HOVPAM10220 Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Therese Fostervold Mathisen
- Hege Hølmo Johannessen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudium i paramedisin.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten:
-
har bred kunnskap om menneskets grunnleggende behov, anatomi og fysiologi og kan
- navngi anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen
- beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre
- beskrive anatomisk oppbygging i betydningene makroanatomisk (knokler, organer og organsystem) og mikroanatomisk (celler og vev)
- gjøre rede for normalfysiologi i de ulike organene og organsystemene
- beskrive ulike organer og organsystemers funksjoner i kroppen
- gjøre rede for reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen
-
kjenner til sentrale biokjemiske prosesser i den friske kroppen
-
har kunnskap om ulike mikroorganismer og deres betydning for sykdom
Ferdigheter
Kandidaten:
-
kan anvende indikasjoner og bruken av aktuelt monitoreringsutstyr
-
kan beherske palpering og identifisering av anatomiske strukturer på kroppens overflate
-
kan beherske praktiske prosedyrer for å observere pasientens fysiologiske tilstand
-
kan vurdere begrensninger og feilkilder i aktuelt monitoreringsutstyr
-
kan beherske telling av puls, måling av blodtrykk, måling av oksygenmetning, blodsukker, temperatur, stetoskopi, og bedømming av perifer sirkulasjon, observasjon og vurdering av respirasjon, måling av blodsukker og temperatur
Generell kompetanse
Kandidaten:
-
har innsikt i fagets betydning for utøvelse av faglig forsvarlig paramedisin
Innhold
I utøvelsen av paramedisinyrket er det en forutsetning å ha god kunnskap om kroppens grunnleggende oppbygning og funksjon. Dette gir grunnlag for å kunne undersøke strukturer, funksjoner og skader, og er nødvendig for å lære mer om blant annet ulike sykdomstilstander, farmakologi, akuttmedisin og å kunne iverksette riktig behandling. Aktuelle tema
Anatomi, fysiologi og biokjemi:
-
Grunnleggende begreper
-
Grunnleggende biokjemi
-
Celler
-
Blodet
-
Sirkulasjonssystemet
-
Respirasjonssystemet
-
Nervesystemet
-
Det endokrine systemet/hormonsystemet
-
Sansene
-
Immunsystemet
-
Skjelettet
-
Musklene
-
Fordøyelsessystemet
-
Nyrene og urinveiene
-
Væske- elektrolytt-, syre- og baseregulering
-
Fødsel
-
Huden
-
Temperaturregulering
-
Forflytningsteknikk
Mikrobiologi og infeksjonssykdommer:
-
Bakteriers og virus' oppbygning og egenskaper
-
Sopp og parasitter
-
Eksponering, smitte, invasjon og celleskade
-
Mekanismer for mikrobiologisk celleskade
-
Mikrobiologisk prøvetaking
-
Antibiotika og resistens
-
De vanligste bakteriene og virus og deres betydning for sykdom
Ferdigheter:
Grunnleggende kliniske undersøkelser og bruk av aktuelt monitoreringsutstyr
-
Telling av puls
-
Måling av blodtrykk
-
Måling av oksygenmetning, blodsukker, temperatur og stetoskopi
-
Bedømming av perifer sirkulasjon
-
Observasjon og vurdering av respirasjon
Undervisnings- og læringsformer
Studiet bachelor i paramedisin er samlingsbasert, med læringsaktiviteter på nettbasert læringsplattform mellom samlingene. Undervisningen veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening, studiegrupper, seminar og selvstudier.
Arbeidsomfang
Det forventes en studieinnsats på gjennomsnittlig 30 timer per uke. 15 studiepoeng tilsvarer en studieinnsats på ca. 400-450 timer.
Praksis
Ingen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Minimum 90% deltagelse i simulerings- og ferdighetstrening. Godkjent/ikke godkjent
-
Delta i obligatoriske aktiviteter på digital læringsplattform mellom samlingene. Godkjent/ikke godkjent
-
Individuell digital test i hver temamodul (MCQ). Godkjenning av den enkelte test krever 80 % korrekt besvarelse. Studenten har ubegrenset antall forsøk. Godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav beskrives nærmere i emnets undervisningsplan. Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen, 4 timer.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
To interne sensorer.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 04.08.2020. Med forbehold om endringer.
Grønlien, H. K. & Tandberg, C. (2017) Gyldendals ord og faguttrykk i biologi (2. utg., rev.). Oslo: Gyldendal undervisning.
Sand, O. & Toverud, K. (2018). Menneskekroppen: Fysiologi og anatomi (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (666 s.)
Lunde, P.H. (2011). Forflytningskunnskap: Aktivisering, hjelp og trening ved forflytning. Oslo: Gyldendal akademisk (s. 13-61 og 85-113; 76 s.)
Wyller,V. B. (2019): Syk: Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2.6 (s. 84-113), kap 3.3 (s. 152-155) og Kap. 4 (s. 200-203).