HSSPL40112 Sykepleie - fokus og funksjon (praksisstudier i sykehjem) (Vår 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Ingunn Johansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid, for alle klassene.
Absolutte forkunnskaper
Godkjente arbeidskrav for:
- emne Sykepleie - fag og funksjon (10 studiepoeng)
- emne Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (15 studiepoeng)
- emne Sykepleie - helse sykdom og lidelse 1 (20 studiepoeng)
Undervisningssemester
2. semester (vår) for alle klassene.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
- kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov
- kan gjøre rede for konsekvenser når grunnleggende behov ikke blir ivaretatt
- kan beskrive sykepleierens ansvars- og funksjonsområde i sykehjem
- kan beskrive mikrobiologiske utfordringer i praksis
Ferdigheter:
- kan ivareta menneskets grunnleggende behov relatert til alder, kjønn og helse
- kan kommunisere målrettet
- kan vise evne til å etablere, vedlikeholde og avslutte relasjon til pasient
- kan ivareta sykepleierens helsefremmende, forebyggende og behandlende funksjon
- kan anvende kunnskap om hygieniske prinsipper
- kan dokumentere data, behov for sykepleie, mål, tiltak og evaluering forsvarlig
- kan handle i samsvar med etiske og juridiske rammer
Generell kompetanse:
- kan møte den enkelte pasient og pårørende med respekt
- kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere over disse
- kan erkjenne betydningen av veiledning og refleksjon for å fremme yrkesfaglig bevissthet
- kan erkjenne betydningen av samarbeid i helsetjenesten
- kan vurdere og anvende relevant teori og forskningsresultater og integrere kunnskap fra sykepleievitenskapelige, naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige tema
Innhold
(Nummereringen refererer til Rammeplanens hovedemner)
1)
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Etiske teorier og etisk refleksjon
- Yrkesetiske retningslinjer
- Etiske utfordringer i sykehjem
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Pasientjournal i sykehjem
2)
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Ivaretakelse av pasientens grunnleggende behov
- Behovet for sosial kontakt og det å være alene; utvikle og bevare identitet; trygghet; tro
- Stell av døde
3)
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Smitteforebyggende rutiner i praksis
- Luftveisinfeksjoner, urinveisinfeksjon, sårinfeksjoner
- Mikrobiologisk prøvetaking
4)
Psykologi og pedagogikk
- Holdninger
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Å møte "den andre"
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Grunnprinsipper i helserett
- Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten
- Helsepersonelloven:
- - Lovens formål, virkeområde og definisjoner (kap. 1)
- - Taushetsplikt og opplysningsrett (kap. 5)
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og studenten presenterer plan for egen læring i arbeidsplan og ukeplaner. I tillegg utarbeider studenten refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning i refleksjonsgruppe, min. ett (1) for hver gruppesamling, samt som grunnlag for veiledning med praksisveileder.
Arbeidsomfang
Studieåret består av 40 uker. En forventer at en heltidsstudent arbeider omtrent 40 timer per uke med sine studier. 15 studiepoeng tilsvarer da et arbeidsomfang på ca 400 timer.
Praksis
9 uker: Én uke PSH samt 8 uker (240 timer) veiledet praksis i sykehjem/omsorgsbolig.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk studiedeltakelse, jf. Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
- Skriftlig hjemmeoppgave i gruppe. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved resultat "ikke godkjent hjemmeoppgave" kan den bearbeides én (1) gang.
Arbeidskrav må være godkjent for å få eksamensresultat registrert.
Eksamen
Veiledet praksis
Veiledet praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor. Ved tvil om bestått resultat følges prosedyrer som beskrevet i Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved "ikke bestått emne", må alle arbeidskrav tas på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering v/referansegruppe
- Sluttevaluering
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 15.05.2018
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca. 20 sider.
1:
ETIKK:
170 Ca
Carson, S. G. og Kosberg, N. (2011). Etikk: teori og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s.11-20. ISBN 978-82-02-34084-1. (9 s.)
174.2 La
Heilmann, G., Pedersen, R., Lillemoen, L. & Børslett, E. J. A. (2011). La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. Bærum. http://np.netpublicator.com/netpublication/n91504744 (38 s.) Denne pensumboka ligger tilgjengelig på Internet: s. 11-49. (38 s.)
174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler, (rev. utg.) Oslo: Norsk Sykepleierforbund.
https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf (44 s.)
V A R Healthcare, by Healthcare Workers.
https://www.varnett.no/portal/
Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten.
Sykepleierens journalføring: Pasientjournalen (2 s.)
Pasientens rolle og rettigheter (2 s.)
Sykepleieplanen (3 s.)
Dokumentasjon i EPJ: Dokumentasjon - prosess og struktur (7 s.)
Sykepleierens plikt til å føre pasientjournal (2 s.)
Sykepleierens journalføring. Situasjonen avgjør dokumentasjonen (4 s.)
Faglige krav til innholdet i pasientjournalen (3 s.)
Sykepleierens journalføring. Hvordan ser dokumentasjonen ut? (2 s.)
Prosess og struktur. Innkomstnotat, plan intervensjoner og tiltak (4 s.)
2:
Artikkel i tidsskrift
Aagaard, H. (2010). Mat og måltider i sykehjem. Sykepleien Forskning.5(1), 37-43 doi: 10.4220/sykepleienf.2010.0023 (6 s.)
Grøndahl, VA, Aagaard, H. (2016) Older people's involvement in activities related to meals in nursing homes. International Journal of Older People Nursing, 11(3) 204-13. (9 s.)
618.970231 Ge
Brodtkorb, K. (2014) Stellet - mulighetenes arena. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 13. s.174- 182. (8 s.).
618.970231 Ge
Hauge S. (2014) Sykepleie i sykehjem. I. M. Kirkevold., K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff, (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 19. s. 265-280. (s. 15)
618.970231 Ge
Brodtkorb K. (2014) Ernæring, mat og måltider. I. M. Kirkevold., K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff (Red.). Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 21. s. 301-314. (s. 13).
618.970231 Ge
Samson H., Strand G. V. (2014) Munnhelse I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff (Red.),Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 22. s. 316-322. (s. 6)
618.970231 Ge
Skotnes L.H., Omli R., Einarson E.K., Dahlhaug L. (2014). Eliminsasjonsproblemer. I. M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff, (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 23. s. 324-337. (s.13)
618.970231 Ge
Helbostad J.L. (2014). Bevegelse og aktivitet. I. M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 24. s. 340-359. (s.19).
618.970231 Ge
Ranhoff A.H. (2014) Søvn og søvnproblemer. I. M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 26. s. 367-374. (s.7).
610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. & Nortvedt, P. (2016). Pasient og sykepleier- verdier og samhandling. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s. 89-93, s.105-138. (31 s.)
610.73 Gr
Solvoll B.A (2016). Identitet og egenverd. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s. 105 -140. (35 s.).
610.73 Gr
Helgesen A.K. (2016). Sosial kontakt. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8. s.141-167. (26 s.)
610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. &Breievne G. (2016). Lidelse, mening og håp. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s.187-235. (48 s).
610.73 Gr
Mathisen J.. (2016). Sykepleie ved livets avslutning. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s.431-449. (18 s).
610.73069 Lu
Lunde, P. (2011). Forflytningskunnskap: Aktivisering, hjelp og trening ved forflytning. (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-41102-9
Kap. 5-8, s. 85-209. (124 s.)
Artikkel i tidsskrift
Melheim, BG. (2008). Pasientopplevelser av måltidsfellesskap i sykehjem. Sykepleien forskning, 3(4), 212-219. DOI: 10.4220/sykepleienf.2008.0049. (8 s.)
Kirchoff, J.W, Gjellebæk C.& Tangen M. (2014). Personlige relasjoner har betydning for pasienters tilfredshet på sykehjem. Sykepleien Forskning 9 (3),. 226-233 DOI:10.4220/sykepleienf.2014.0130. (7 s.)
Rummelhoff, G.R., Smebye K.L. & Tombre B., (2016). Gir individuell omsorg. Sykepleien 1048) s. 48-51
DOI:10.4220/Sykepleiens.2016.58391. (4 s.)
Sortland, K. (2015). Ernæring: Mer enn mat og drikke. (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-18417.
Kap. 1, 5. (15 s.)
V A R Healthcare, by Healthcare Workers.
https://www.varnett.no/portal/
Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten.
Stell av døde
Stell av døde i institusjon. Gjennomføring (4,5 s.)
3:
616.9041 De
Steen, M. & Degre, M. (2014). Mikrober, helse og sykdom. Oslo: Gyldendal akademisk.
ISBN 978-82-05-46446-9
Kap. 18 s. 287-299. (12 s.)
4:
610.7307 Bi
Bie, K. (2010). Refleksjonshåndboken: for bedre læring. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-01728-0.
Kap. 3 og 6 (34 s.)
344.04 Kj
Kjønstad, A. (2007). Helserett: Pasienters og helsearbeideres rettsstilling. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38071-4.
Del V. Kap. 1-7.(37 s.)
344.04 Mo
Molven, O. (2015). Helse og jus - en innføring for helsepersonell. (8. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk.
Kap. 1-3. (31 s.)
Lover og alternative kilder:
Helsepersonelloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
http://www.lovdata.no