HSOMB10209 Hvordan arbeide med overgrep (Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Stine Eileen Løkkeberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Tiltak mot seksuelle overgrep mot barn (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Ingen forkunnskaper utover opptakskrav.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskapsmål

  • kan vurdere og evaluere egne kommunikasjonsferdigheter i møte med de som er utsatt for seksuelle overgrep og deres pårørende og personer som utøver seksuelle overgrep
  • ha kunnskap om ulike etaters rolle og ansvar i møte med overgrepsutsatte barn og unge
  • kan redegjøre for ulike maktforhold som ligger bak seksuelle overgrep og på hvilken måte en bør ta høyde for dette i arbeid med utsatte barn og unge.

Ferdighetsmål

  • være bevisst egne fordommer i møte med seksuelle overgep og reflektere over eget faglig ståsted i møte med personer utsatt for seksuelle overgrep og aktuelle samarbeidspartnere.
  • er i stand til å reflektere kritisk rundt ulike etaters ansvarsområder og tilnærmingsmåter i arbeidet med seksuelle overgrep
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike måter seksuelle overgrep mot barn blir fremstilt på i media, faglitteratur, fagartikler og forskning.

Generell kompetanse

  • kan analysere og kommunisere om faglige problemstillinger, teorier og analyser innenfor fagområdet seksuelle overgrep mot barn.

Innhold

Dette emnet vektlegger ulike måter å møte incest og seksuelle overgrep på, både på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten vil få en innføring i ulike behandlingsformer og ulike måter å drive forebyggende arbeid på. Det stilles ikke krav til studentene at de har erfaring fra arbeid med seksuelle overgrep. Det vil bli gjennomgått en dialogisk metode for samtale med barn som har vært utsatt for incest og seksuelle overgrep, og studentene vil få øve på denne metoden i undervisningen. Siktemålet med emne 2 er å gi studentene en innføring i hvordan arbeide med seksuelle overgrep og øke forståelsen for dilemmaer og faglige utfordringer knyttet til dette fagfeltet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen organiseres med fire samlinger á to dagers varighet. Undervisningsformene er klasseundervisning, med vekt på forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats fra studenten er ca. 20 timer pr. uke.

Praksis

Det er ikke praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % deltakelse i undervisning

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen
Varighet: syv dager / 1 uke.

Besvarelsen skal være på 3000 ord (+/- 10 %). Besvarelser ut over oppgitt lengde vurderes til ikke bestått.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med skriftlig sluttevaluering fra studentene.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 18.01.2018.

Börgesson, M, 2017. Å bygge psykisk helse. Helsefremmende samtaler med ungdom. Fagbokforlaget. Hele boken, 180 sider.

Nordanger, D. & Braarud, H.C., 2017. Utviklingstraumer. Regulering som nøkkelbegrep i en ny traumepsykologi. Oslo: Fagbokforlaget. Hele boken, 160 sider.

Raundalen M. og Schultz, J-H. 2006. Krisepedagogikk. Hjelp til barn og unge i krise. Universitetsforlaget.Løvlie Schibbye, Anne-Lise, 2006. Livsbevissthet - om å være tilstede i eget liv. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken, 203 sider.

Øverlien, C., Hauge. M-I., Schultz J-H. 2016. Barn, vold og traumer. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken

Øverlien, C., Hauge, M-I. & Shultz, J-H. 2016. Barn, vold og traumer. Møte med unge i utsatte livssituasjoner. Arnstorp, Trine, Beate Indrebø Hovland og Elisabeth Torp (red.), 2003. Fra skam til verdighet. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken, 233 sider. Universitetsforlaget.

Artikler:

Pettersen, Kaare Torgny (2013). A study of shame from sexual abuse within the context of a Norwegian Incest center. Artikkelen er godkjent for trykking i tidsskriftet Journal of Child Sexual Abuse, 22: 677-694. 17 sider.

Save the Children, 2013. Unspeakable crimes against children. Sexual violence in conflict. Save the children.

Vrabel, Karianne et al. 2008. The course of illness following inpatient treatment of adults with longstanding eating disorders: A 5-year follow-up. International Journal of Eating Disorders

Rapporter:

*Bendixen, Mons og Ottesen, Leif Edward Kennair*, 2008. Seksuell trakassering blant elever og ansatte i videregående skole: En resultatrapport. NTNU rapport

Stefanson, Kari, Gundersen, Tonje og Elisiv Bakketeig, 2012. Barnehusevalueringen 2012. Delrapport 2. En undersøkelse blant barn og pårørende, jurister og politifolk, samt ledere og ansatte. Nova Rapport Nr. 9/12. 160 sider.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:38:35