HOVSOS10220 Velferdsstatens organisering og juridisk metode (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Anniken Sørlie
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sosialt arbeid
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten:
-
har kunnskap om relevant juridisk metode og sentral lovgivning innen velferdsforvaltningen herunder forvaltningsrett, barne- og familierett, helserett, omsorg, velferd og sosiale tjenester samt likestilling og diskriminering.
-
har kunnskap om menneskerettigheter og sentrale konvensjoner,
-
kjenner til særlige forhold knyttet til minoriteters rettigheter.
-
har kunnskap om ansvars- og arbeidsfordeling i velferdsforvaltningen
-
har innsikt i politiske og administrative beslutningsprosesser
-
har kunnskap om samarbeid på tvers av profesjoner, etater og sektorer.
-
har kunnskap om samspillet mellom offentlig, privat og frivillig sektor
-
har kunnskap om forebygging og folkehelse som et samspill mellom ulike tjenester som arbeider med sosiale utfordringer og helseutfordringer på individ, familie, gruppe og samfunnsnivå.
Ferdigheter
Kandidaten
-
reflekterer over det profesjonelle handlingsrommet og profesjonsutøverens rolle i møte med institusjonelle og politiske krav.
-
kan identifisere og formidle juridiske problemstillinger muntlig og skriftlig
-
kan beskrive hvordan profesjonsutøvere på ulike måter kan påvirke velferdsstatens organisering og politikk.
-
kan anvende bibliotekets databaser og følge akademiske retningslinjer i formidling av fagstoff.
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan gjennomføre arbeidsoppgaver i samarbeid med andre
-
kan formidle fagstoff muntlig og skriftlig
Innhold
-
Innføring i hvordan velfersstaten i Norge er organisert
-
Formelle politiske og organisatoriske strukturer som rammer inn profesjonsutøvelsen
-
Hvordan formell makt og myndighet er fordelt
-
Sosialt arbeids mandat i velferdsstaten
-
Den juridiske metodens betydning for profesjonsutøvelsen
-
Sentrale lover og konvensjoner. I emnet framokmmer også betydningen av profesjonelt skjønn og profesjonens handlingsrom som en dimensjon ved profesjonsutøvelsen
-
Hvordan ulike tjenester samvirker med andre profesjoner
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid, veiledning og selvstudier.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Gruppeoppgave i juridisk metode, basert på et oppgitt case. Skriftlig presentasjon (power point, e.l.) og muntlig framlegg.
-
Gjennomført 3 timer gruppeveiledning
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over tre døgn (72 timer)
Omfang: maksimalt 2000 ord.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Interne sensorer
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres ved en sluttevaluering
Resultatene behandles av emneansvarlig og studieleder.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 20.05.2020
Halvorsen, K., Stjernø, S., & Øverbye, E. (2019). Innføring i helse- og sosialpolitikk (7. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
-
Kap. 4: Den politiske maktstrukturen, s. 81-108 (27s)
-
Kap. 9: Helsepolitikk, s. 194-221 (27s)
-
Kap. 11: Brukerne og deres rettigheter, s. 241-262 (21s)
Ellingsen, I. T., Levin, I., Berg, B. & Kleppe, L.C. (Red.). (2015). Sosialt arbeid: en grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget.
-
Kap. 4: Berit Berg. Velferdsstatens sikkerhetsnett, s. 65-79 (14s)
-
Kap. 10: Elisabeth Willumsen. Tverrprofesjonelt samarbeid i sosialt arbeid, s. 154-170 (16s)
-
Kap. 11: Inger Oterholm. Skjønnsutøvelse i velferdsorganisasjoner, s. 171-183 (12s)
Collin-Hansen, R. (2019). Innføring i barnerett for sosialarbeidere (4. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
-
Kap. 2: Rettssubjektene, retten og juridisk metode, s. 67-106 (39s)
Kjønstad, A., Syse, A. & Kjelland, M. (Red.). (2017). Velferdsrett I: Grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang (6. utg.). Oslo: Gyldendal Juridisk.
-
Kap. 1: Grunnbegreper og grunnprinsipper i velferdsretten, s. 25-72 (47s)
-
Kap. 2: Rettighetstenkningen i velferdsretten, s. 75-119 (44s)
-
Kap. 3: Opplæring, arbeid og arbeidsløshet, del 3.2.1, s. 128-129, 3.2.3, s. 131-133 og 3.3, s. 135-143 (13s)
-
Kap. 4: Retten til helse- og omsorgstjenester fra kommunen, s. 171-220 (49s)
-
Kap. 5: Spesialisthelsetjenester, s. 223-249 (26s)
-
Kap. 6: Sykdomsbaserte trygdeytelser, s. 253-302 (49s)
-
Kap. 7: Trygdeytelser på bakgrunn av barneomsorg og familieforhold, del 7.1-7.5, s. 305-352 (47s)
-
Kap. 9: Fattigdomsbekjempelse, økonomisk sosialhjelp og kvalifiseringsprogram, del 9.1-9.8, s. 399-435 (36s)
-
Kap. 10: Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten, del 10.1-10.4, s. 451-464 (13s) og del 10.6-10.10, s. 475-549 (74s)
Kjønstad, A., Syse, A. & Kjelland, M. (Red.). (2017). Velferdsrett II. Barneverns- og sosialrett (5.utg.). Oslo: Gyldendal Juridisk.
-
Kap. 2: Saksbehandlingen i første instans, s. 65-107 (42s)
-
Kap. 3: Klage over tildelingsvedtak, del 3.2-3.5, s. 114-144 (30s)
-
Kap. 4: Taushetsplikt og opplysningsplikt, s. 155-205 (50s)
-
Kap. 5: Familierett – særlig om rettsforholdet mellom foreldre og barn, del 5.4, s. 217-226 og 5.7-5.8, s. 235-248 (22s)
-
Kap. 6: Barnevernsrett – hjelpetiltak og akuttvedtak, s. 251-284 (33s)
-
Kap. 7: Kognitiv funksjonssvikt- samtykke, vergemål og tvang, del 7.1-7.6, s. 287-327 (40s)
-
Kap. 8: Menneskerettigheter og diskrimineringsvern, s. 337-396 (59s)
-
Kap. 10: Profesjonsutøvelse- roller, rettigheter og plikter, s. 449-485 (36s)
Høstmælingen, N., Kjørholt, E. S. & Sandberg, K. (Red.). (2020). Barnekonvensjonen: barns rettigheter i Norge (4.utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
-
Kap. 16: Hadi Strømmen Lile. Barn av minoriteter og urfolk, s. 397-416 (19s)
Sørlie, A. (2019). The right to trans-specific healthcare in Norway: understanding the health needs of transgender people. Medical Law Review, 27(2), 295-317. DOI: 10.1093/medlaw/fwy029 (22s)
Loga, J. (2018). Sivilsamfunnets roller i velferdsstatens omstilling. Norsk Sosiologisk Tidsskrift, 2(1), 58-73. DOI: 10.18261/issn.2535-2512-2018-01-05 (15s)
Meld. St. 10 (2018-2019) Frivilligheita – sterk, sjølvstendig, mangfaldig: Den statlege frivilligheitspolitikken. Kap. 2, 3 og 4, s. 11-27 (16s)
Meld. St. 19 (2018-2019) Folkehelsemeldinga: Gode liv i eit trygt samfunn. Kap. 7 og 8, s. 141-181 (40s)
Det undervises i gjeldende rett. Retten er i stadig endring og studentene må holde seg oppdaterte på eventuelle lovendringer og lovendringer som har funnet sted etter utgivelsen av litteraturen.
Totalt: 978 sider
Anbefalt lesning:
Collin-Hansen, R. (2019). Innføring i barnerett for sosialarbeidere (4. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Se særlig kap. 4 Lov om barn og foreldre, s. 155-203 (48s) og kap. 11 Barneverntjenesten, s. 381-440 (59s).