HSSPL40112 Sykepleie - fokus og funksjon (praksisstudier i sykehjem) (Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Ingunn Johansen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid, for alle klassene. 

Absolutte forkunnskaper

Godkjente arbeidskrav for:

  • emne Sykepleie - fag og funksjon (10 studiepoeng) 
  • emne Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (15 studiepoeng)
  • emne Sykepleie - helse sykdom og lidelse 1 (20 studiepoeng)

Undervisningssemester

2. semester (vår) for alle klassene.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:

  • kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for konsekvenser når grunnleggende behov ikke blir ivaretatt
  • kan beskrive sykepleierens ansvars- og funksjonsområde i sykehjem
  • kan beskrive mikrobiologiske utfordringer i praksis

Ferdigheter:

  • kan ivareta menneskets grunnleggende behov relatert til alder, kjønn og helse
  • kan kommunisere målrettet
  • kan vise evne til å etablere, vedlikeholde og avslutte relasjon til pasient
  • kan ivareta sykepleierens helsefremmende, forebyggende og behandlende funksjon
  • kan anvende kunnskap om hygieniske prinsipper
  • kan dokumentere data, behov for sykepleie, mål, tiltak og evaluering forsvarlig
  • kan handle i samsvar med etiske og juridiske rammer

Generell kompetanse:

  • kan møte den enkelte pasient og pårørende med respekt
  • kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere over disse
  • kan erkjenne betydningen av veiledning og refleksjon for å fremme yrkesfaglig bevissthet
  • kan erkjenne betydningen av samarbeid i helsetjenesten
  • kan vurdere og anvende relevant teori og forskningsresultater og integrere kunnskap fra sykepleievitenskapelige, naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige tema  

Innhold

(Nummereringen refererer til Rammeplanens hovedemner)

1)

Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk

  • Etiske teorier og etisk refleksjon
  • Yrkesetiske retningslinjer
  • Etiske utfordringer i sykehjem

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie

  • Pasientjournal i sykehjem

2)

Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten

  • Ivaretakelse av pasientens grunnleggende behov
  • Behovet for sosial kontakt og det å være alene; utvikle og bevare identitet; trygghet; tro
  • Stell av døde

3)

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene

  • Smitteforebyggende rutiner i praksis
  • Luftveisinfeksjoner, urinveisinfeksjon, sårinfeksjoner
  • Mikrobiologisk prøvetaking

4)

Psykologi og pedagogikk

  • Holdninger

Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning

  • Å møte "den andre"

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk

  • Grunnprinsipper i helserett
  • Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten
  • Helsepersonelloven: 
    • - Lovens formål, virkeområde og definisjoner (kap. 1)
    • - Taushetsplikt og opplysningsrett (kap. 5)

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og studenten presenterer plan for egen læring i arbeidsplan og ukeplaner. I tillegg utarbeider studenten refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning i refleksjonsgruppe, min. ett (1) for hver gruppesamling, samt som grunnlag for veiledning med praksisveileder.

Arbeidsomfang

Studieåret består av 40 uker. En forventer at en heltidsstudent arbeider omtrent 40 timer per uke med sine studier. 15 studiepoeng tilsvarer da et arbeidsomfang på ca 400 timer.

Praksis

9 uker: Én uke PSH samt 8 uker (240 timer) veiledet praksis i sykehjem/omsorgsbolig.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk studiedeltakelse, jf. Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
  • Skriftlig hjemmeoppgave i gruppe. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved resultat "ikke godkjent hjemmeoppgave" kan den bearbeides én (1) gang.

Arbeidskrav må være godkjent for å få eksamensresultat registrert.

Eksamen

Veiledet praksis 
Veiledet praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor. Ved tvil om bestått resultat følges prosedyrer som beskrevet i Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved "ikke bestått emne", må alle arbeidskrav tas på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte 

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 15.05.2018

Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca. 20 sider.

1: 
ETIKK:

170 Ca
Carson, S. G. og Kosberg, N. (2011). Etikk: teori og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s.11-20. ISBN 978-82-02-34084-1. (9 s.)

174.2 La
Heilmann, G., Pedersen, R., Lillemoen, L. & Børslett, E. J. A. (2011). La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. Bærum. http://np.netpublicator.com/netpublication/n91504744 (38 s.) Denne pensumboka ligger tilgjengelig på Internet: s. 11-49. (38 s.)

174.2 Yr 
Norsk sykepleierforbund (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler, (rev. utg.) Oslo: Norsk Sykepleierforbund.
https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf  (44 s.)

V A R Healthcare, by Healthcare Workers. 

https://www.varnett.no/portal/

Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
 
Sykepleierens journalføring: Pasientjournalen (2 s.) 
Pasientens rolle og rettigheter (2 s.) 
Sykepleieplanen (3 s.) 
Dokumentasjon i EPJ: Dokumentasjon - prosess og struktur (7 s.) 
Sykepleierens plikt til å føre pasientjournal (2 s.) 
Sykepleierens journalføring. Situasjonen avgjør dokumentasjonen (4 s.) 
Faglige krav til innholdet i pasientjournalen (3 s.) 
Sykepleierens journalføring. Hvordan ser dokumentasjonen ut? (2 s.) 
Prosess og struktur. Innkomstnotat, plan intervensjoner og tiltak (4 s.)

2: 
Artikkel i tidsskrift 
Aagaard, H. (2010). Mat og måltider i sykehjem. Sykepleien Forskning.5(1), 37-43 doi: 10.4220/sykepleienf.2010.0023 (6 s.)

Grøndahl, VA, Aagaard, H. (2016) Older people's involvement in activities related to meals in nursing homes. International Journal of Older People Nursing, 11(3) 204-13. (9 s.)

618.970231 Ge 
Brodtkorb, K. (2014) Stellet - mulighetenes arena. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 13. s.174- 182.  (8 s.).

618.970231 Ge
Hauge S. (2014) Sykepleie i sykehjem. I. M. Kirkevold., K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff, (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk.  ISBN9788205464490.
Kap. 19. s. 265-280. (s. 15)

618.970231 Ge
Brodtkorb K. (2014) Ernæring, mat og måltider. I. M. Kirkevold., K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff (Red.). Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490. 
Kap. 21. s. 301-314. (s. 13).

618.970231 Ge
Samson H., Strand G. V. (2014) Munnhelse I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff  (Red.),Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 22. s. 316-322. (s. 6)

618.970231 Ge
Skotnes L.H., Omli R., Einarson E.K., Dahlhaug L. (2014). Eliminsasjonsproblemer. I. M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff, (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 23. s. 324-337. (s.13)

618.970231 Ge
Helbostad J.L. (2014). Bevegelse og aktivitet. I. M. Kirkevold, K. Brodtkorb  & A.H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 24. s. 340-359. (s.19).

618.970231 Ge
Ranhoff A.H. (2014) Søvn og søvnproblemer. I. M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H Ranhoff  (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 26. s. 367-374.  (s.7).

610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. & Nortvedt, P. (2016). Pasient og sykepleier- verdier og samhandling. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt,  E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s. 89-93, s.105-138. (31 s.)

610.73 Gr
Solvoll B.A (2016). Identitet og egenverd. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s. 105 -140. (35 s.).

610.73 Gr
Helgesen A.K. (2016). Sosial kontakt. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8. s.141-167.  (26 s.)

610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. &Breievne G. (2016). Lidelse, mening og håp. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s.187-235.  (48 s).

610.73 Gr
Mathisen J.. (2016). Sykepleie ved livets avslutning. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s.431-449. (18 s).

610.73069 Lu 
Lunde, P. (2011). Forflytningskunnskap: Aktivisering, hjelp og trening ved forflytning. (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-41102-9
Kap. 5-8, s. 85-209. (124 s.) 

Artikkel i tidsskrift 
Melheim, BG. (2008). Pasientopplevelser av måltidsfellesskap i sykehjem. Sykepleien forskning, 3(4), 212-219. DOI: 10.4220/sykepleienf.2008.0049. (8 s.)

Kirchoff, J.W, Gjellebæk C.& Tangen M. (2014). Personlige relasjoner har betydning for pasienters tilfredshet på sykehjem. Sykepleien Forskning 9 (3),. 226-233 DOI:10.4220/sykepleienf.2014.0130. (7 s.)

Rummelhoff, G.R., Smebye K.L. & Tombre B., (2016). Gir individuell omsorg. Sykepleien  1048) s. 48-51
DOI:10.4220/Sykepleiens.2016.58391. (4 s.)

Sortland, K. (2015). Ernæring: Mer enn mat og drikke. (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget  ISBN 978-82-450-18417. 
Kap. 1, 5.  (15 s.)

V A R Healthcare, by Healthcare Workers.

https://www.varnett.no/portal/

Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Stell av døde 
Stell av døde i institusjon. Gjennomføring (4,5 s.)

3: 
616.9041 De 
Steen, M. & Degre, M. (2014). Mikrober, helse og sykdom. Oslo: Gyldendal akademisk. 
ISBN 978-82-05-46446-9
Kap. 18 s. 287-299. (12 s.)

4: 
610.7307 Bi 
Bie, K. (2010). Refleksjonshåndboken: for bedre læring. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-01728-0.
Kap. 3 og 6 (34 s.)

344.04 Kj 
Kjønstad, A. (2007). Helserett: Pasienters og helsearbeideres rettsstilling. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38071-4.
Del V. Kap. 1-7.(37 s.)

344.04 Mo 
Molven, O. (2015). Helse og jus - en innføring for helsepersonell. (8. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk. 
Kap. 1-3. (31 s.)

Lover og alternative kilder: 
Helsepersonelloven 
Pasient- og brukerrettighetsloven 
http://www.lovdata.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:38:37