HOVBVP10420 Aktivitetsfag og praksis 1: Mentorskap i flerkulturell kontekst (Høst 2020–Vår 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Tina Gerdts-Andresen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Ferdigheter
-
kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
-
kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn og unge i lærings- og mestringsprosesser
-
kan bruke erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inkludering, deltakelse og medvirkning
-
kan anvende flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i aktivitetsutførelsen
-
kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte
Generell kompetanse
-
kan bruke kunnskaper og erfaringer til å tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, vurdere og evaluere aktiviteter med barn og unge på en etisk og faglig forsvarlig måte
-
kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
Innhold
Aktivitetsfag og praksis 1: mentorskap i flerkulturell kontekst gjennomføres ved at studenten skal bistå med organisering, rekruttering og gjennomføring av mentorskap, herunder å være mentor for et barn i alderen 8-12 år i perioden oktober-mai. I tillegg arrangeres det et obligatorisk aktivitetsseminar på våren.
Det er faste rammer rundt tiden mentor og barn er sammen. Mentoren skal, i samarbeid med barnet og dets foresatte, ta initiativ til ulike aktiviteter i samvær med barnet. Noen aktiviteter vil også være i fellesskap med andre mentorer og mentorbarn. Studenten får opplæring, undervisning og individuell veiledning. Den individuelle veiledningen gir mentoren mulighet til refleksjon rundt rollen som mentor, utførelse og i relasjon til barnet.
Ikke alle studenter har anledning til å være mentor. Ved behov for alternativ praksisplass vil studenten bli tildelt praksisplass i barnehage eller skole. Se nærmere beskrivelser omtalt som «alternativ praksis».
Undervisnings- og læringsformer
Mentorpraksis starter opp ved deltakelse i planlegging, rekruttering av mentorbarn og etablering av rammene for mentorpraksisen i nær relasjon til aktivitetslære.
Mentorpraksis gjennomføres deretter ved fast samvær mellom studenten og barnet en gang i uken, to til tre timer pr. uke i perioden fra oktober til medio mai. For at praksisperioden skal kunne godkjennes stilles det krav til minimum 20 treff mellom mentor og mentorbarnet i praksisperioden.
I tillegg er det obligatoriske gruppesamlinger til aktivitetsplanlegging, individuelle veiledningstimer og gruppeveiledninger fordelt på høst- og vårsemesteret, samt obligatorisk aktivitetsseminar på vårsemesteret.
Studentene deles inn i grupper. Hver gruppe får ansvar for å arrangere hver sin fellesaktivitet for alle mentorbarna i løpet av praksisperioden.
Studenter som ikke er mentorer, følger noe undervisning i emnet.
Arbeidsomfang
Alle studentene skal delta i organiseringen av mentorskapet, før mentorskapet starter opp. I forarbeidet vil studentene inngå i rekrutteringsarbeid og organisering av oppstartsdagene for mentorskapet.
Det er 3 mentorkurs, 4 gruppeveiledninger og to individuelle veiledninger. Studentene leverer inn månedlige rapporter i perioden fra oktober til mai. Det skal gjennomføres minimum 20 treff med barnet - primært foregår dette på ettermiddags- og kveldstid.
Det skal planlegges og gjennomføres aktiviteter i gruppe og individuelt. Studentene leverer en rapport etter endt gruppeaktivitet. Aktivitetene skal være tilpasset det enkelte barns alder og utvikling.
Alternativ praksis: De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage eller skole. De skal likevel delta på fellesaktiviteter og i aktivitetsseminaret. Når emne HSBVP10314 er slutt, starter studentene deretter sin praksisperiode med 5 uker / 30 timer per uke. Studenten får ukentlig veiledning av praksisveileder.
Praksis
Praksis 1 gjennomføres som mentorpraksis, med alternativ praksis etter særskilt vurdering.
For å bli godkjent som mentor, må studentene gjennom et personlig intervju og oppgi en referanse. Ved eventuelt avbrudd i mentorskapet grunnet forhold knyttet til barnet, sykdom m.m. eller ved manglende godkjenning som mentor, kan det vurderes alternativ praksis.
De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage eller skole. Læringsutbyttene for emnet gjelder uavhengig av om man er mentor eller gjennomfører alternativ praksis. Det utarbeides egen arbeidskrav tilpasset praksisformen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Før studenten kan framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være gjennomført og vurdert til godkjent:
-
Ferdighetstrening i samtaler med barn
-
Deltakelse i rekrutteringsarbeid og organiseringsarbeid
-
Planlegging og gjennomføring av en gruppeaktivitet
-
Det skal utarbeides en lærekontrakt. Lærekontrakten vurderes til godkjent / ikke godkjent
-
8 individuelle månedsrapporter i perioden fra oktober til og med mai fra egen mentorpraksis. En rapportmal skal benyttes. Rapportene vurderes til godkjent / ikke godkjent
-
Deltakelse på to individuelle veiledninger, og fire gruppeveiledninger
-
Deltakelse på aktivitetsseminar
-
Gjennomført minst 20 treff med mentorbarnet
-
Skriftlig refleksjonsnotat på maksimalt 1500 ord knyttet til erfaringen ved å være mentor.
For studenter med alternativ praksis gjelder følgende arbeidskrav:
-
Ferdighetstrening i samtaler med barn
-
Deltakelse i rekrutteringsarbeid og organiseringsarbeid for mentorpraksisen
-
Planlegging og gjennomføring av en gruppeaktivitet
-
Deltakelse på aktivitetsseminar
-
Det skal utarbeides en lærekontrakt. Lærekontrakten vurderes til godkjent / ikke godkjent
-
Ukentlig veiledning med praksisveileder i praksisperioden.
-
30 timer tilstedværelse på praksisstedet per uke
-
1 skriftlig individuell oppgave på maksimalt 2000 ord knyttet til praksiserfaringer. Skoleveileder vurderer oppgaven.
Eksamen
Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått.
For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent.
Sensorordning
Interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Dersom ett eller flere av arbeidskravene ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 14.04.20
Eide, T. og Eide, H. (2017). Kommunikasjon i relasjoner. Personorientering, samhandling, etikk (3. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-50056-3. Kap. 1,4,5,6,7,11 og 13. (175 s.)
Grander og Lönroth (2011): Mentorskap för barn och unga. Malmö Högskola (nettressurs). (168 s.)
Mathisen, P. (2014): Mentor - Mentoring i teori og praksis. Fagbokforlaget (172 sider: s. 11-183).
Røkenes, O. og Hanssen, P. (2012). Bære eller briste: Kommunikasjon og relasjon i arbeid med mennesker (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (210 sider: Kap. 1-6).
Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag. (204 s)
Skytte, M. (2019) Etniske minoritetsfamilier og sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk (69 sider: s. 13-82).
Storø, J. (2008): Sosialpedagogisk praksis: det handler om hva du gjør. Oslo: Universitetsforlaget (193 s.)
Studsrød, I., Paulsen, V., Kvaran, I. & Mevik, K. (red). (2019). Barnevernspedagog. En grunnbok, kap. 16 (14 s.)
Ørmen og Simensen (2016): Kompetanseutvikling gjennom mentorskap. Norges Barnevern nr. 3-4. (s. 264 – 278, 14 s.).
Øvreeide, H. (2009). Samtaler med barn: metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner (3. utg.). Kristiansand: Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-76-34583-4. (240 s.).
_______
Kompendium knyttet til tema Aktivitetsfag kjøpes på vårdelen av emnet.
Litteratur som benyttes i emnene 101, 102 og 103 er også aktuelt i dette emnet.