HSSPL30216 Sykepleiens fagutviklende funksjon med bacheloroppgave (Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlige:
  • Camilla Anker-Hansen
  • Vigdis Abrahamsen Grøndahl
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, for alle klassene.

Absolutte forkunnskaper

Bestått for å starte på emnet:
-     samtlige emner i 1. og 2. studieår
-     emne med praksisstudier i 5. semester

I tillegg må praksisstudier i emne HSSPL40616 - Sykepleiens undervisende og ledende funksjon være bestått for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Undervisningssemester

 6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten kan:

  • drøfte problemstillinger av sykepleiefaglig karakter ved å integrere kunnskap fra hele studiet
  • drøfte/diskutere vitenskapelige artikler som anvendes i eget arbeid

Ferdigheter
Studenten kan:

  • mestre selvstendig,systematisk og saklig drøfting med bakgrunn fra erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap
  • utføre medikamentregning feilfritt

Generell kompetanse
Studenten kan:

  • omtale personer, steder og situasjoner på en respektfull måte 

Innhold

(nummereringen refererer til rammeplanens hovedemner)

1:

Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk 

  • Sykepleie - fag og funksjon

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie

  • Fagutvikling og forskning i sykepleie

Vitenskapsteori og forskningsmetode 

  • Metoder for utvikling av sykepleiekunnskap

Etikk 

  • Anvendelse av forskningsetiske prinsipp

2:

Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten

  • Tema relatert til bacheloroppgaven

3:

Generell patologi, sykdomslære og farmakologi

  • Tema relatert til bacheloroppgaven
  • Anvendelse av kunnskap i utøvelse av sykepleie

Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene 

  • Tema relatert til bacheloroppgaven

4:

Psykologi og pedagogikk

  • Tema relatert til bacheloroppgaven

Sosiologi og sosialantropologi

  • Tema relatert til bacheloroppgaven

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk

  • Tema relatert til bacheloroppgaven

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, veiledning individuelt og i seminar, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver.

Arbeidsomfang

Studieåret består av 40 uker. En forventer at en heltidsstudent arbeider omtrent 40 timer per uke med sine studier. 15 studiepoeng tilsvarer da et arbeidsomfang på ca 400 timer.

Praksis

Ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Medikamentregning (3.års prøve). Individuell nettbasert prøve. Krav om 100 % riktig besvarelse. Studenten får tre (3) forsøk.

  • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgave innlevert til fastsatt tid. Godkjent prosjektbeskrivelse er en forutsetning for å bli tildelt veileder.

  • Obligatorisk deltakelse i seminar og presentasjon av prosjektbeskrivelse. Jf. Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie. To døgn før obligatorisk veiledning i gruppe og presentasjon av prosjektbeskrivelse skal prosjektbeskrivelse gjøres tilgjengelig for gruppens medlemmer i grupperom på læringsplattformen.

  • 1 (én) veiledning (individuelt eller i gruppe på to).


Ved ikke bestått emne skal arbeidskravene obligatorisk deltakelse i seminar og presentasjon av prosjektbeskrivelse, samt 1 veildning gjennomføres på nytt. Bestått arbeidskrav i medikamentregning er gyldig i 1,5 år. Arbeidskravet innlevering av prosjektbeskrivelse er gyldig i 6 mnd.

Eksamen

Bacheloroppgave
Skriftlig hjemmeoppgave, individuell eller i gruppe på to studenter.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved karakteren ikke bestått kan bacheloroppgaven omarbeides / bearbeides én gang. 

Ved forbedring av allerede bestått karakter i emnet, må studenten(e) utarbeide en helt ny oppgave.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 19.12.2018

1.

Forsberg, C. & Wengström, Y. (2016). Att göra systematiska litteraturstudier: värdering analys och present. Lund: Natur & Kultur Akademisk. ISBN13: 9789127146549

Kap. 1. Inledning s. 17

Kap. 2. Olika typer av litteraturstudier s. 25

Kap. 3. Vetenskapens kännetecken s. 35

Kap. 4. Den systematiska litteraturstudiens första steg s.59

Kap. 8. Att analysera, presentera och diskutera resultat s. 149

Kap. 9. Att sprida och anvenda forskningsresultat s. 161

Kap. 10. Scoping review (översiktsstudie) s. 169 (88 s.)

Støren, I. (2013). Bare søk! Praktisk veiledning i å skrive litteraturstudier. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. (52 s.)

Og selvvalgt litteratur

 

2.

Selvvalgt litteratur

 

4.

Selvvalgt litteratur

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:38:36