HSVPL20411 Miljøarbeid og rehabilitering i forhold til mennesker med ulike funksjonsnedsettelser (Vår 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Trine Arnesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i vernepleie, heltid.
Absolutte forkunnskaper
Bestått emner første studieår bachelor vernepleie.
Undervisningssemester
4. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
- 1. Beskrive innholdet i somatisk differensialdiagnostikk ved endret atferd.
- 2. Beskrive ulike funksjonsvansker og tilstander.
- 3. Beskrive hvordan man ved kartlegging og tolkning kan anslå grad av autonomi-evne hos personer med nedsatt kognitiv fungering.
- 4. Beskrive minst ett prinsipp for å øke eller unntaksvis begrense menneskers innflytelse over eget liv.
Ferdigheter:
- 5. Anvende observasjoner og registreringer som måler ulike dimensjoner ved atferd.
- 6. Anvende observasjoner og registreringer for identifisering av årsaker til atferd.
- 7. Anvende analysedata som grunnlag for mål- og tiltaksvalg.
- 8. Anvende og begrunne bruk av ulike typer N=1 design.
- 9. Anvende og begrunne bruk av ulike opplæringsteknikker.
- 10. Anvende og begrunne bruk av ulike forsterkningsstrategier.
- 11. Anvende tiltak som fremmer grunnleggende ferdigheter, verbale ferdigheter og samarbeidsferdigheter.
Generell kompetanse:
- 12. Vurdere/drøfte juridiske og etiske grunnlag for tiltak.
Innhold
- Sjekklister for identifisering av somatisk sykdom, samt ulike risikofaktorer og forebygging.
- Atferdsproblemer hos mennesker med utviklingshemming, utviklingshemming og kriminalitet, utviklingshemming og seksualitet, ADHD, multifunksjonshemming, autisme (tidlige tegn) og demens
- Kartlegging av autonomi hos mennesker med nedsatt kognitiv fungering
- Autonomi- eller nytteprinsippet
- Strategier for måling av progresjon under endrings- og opplæringstiltak
- Funksjonelle analyser
- Normative og deskriptive premisser for målvalg og tiltak
- N=1 design, grafisk fremstilling av data, visuelle analyser
- Særtrening, læring i naturlige situasjoner og strategier for ferdighets-generalisering
- Forsterkningsstrategier basert på differensiell forsterkning; atferds-avtaler; tegnøkonomi
- Atferds-analytisk tidlig intervensjon, alternativ og supplerende kommunikasjon, kognitive hjelpemidler, sosial ferdighetstrening
- Helse- og omsorgstjenesteloven, kapittel 9; Pasient- og brukerrettighetsloven, kapittel 4A.
Undervisnings- og læringsformer
Seminarer, forelesninger, ferdighetstrening, veiledning og selvstudier. I tillegg vil caseseminarer utgjøre en sentral del av arbeidsformen i emnet.
Arbeidsomfang
300 timer.
Praksis
Det er ingen praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- En individuell caseoppgave på maks 4000 ord
- 8 individuelle notater a maks 500 ord.
- Deltakelse i obligatorisk undervisning. Studenten må selv rapportere sin tilstedeværelse på læringsplattform innen gitt frist. Det er krav om 80 % deltakelse/tilstedeværelse i undervisning. Det er krav om 90 % deltakelse tilstedeværelse i ferdighetstrening.
Oppgaven og notatene leveres på læringsplattform til fastsatte datoer. Veiledning og feedback gis i caseseminarer og ressurstimer. Studenten skal ha en komplett læringsmappe (1 caseoppgave og 8 notater) 14 dager før eksamen. Oppgaven og notatene godkjennes ved innlevering såfremt innholdet er eksamensrelevant.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen (ca. 40 minutter).
Ved muntlig eksamen tas det utgangspunkt i læringsmappen. De innleverte skriftlige arbeidskravene vurderes ikke. Det er den muntlige prestasjonen som vurderes med bokstavkarakterer.
Karakterregel: A-F
Den muntlige eksamen skal dokumentere at studenten (a) har og kan anvende kunnskaper om problemområder som kjennetegner ulike klient-/brukergrupper som profesjonen arbeider med, og (b) kan redegjøre for og beskrive sentrale arbeidsmetoder/prosedyrer/tiltak som profesjonen anvender i forhold til disse gruppene, og (c) kan vurdere og begrunne hvordan man går fram i det systematiske arbeidet for å utvikle og tilrettelegge tiltak, samt hvordan man arbeider direkte med den enkelte klient/bruker/tjenestemottaker basert på (a) og (b).
Sensorordning
Intern og ekstern sensor
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny/utsatt eksamen kan tidligere godkjent læringsmappe benyttes, jf. arbeidskrav.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Skriftlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 19.12.2018
Banda, Devender R.; Grimmett, Eric & Hart, Stephanie L. (2009) Activity Schedules. Teaching Exceptional Children, 41 (4), 16-21. http://www.autismoutreach.ca/sites/default/files/3_03_activity_sched.pdf
Barth, T., Børtveit, T. & Prescott, P. (2013) Motiverende intervju. Samtaler om endring. Gyldendal akademisk. s. 13 - 140.
Brask, O. D., Østby, M., & Ødegård, A. (2016). Vernepleierens kjerneroller: en refleksjonsmodell. Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-1671-0. s. 63-158
150.1943 Co
Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis, (2 utg.). Harlow: Pearson.
Kap 1: Definition and Characteristics of Applied Behavior Analysis s. 22-43
Kap 2: Basic Concepts s. 44-66
Kap 6: Constructing and Interpreting Graphic Displays of Behavioral Data s. 146-177
Kap 7: Analyzing Behavior Change: Basic Assummptions and Strategies s. 178-195
Kap 8: Reversal and Alternating Treatment Designs s. 196-219 Kap 9: Multiple Baseline and Changing Criterion Designs s. 245-274
Kap 10: Planning and Evaluating Applied Behavior Analysis Research s. 225-253
Kap 11: Positive Reinforcement s. 276-310
Kap 12: Negative Reinforcement s. 311-323
Kap 13: Schedules of Reinforcement s. 324-343
Kap 18: Imitation, s 390-407
Kap 21: Extinction s. 468-480
Kap 22: Differential Reinforcement s. 481-497
Kap 23: Antecedent Interventions s. 498-509
Kap 24: Functional Behavioral Assessment s. 510-534
Kap 25: Verbal Behavior s. 536-557
Kap 26: Contingency Contracting, Token Economy, and Group Contingencies s. 558-582
Kap 28: Generalization and Maintenance of Behavior change s. 622-663
Dyvesveen, H., Christensen, R., Sørheim, D.G, & Klintwall, L. (2013). Etablering av vokale mands ved bruk av Modified Incidental Teaching Sessions. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 40, 197-202. http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=443
616.89142 An
Eikeseth, S. & F. Svartdal (red.) (2010). Anvendt atferdsanalyse: teori og praksis, 2. utgave Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-30181-6.
Kap. 3: Motivasjon s. 60-74
Kap. 10: Autisme s. 223-239
Kap. 11: Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder og hyperkinetisk forstyrrelse s. 247-274
Kap. 12: Behandling av barn med atferdsforstyrrelser s. 275-290
Kap. 13: Trening av sosial kompetanse s. 294-314
Kap. 14: Atferdsproblemer hos mennesker med utviklingshemming s. 319-332
362.3 Ut
Eknes, J, Bakken T. E. Løkke, J. A & Mæhle. I. (red.) (2008). Utredning og diagnostisering. Utviklingshemming, psykiske lidelser og atferdsvansker. Oslo: Universitetsforlaget
Kap. 7: Somatisk differensialdiagnostikk ved utredning av atferdsvansker og mulige psykiatriske symptomer. s. 88-101
Kap. 17: Diagnostisering av demens hos personer med utviklingshemming. s. 219-233
362.3 Ut
Eknes, J & Løkke, J. A. (red.) (2009). Utviklingshemming og habilitering. Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 5: Seksualitet - opplæring og veiledning s. 66-73
Kap. 9: Utviklingshemming og syn - en tilnærming i habiliteringsarbeidet i forståelse av ulike funksjoners og faktorers betydning for kommunikasjon og samspill s. 102-109
Kap. 14: Negativ frihet og evne til selvbestemmelse s. 153-160
Kap. 17: Hjelpemidler for forståelse, selvstendighet og deltagelse s. 191-201
Kap.18: Avtalestyring s. 203-211
Kap. 21: Utagering - utfordrende atferd s. 233-244
Kap. 22: Selvskading hos mennesker med alvorlig og dyp grad av utviklingshemming s. 245-253
Kap. 24: Utviklingshemming og kriminalitet s. 266-282
Frielink, N. & Embregts, P. (2013). Modification of motivational interviewing for use with people with mild intellectual disability and challenging behaviour. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 38(4), 279-291. http://dx.doi.org/10.3109/13668250.2013.809707
Gitlesen, J.P. (2013) Mennesker med utviklingshemming har rett til et seksualliv og en samlivsform etter eget ønske! SOR rapport, 59(6), 73-75. http://www.samordningsradet.no/pop.cfm?FuseAction=Doc&pAction=View&pDocumentId=56453
Gongola. L. & Sweeney, J. (2012). Discrete Trial Teaching: Getting Started. Intervention in School and Clinic, 47(3) 183 -190. http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1053451211423813
302.5 Gu
Gundersen, K. & Moynahan, l. (2006). Nettverk og sosial kompetanse. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Kap. 11. trening av sosial kompetanse s. 157-163
Kap.12. Hva er sosial kompetanse s.163-167
Kap. 13 Forholdet mellom sosial kompetanse og avvikende atferd s. 167-179
Kap. 14 Teoretisk bakgrunn for trening av sosial kompetanse s. 181-201
Kap. 15 Trening av sosial kompetanse med grupper s. 203-252
Kap. 16 Implementering og generalisering s. 254-257
Halvorsen, L. R (2018). Første-, andre- og tredjeordensønsker: et bidrag i arbeidet med å forstå selvbestemmelse og autonomi. https://vernepleier.no/2018/09/forste-andre-og-tredjeordensonsker-et-bidrag-i-arbeidet-med-a-forsta-selvbestem melse-og-autonomi/
Halvorsen, L. R., Løkke, J. A, Berge, K. R, Johnsrud, L, Larsen, K & Mæhre, L. J. V (2013). En empirisk studie av forløperidentifisering og responsklasse-hierarkier. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 40, 157-169. http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=443 Helsedirektoratet - Pasient og brukerrettighetsloven kapittel 4a - E-læringskurs http://pasientrettighetsloven.helsedir.no/
Holth, P. (2012) Fellesoppmerksomhet og kilder til ny atferd. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 39(2), 143-152. http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=372
362.4 Mu
Horgen,T., K. Slåtta, A. Gjermestad (red.) (2010). Multifunksjonshemming, livsutfoldelse og læring. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN: -82-15-00920-4
Kap. 3: Det nære språket - språkmiljø. Grunnleggende forhold for utvikling av gjensidig forståelse. s. 57-73
Kap. 4: Deltagelse s. 76-89
Kap. 8: En skoledag med glede og engasjement. Om viktige forhold i den gode skolehverdagen s. 141-164
Kap. 11: Tilpassede spill, hobbyer og hyggeaktiviteter s. 200-214
Kap. 12: Med mulighetens briller. Videoopptak som redskap til utvikling av felles forståelse og fagmiljø s. 214-228
Løkke, J.A., Berger, C., Aadalen, R. & Vold, J.A. (2011). Tidsbasert presentasjon av stimuli med forsterkereffekt og vandring hos en person med demens. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 38 (2), 45-50. http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=254
Løkke, J.A., Eriksen, E.S., Hansteensen, C., Karlsøen, A.N. & Vold, J.A. (2011). Preferansekartlegging for personer med kognitiv svikt på sykehjem. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 38 (2), 77-88. http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=254
Løkke, J.A., Falck, R., Jacobsen, A., Steen, L.K., Unnemark, G.A. & Vold, J.A. (2011). Økt sosial interaksjon som følge av primingaktiviteter blant eldre med demens. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 38 (2), 89-95. http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=254
Løkke, J.A, Halvorsen, L.R., Magnusdottir, E., Karlsen, A.R.D & Krosby, A-L. (2018). Presisjonsopplæring og økt lesehastighet hos to barneskoleelever. En replikasjon. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 45 (1), 21 - 34.
Løvaas, O. I. (2003). Opplæring av mennesker med forsinket utvikling. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Kap. 16: Diskriminasjonslæring (153-166)
Mruzek, D. W., Cohen, C. & Smith,T. (2007). Contingency Contracting with Students with Autism Spectrum Disorders in a Public School Setting. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 19(2), 103-114. doi:10.1007/s10882-007-9036
Nikopoulus, C.K., Nikopoulou-Smyrni, P. (2007). Teaching complex social skills to children with autism: Advances of video modeling. Journal of Early and Intensive Behavior Intervention, 5(2), 30-43. http://psycnet.apa.org/fulltext/2014-52729-003.pdf
Owren, T. & Linde, S. (2017). Mellom vilje og valg - en drøfting av tjenesteyternes handlinger og begrunnelser i fire eksempler på insisterende praksis. Tidsskrift for omsorgsforskning, 3(1), 55-63. doi: 10.18261/issn.2387-5984-2017-01-09
616.8589 Rø
Rønhovde, L. I. (2004). Kan de ikke bare ta seg sammen: om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom, 308 s. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 82-05-32992-3.
Kap. 2: Diagnostisering og diagnosekriterier s. 44-52
Kap. 3: Fra småbarnsalder til ung voksen: kjennetegn på ADHD og Tourette syndrom s. 65-83
Kap. 6: Medikamentell behandling s.154-165
Kap. 9: Kan de ikke bare ta seg sammen? : atferdsvansker og konfliktløsning s. 243-267
Salthe, G. (2004). Frihet og ansvar for personer med mentale handikap. SOR rapport, 50 (4), 38-53. http://www.samordningsradet.no/sitefiles/4055/Arkiv_Rapport/Artikler/2004/Salthe__Frihet_og_ansvar__4_04.pdf
Salthe, G. (2004). Personer med mentale handikap: deltakere og objekter: del 1. SOR rapport, 50 (2), 17-25.
Salthe, G. (2004). Personer med mentale handikap: deltakere og objekter: del 2. SOR rapport, 50 (3), s. 25-33. http://www.samordningsradet.no/sitefiles/4055/Arkiv_Rapport/Artikler/2004/Salthe__Deltakere_og_objekter_del_2__3_04.pdf
Sørensen, A.M (2010) Picture Exchange Communication System (PECS), og erfaringer med dette. Dialog, 1, 4-11. http://www.isaac.no/wp-content/uploads/2010/10/PECS.pdf
Vold, J.A. & Løkke, J. A. (2011). Atferdsanalytiske tiltak for personer med demens: Et litteratursøk. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 38 (2), 51-58. http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=254
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester kapittel 9: Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming (2011). Oslo: Helsedirektoratet (Rundskriv IS 10/2015). https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/977/Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming.pdf
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) LOV 2011-06-24 nr. 30: kapittel 9: rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2011-06-24-30