HOVSPL10120 Grunnleggende sykepleie, generell patologi og mikrobiologi (Høst 2020–Vår 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
18
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad og praksisfelt.
Emneansvarlig:
Nina Fladeby
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår) for hele kullet.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om menneskets grunnleggende behov

  • kjenner til sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende, og lindrende funksjon, inkludert kjennskap til palliasjon

  • har kunnskap om generelle patologiske prosesser

  • har kunnskap om smittestoffer, smitterisiko og infeksjonsforebyggende tiltak

  • har kunnskap om mikrobiologi, antibiotikabruk og resistensutvikling

  • har kunnskap om personsentrert sykepleie

  • har bred kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie

  • har kunnskap om kommunikasjon

  • kjenner til sykepleiens historiske utvikling

  • kjenner til relevante veiledningsmetoder

  • har kunnskap om hvordan man kan oppdatere sin fagkunnskap

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap om helse å observere og vurdere hensiktsmessige sykepleietiltak for å ivareta grunnleggende behov

  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende tiltak

Generell kompetanse

Studenten:

  • kjenner til tiltak for å bevare liv og helse i krisesituasjoner

Innhold

Helse, sykdom og sykepleie

  • Menneskets grunnleggende behov i alle aldre: respirasjon, sirkulasjon, eliminasjon, væske og ernæring, aktivitet og hvile, søvn, kroppspleie, kroppstemperatur, seksualitet, sosial kontakt og det å være å alene, utvikle og bevare identitet, trygghet og noe å tro på. Prosedyrer: Kroppspleie, servering av mat og spisehjelp, forflytning

  • Helse og sykdom

  • Å bevare og styrke pasientens ressurser

  • Sykepleierens funksjonsområder - helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende, og lindrende funksjon ink. palliasjon

  • Personsentrert sykepleie

  • Livets avslutning

  • Mikrobiologi

  • Smittesirkelen, håndhygiene og andre tiltak for å bryte smittesirkelen

  • Sykdomsprosesser; Aterosklerose

  • Generell farmakologi (Legemiddelformer)

  • Legemidlers administrasjonsmåter

Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling

  • Sentrale verdier i sykepleie: etisk teori, yrkesetiske retningslinjer, respekt, omsorg

  • Sykepleiens historiske utvikling: F. Nightingale, C. Guldberg, R. Nissen

  • Grunnleggende elementer i kommunikasjon med fokus på aktiv lytting

  • Veiledning og tilbakemelding

Vitenskapsteori og forskningsmetode

  • Å søke etter fag- og forskningslitteratur

  • Å skrive akademiske tekster

  • Å referere til kilder

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert ift. tema menneskets grunnleggende behov.

Aktuelle læringsformer: Formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, case- og litteraturstudier, ferdighetstrening, simulering, selvstudier, praksisstudier og arbeid med oppgaver og bruk av ikt. Studenten gis tilbud om en (1) individuell studiesamtale

Arbeidsomfang

Det forventes at en heltidsstudent har en studieinnsats på gjennomsnittlig 40 timer per uke. 18 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 480 timer.

Praksis

Høst: Tre uker praksisstudier med fokus på grunnleggende sykepleie.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Skriftlig individuell oppgave. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides/gjennomføres på nytt én gang.

  • Skriftlig individuell oppgave relatert til praksisstudier.

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning. Se generell del av studieplanen.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i ett og et halvt år fra godkjenningstidspunktet.

Eksamen

Deleksamen 1, Mikrobiologi: Digital skriftlig eksamen under tilsyn (Multiple Choice).

  • Varighet: 1 time

  • Ingen hjelpemidler tillatt

  • Karakterregel: bestått/ikke bestått

Deleksamen 2: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

  • Varighet 4 timer

  • Ingen hjelpemidler tillatt

  • Karakterregel: A-F

For å få sluttkarakter i emnet, må begge deleksamener være vurdert til bestått.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering ved referansegruppe

  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i programutvalg.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 04.06.2020

Helse, sykdom og sykepleie

Aagaard, H. (2016). Væske og ernæring. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (minus om «Nedlegging av sonde» og «Parenteral ernæring», s. 234-236). (45 s.)

Akselsen, P. E. (2018). Smittevern i helsetjenesten (3. utg.). Oslo: Gyldendal. Kap. 2, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 (50 s.)

Almås, H. & Berntzen, H. (2016). Kroppstemperatur. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (24 s.)

Bastøe, L. K. H. & Frantsen, A.-M. (2016). Søvn og hvile. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (26 s.)

Bjørk, I. T. & Breievne, G. (2016). Kropp og velvære. I N.J. Kristoffersen F. Nortvedt & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (30 s.)

Gamnes, S. (2016). Seksualitet og helse. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (minus seksualanatomi og fysiologi s. 377-384) (26 s.)

Gjerland, A. (2016). Eliminasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. s. 243-274, s. 286-312. (57 s.)

Helgesen A.K. (2016). Sosial kontakt. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 3 (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. s.141-167. (26 s.)

Johansen, E. (2016). Sirkulasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (Minus sidene 146, fra Arterielle sår, - 149, 151-155, 159-161 (27 s.)

Kristoffersen, N.J. (2016). Helse og sykdom - utvikling og begreper. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 1. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. s. 32 - 58, fra Helse - en global utfordring til Sykdom og sykdomsforståelse. (26 s.)

Kristoffersen, N.J. (2016). Sykepleiefagets utvikling - et historisk perspektiv. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 3. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. s. 28 - 40 (Travelbee og Hendersons sykepleieperspektiv). (12 s.)

Kristoffersen, N.J. (2016) Å styrke pasientens ressurser – sykepleierens helsefremmende og pedagogiske funksjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 3. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (s. 351-353) (2s.)

Kristoffersen, N.J. & Breievne, G. (2016) Lidelse, mening og håp. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 3. Oslo: Gyldendal akademisk. (s. 198- 231) (33s.)

Kristoffersen, N.J. & Nortvedt, P. (2016). Pasient og sykepleier- verdier og samhandling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 1. (3 utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (s. 95 - 112, Altruistiske og humanistiske verdier som grunnlag for relasjonell omsorg - Etablering av relasjoner i sykepleie). (17 s.)

Kristoffersen, N.J., Nortvedt, F., Skaug, E.-A. & Grimsbø, G. H. (2016). Hva er sykepleie? I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 1. (3 utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (13 s.)

Lunde, P. (2011). Forflytningskunnskap: Aktivisering, hjelp og trening ved forflytning. (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. S. 13-61, s. 85-113. (76 s.)

Mathisen, J. (2016). Sykepleie ved livets avslutning. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 3. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (til «Når døden inntrer», s. 431). (24 s.)

McCormack, B. & McCance, T. (2010). Person-Centred Nursing. Theory and practice. Wiley-Blackwell, Oxford, UK. Kap 1-2.

Norsk sykepleierforbund (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler, (rev. utg.) Oslo: Norsk Sykepleierforbund. https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf (44 s.)

Skaug, E.-A. (2016). Aktivitet. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (33s.)

Skaug, E.-A. & Berntzen, H. (2016). Respirasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (41 s.)

Skaug, E.-A. (2016). Kroppspleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (41 s.)

Solvoll B.A (2016). Identitet og egenverd. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 3. (3 utg). Oslo: Gyldendal akademisk. (s. 105-140). (35 s.)

VAR Healthcare https://www.varnett.no/portal/ Prosedyrebeskrivelser/kunnskapsstoff for prosedyrer nevnt under innhold, spesifiseres ved emnets oppstart.

Wyller, V. B. (2019): Syk: Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2, 3, 4 (s. 141-157), 6 (s. 227-231) (113 s.)

 

Sykepleieprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling

Brinchmann B.S. (Red.). (2016). Etikk i sykepleien. (4. utg) Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 7 (15 s.)

Carson, S. G. og Kosberg, N. (2011). Etikk: teori og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s.11-91. ISBN 978-82-02-34084-1. Kap. 1-5 (134 s.)

Eide, T. & Eide, H. (2017). Kommunikasjon i relasjoner. (3. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. Kap 1, 4 og 13 (65 s.)

Helgesen. L.A. (2017). Menneskets dimensjoner: Lærebok i psykologi. (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 11.

Mathisen, J. (2006). Sykepleiehistorie (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 2, 3, 4: s. 89-99, s. 118-126 (70 s.)

(LOV-1999-07-02-64), kapittel 5. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5 

Vitenskapsteori og forskningsmetode

Nortvedt, M., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. & Reinar, L. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok (2. utg.). Oslo: Akribe. Kap.1-3 (52 s.)

E-læring:

http://www.velkommentilbords.no/ : 23 filmer, til sammen 54:28 min

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:38:41