg, H. (2011). Nasjonale anbefalinger for bruk av dagbok til intensivpasienter ved norske intensivavdelinger. Oslo: NSFs landsgruppe av intensivsykepleiere

Stubberud D.G. (red) (2013). Psykososiale behov ved akutt og kritisk sykdom. Oslo: Gyldendal akademisk

Tandberg, BS. og Steinnes, S. (2009). Nyfødtsykepleie 1. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.

Tandberg, BS. og Steinnes, S. (2009). Nyfødtsykepleie 2. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.

Thornquist, E. (2003). Vitenskapsfilosofi og vitenskapsteori - for helsefag. Bergen: Fagbokforlaget

Transplantasjonslova (2015). Lov om donasjon og transplantasjon av organ, celler og vev av 5. juli 2017 nr. 25 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2015-05-07-25

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:38:19