HOVBVP10120 Barnevernspedagogen: Faget, yrket og samfunnet (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Helèn Graarud
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
-
har kunnskap om barnevernets og barnevernspedagogens samfunnsmandat
-
har kunnskap om egen profesjon og barnevernfeltets historie
-
har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernfeltet
-
har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning, med særlig forståelse for barn, unge i utsatte livssituasjoner
-
har kunnskap om og forståelse av innholdet i «barnets beste»
Ferdigheter
-
kan reflektere over profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og familier
-
kan anvende faglig kunnskap for å arbeide systematisk og målrettet med barn, unge og familier
-
kan anvende aktiviteter for å fremme læring
Generell kompetanse
-
har innsikt i betydningen av egen forforståelse, holdninger og verdier i barnevernsfaglig arbeid
-
kan anvende faglig kunnskap på en metodisk måte
Innhold
-
Innføring i sentrale områder ved barnevernsfaglig arbeid.
-
Barnevernspedagogen som profesjonsutøver
-
Betydningen av holdninger, verdier og etisk refleksjon
-
Sosiologiske og barnevernsfaglige begreper
-
Innføring i aktivtetsfaget
-
Systematisk framgangsmåte ved planlegging og gjennomføring av aktiviteter
-
Innføring i akademisk skriving
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Veiledning vil bli gitt i grupper. Hensikten med veiledning er å oppøve studentenes egen refleksjonsevne slik at de blir i stand til å fungere som bevisste og reflekterte profesjonsutøvere.
Det skal gjennomføres tre timer veiledning i gruppe i emnet.
Ved hjelp av systematisk framgangsmåte skal kandidaten planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset barn og unge. I den forbindelse arrangeres det et aktivitetsseminar med én overnatting tidlig i semesteret, se arbeidskrav. Det kan påløpe noen kostnader til livsopphold i forbindelse med turen/aktivitetsseminaret.
Arbeidsomfang
Høgskolen legger til rette for en samlet teoriundervisning på i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke ¬fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
Deltakelse på aktivitetsseminar og tilhørende oppgaver. Aktivitetsseminaret gjennomføres tidlig i semesteret, se pkt. Undervisnings- og læringsformer. Studentene skal gjennomføre en planlagt aktivitet i gruppe med påfølgende skriftlig oppgave. Gruppeoppgaven skal være på inntil 2000 ord. Det gis tilbakemelding på arbeidskravet i seminar. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent.
-
Individuell skriftlig oppgave. Innlevering av én individuell oppgave på maks 1000 ord innen gitt frist. Tilbakemelding på oppgaven gis av gruppeveileder. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent.
-
Deltakelse i obligatorisk gruppeveiledning. Det er krav om 80 % tilstedeværelse.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen, 8 timer.
-
Omfang: Maks 1500 ord.
-
Eksamen leveres digitalt.
-
Alle hjelpemidler er tillatt. Det blir gjennomført obligatorisk plagiatkontroll.
-
Karakterregel Bestått / Ikke bestått.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogram. Dette emnet evalueres gjennom muntlige tilbakemeldinger i kullets time og skriftlig sluttevaluering.
Resultatene behandles i programmøte, i kullets time og i programutvalg. Det utarbeides en evalueringsrapport hvor evalueringsresultatet oppsummeres med forslag til justeringer ved behov. Denne lagres i henhold til høgskolens kvalitetssystemer.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 14.05.2020
Brottveit, G. (2013). Barnets beste - en fortolkende tilnærming til begrepets betydning i en barnevernfaglig kontekst. Fontene forskning, 1/13, 18-31. Hentet fra https://fonteneforskning.no/pdf-15.19405.0.3.6fbfd13461 (13 s.)
Befring, E., Frønes, I. og Sørlie, M. (2010). Sårbare unge: nye perspektiver og tilnærminger. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-39693-7. Kap. 1 og 2. (31 s.)
Follesø, R., Halås, C.T., Anvik, C.H. (Red.). (2016). Sett, hørt og forstått? Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02624-4. (150 s.)
Grønvold, E. og Storø, J. (2010). Miljøarbeid i barnevernet:Systematikk & refleksjon. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01722-8. (133 s.)
Kvaran, I. og Holm, J. (2012). Barnevernsfaglig miljøterapi. 1.utg. Kristiansand: Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-972-6. Kap. 3, 4, 6, 7 og 8. (103 s.)
Nordby, H. (2013). Etikk i barnevern. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-42397. Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 9. (231 s.)
Säfvenbom, R. (2005). Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst: grunnbok i aktivitetsfag. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-15-0609-4. Kap. 4, 6, 7, 8 og 9 (105 s.)
Smith, L. (2018). En kort introduksjon til utviklingspsykologi. Bergen: Fagbokforlaget. ISNB 978-82-450-2504-0. (150 s.)
Studsrød, I., Paulsen, V., Kvaran, I. & Mevik, K. (red). (2019). Barnevernspedagog. En grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03250-4. Kap. 2, 3, 5, 8 og 14. (69 s.)
Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere (2011) Fellesorganisasjonen (FO). Hentet fra http://www.fo.nohttps://www.fo.no/getfile.php/1311735-1548957631/Dokumenter/Din%20profesjon/Brosjyrer/Yrkesetisk%20grunnlagsdokument.pdf @ (13 s.)
Kompendium knyttet til tema Aktivitetsfag som kan kjøpes ved studiestart. (88 s.)