HSSPL10118 Sykepleie - fag og funksjon (Høst 2019–Vår 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Nina Fladeby
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie.

Absolutte forkunnskaper

Ingen forkunnskaper kreves utover opptakskrav til studiet.

Undervisningssemester

Undervisning gjennomføres 1. semester (høst) for alle klassene.
(Emnet er av tekniske årsaker registrert høst og vår, men avsluttes med eksamen i høstsemesteret).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Studenten skal ved avsluttet emne kunne :

  • gjøre rede for menneskets grunnleggende behov relatert til alder, kjønn og helse, og hvilke komplikasjoner som kan oppstå når disse ikke kan dekkes
  • gjøre rede for aktuelle observasjoner og sykepleiehandlinger for å ivareta menneskets grunnleggende behov
  • gjøre rede for kliniske vurderingsprosesser, og beskrive hva som skal dokumenteres, hvordan dokumentere og hvorfor dokumentere i pasientjournalen
  • gjøre rede for smittekjeden og hvordan den brytes
  • beskrive sykepleiens tradisjon og historie

Ferdigheter

Studenten skal ved avsluttet emne kunne :

  • ivareta grunnleggende sykepleieferdigheter forsvarlig mht teknikk, sikkerhet og hygiene
  • anvende kunnskaper i anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi i sykepleiefaglige vurderinger

Generell kompetanse

Studenten skal ved avsluttet emne kunne :

  • vise respekt for og samarbeide med medstudenter og lærere i studiearbeidet
  • skrive oppgave etter prinsipper for akademisk skriving
  • vise forståelse for at kunnskap i grunnleggende sykepleievitenskapelige, samfunnsvitenskapelige, medisinske og naturvitenskaplige tema har betydning for å gi god sykepleie
  • innhente, vurdere og anvende forskningsresultater i muntlige og skriftlige presentasjoner

Innhold

(Nummereringen referer til Rammeplanens hovedemner)

1.

Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk

Omsorg for det hjelpetrengende mennesket og utvikling av kunnskap om kropp og sykdom i historisk perspektiv.

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie

  • Sykepleie som fag og yrke
  • Grunnleggende behov, -ressurser, -mestring, -livskvalitet, -helse
  • Virginia Hendersons - og Joyce Travelbees sykepleietenkning
  • Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleie  - datasamling, sykepleiediagnose, mål, tiltak, evaluering  - samhandling  - dokumentasjon av sykepleie i pasientjournalen
  • Vitenskapelig forskningsmetode- Innføring i forskningsprosessen- Innhenting, vurdering og anvendelse av forskningsresultater- Forskningsetikk

2.

Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten

Sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov for:

  • kroppspleie
  • respirasjon
  • sirkulasjon
  • væske og ernæring
  • utskillelse av avfallsstoffer
  • aktivitet 
  • en jevn kroppstemperatur
  • hvile og søvn
  • seksualitet

Sykepleieferdigheter og prosedyrer: Reing av seng. Forflytning. Kroppspleie. Tann- og munnstell. Registrering av blodtrykk, puls og respirasjon. Servering av mat og gi mat.

Livets sluttfase 

3.

Hygiene

Smittesirkelen og teoretisk grunnlag for smitteforebygging

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert ift tema grunnleggende behov.

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, ferdighetstrening, bruk av ikt, simulering, selvstudier og arbeid med oppgaver.

Arbeidsomfang

Studieåret består av 40 uker. En forventer at en heltidsstudent arbeider omtrent 40 timer per uke med sine studier. 10 studiepoeng tilsvarer da et arbeidsomfang på ca 266 timer.

Praksis

2 uker PSH (praksisstudier i høgskolens lokaler): Praktiske ferdigheter for å ivareta grunnleggende behov.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • To (2) skriftlige oppgaver for innlevering. Studenten kan bearbeide oppgaven to (2) ganger.

  • Deltakelse i obligatorisk undervisning, inkludert studiesamtale.

Arbeidskravene er gyldig i ett og et halvt år etter at de er godkjent.

 

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

  • Varighet 4 timer
  • Ingen hjelpemidler tillatt
  • Karakterregel: A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe
  • Sluttevaluering, elegktronisk i læringsplattform

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 11.06.2019

1.

Kristoffersen, N.J. (2016). Helse og sykdom - utvikling og begreper. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie: Bd 1. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. s. 32 - 58, fra Helse - en global utfordring til Sykdom og sykdomsforståelse. (26 s.)

Kristoffersen, N.J. (2016). Sykepleiefagets utvikling - et historisk perspektiv. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie: Bd 3. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. s. 28 - 40 (Travelbee og Hendersons sykepleieperspektiv). (12 s.)

Kristoffersen, N.J. & Nortvedt, P. (2016). Pasient og sykepleier- verdier og samhandling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 1. (3 utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. s. 95 - 105, Altruistiske og humanistiske verdier som grunnlag for relasjonell omsorg - Etablering av relasjoner i sykepleie. (11 s.)

Kristoffersen, N.J., Nortvedt, F., Skaug, E.-A. & Grimsbø, G. H. (2016). Hva er sykepleie? I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 1. (3 utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (13 s.)

Mathisen, J. (2006). Sykepleiehistorie (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 2, 3, 4: s. 89-99, s. 118-126 (70 s.)

Nortvedt, M., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. & Reinar, L. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok (2. utg.). Oslo: Akribe. Kap.1-2, 4-6) (129 s.)

Skaug, E.-A. (2016). Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon av sykepleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 1. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (39 s.)

Helsepersonelloven. (1999). Lov om helsepersonell (LOV-1999-07-02-64). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64 Kapittel 8.

2.

Aagaard, H. (2016). Væske og ernæring. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (minus om «Nedlegging av sonde» og «Parenteral ernæring», s. 234-236). (45 s.)

Almås, H. & Berntzen, H. (2016). Kroppstemperatur. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (24 s.)

Bastøe, L. K. H. & Frantsen, A.-M. (2016). Søvn og hvile. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (26 s.)

Bjørk, I. T. & Breievne, G. (2016). Kropp og velvære. I N.J. Kristoffersen F. Nortvedt & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (30 s,)

Gamnes, S. (2016). Seksualitet og helse. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (minus seksualanatomi og fysiologi) (26 s.)

Gjerland, A. (2016). Eliminasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. s. 243-274, s. 286-312. (57 s.)

Johansen, E. (2016). Sirkulasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Minus sidene 146, fra Arterielle sår, - 149, 151-155, 159-161 (27 s.)

Mathisen, J. (2016). Sykepleie ved livets avslutning. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 3. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (til «Når døden inntrer», s. 431. 24 s.)

Skaug, E.-A. (2016). Aktivitet. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (33s.)

Skaug, E.-A. & Berntzen, H. (2016). Respirasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (41 s.)

Skaug, E.-A. (2016). Kroppspleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie Bd 2. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. (41 s.)

Sortland, K. (2015). Ernæring: mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 2-6, 8, 9, 12 og 14. (123 s.)

VAR Healthcare https://www.varnett.no/portal/
Prosedyrebeskrivelser/kunnskapsstoff for prosedyrer nevnt under innhold, spesifiseres ved emnets oppstart.

3.

Akselsen, P. E. (2018). Smittevern i helsetjenesten (3. utg.). Oslo: Gyldendal. Kap. 2, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 (50 s.)

 

Å være student i høyere utdanning/Akademisk skriving

Nortvedt, M., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. & Reinar, L. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok (2. utg.). Oslo: Akribe. Kap. 3: s. 41 - 65 (24 s.) (Om litteratursøk)

Pettersen, R. (2017). Problembasert læring for studenter og lærere: Introduksjon til PBL og studentaktive læringsformer (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3, s. 39-48. Kap. 4, s. 78-91, s. 94-96. Kap. 5. 100-110 (37 s.)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:38:30