HOVBVP10220 Barnevernspedagogen i velferdssamfunnet (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Tina Gerdts-Andresen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for bachelor i barnevern.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
har kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner, herunder ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen
-
har kunnskap om gjeldende norsk og internasjonal rett og konvensjoner som er relevant for barnevernsfeltet
-
har kunnskap om relevant juridisk metode
-
har kunnskap om urfolk, etniske minoriteter og flyktningers rettigheter, herunder rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges
-
har kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid, sosioøkonomiske faktorer og levekår overfor barn, unge og familier
-
har kunnskap om ulike former for familieliv og aktuell helse- og sosialpolitikk, herunder familiepolitiske føringer
-
har kunnskap om vitenskapsteori og hvordan kunnskap utvikles og forstås
Ferdigheter
-
kan reflektere over maktforhold i møte med barn og familier
-
kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere
Generell kompetanse
-
har innsikt i og kan ivareta barn, unge og familiers rettigheter og hva som må til for å sikre likeverdige tjenester i et samfunn preget av mangfold
-
kan anvende erfaringer og faglig kunnskap til å reflektere kritisk over barnevernfaglig praksis
Innhold
-
Innføring i hvordan velferdsstaten i Norge er organisert.
-
Formelle politiske og organisatoriske strukturer som rammer inn profesjonsutøvelsen Hvordan formell makt og myndighet er fordelt
-
Barnevernspedagogens rolle i velferdsstaten
-
Jussens betydning for profesjonsutøvelsen
-
Sentrale lover og konvensjoner.
-
Innføring i sosiale problemer og helseproblemer
-
Sentrale begrep som fattigdom, marginalisering og utenforskap.
Hvordan ulike tjenester samvirker med andre profesjoner og sektorer
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises gjennom forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid og veiledning. Undervisningen legger opp til aktiv bruk av Lovdata med tilhørende nettressurser. Hensikten med veiledning er å utvikle studentens refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og kritisk reflekterte profesjonsutøvere. Det forutsettes at deltakerne i forkant av veiledningen tilegner seg kunnskap om temaet gjennom lesing og/eller deltagelse i undervisning.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for en samlet teoriundervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Det er 3 timer veiledning i gruppe i emnet.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Presentasjon i gruppe: 15 minutter presentasjon i gruppe av oppgave i juridiske emner. Gruppene leverer presentasjonen digitalt innen gitt frist. Tilbakemelding på arbeidskrav gis i seminar under presentasjonen. Ved manglende oppmøte eller ikke godkjent arbeidskrav må det leveres et notat på 1500 ord.
-
Deltakelse i obligatorisk gruppeveiledning. Det er krav om 80% deltakelse/tilstedeværelse i gruppeveiledning.
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over tre døgn (72 timer).
-
Omfang: Maksimalt 2000 ord.
-
Det blir gjennomført obligatorisk plagiatkontroll.
-
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 02.12.19
Askeland, G.A. (2011) Teorigrunnlaget for kritisk refleksjon, i Askeland, G.A. (red.) Kritisk refleksjon i sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. (16 s.)
Brodtkorb, E. & Rugkåsa, M. (red.) (2019). Mellom mennesker og samfunn. Sosiologi og sosialantropologi for helse- og sosialprofesjonene. 3. utg. Kap. 1, 3-7. Oslo: Gyldendal akademiske forlag.
Collin-Hansen, R. (2019). Innføring i barnerett for sosialarbeidere. 4. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. (441 s.)
Kjønstad, A., Syse, A., Kjelland, M. (red.) (2017). Velferdsrett I. 6. utgave. Oslo: Gyldendal Juridisk. Kap. 2: Rettighetstenkningen i velferdsretten, s. 75-118 (43s), Kap. 7: Trygdeytelser på bakgrunn av barneomsorg og familieforhold, Del 7.1-7.5, s. 305-352 (47 s), Kap. 9: Fattigdomsbekjempelse, økonomisk sosialhjelp og kvalifiseringsprogram, Del 9.1-9.8, s. 399-435 (36s)
Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere. Universitetsforlaget. (249 s).
Studsrød, I., Paulsen, V., Kvaran, I. & Mevik, K. (red). (2019). Barnevernspedagog. En grunnbok. Del 2 (kap. 9-12, 15, 18)
Thuren, T. (2009). Vitenskapsteori for nybegynnere. 2. utg. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205384064. 204 sider