HSSOS10117 Sosionomen: Faget, yrket og samfunnet (Høst 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Hoger Amin Karadaki
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Bachelorstudium i sosialt arbeid.

Absolutte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper 

  • 1. Kan forklare sosialt arbeids plass i samfunnet i dag og tidligere
  • 2. Kan forklare yrkesgruppens ulike mandat og fagets analytiske perspektiv
  • 3. Kan forklare metodisk sosialt arbeid.
  • 4. Kan forklare hva som forstås med velferdsstaten og hovedinnholdet i velferdspolitikken
  • 5. Kan forklare hva som forstås med inkluderingskompetanse

Ferdigheter

  • 6. Anvender grunnleggende kommunikasjonsferdigheter
  • 7. Er oppmerksom på egen studentrolle

Generell kompetanse 

  • 8. Identifiserer og reflekterer over etiske problemstillinger.
  • 9. Er oppmerksom på egne holdninger og verdiers betydning for det faglige arbeidet
  • 10. Kan gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i basisgrupper og andre studentgrupper
  • 11. Kan formidle fagstoff muntlig og skriftlig gjennom aktiv deltakelse i undervisning, muntlige framlegg og skriftlige oppgaver.   
  • 12. Har kunnskap om bibliotekets tjenester og databaser og akademisk skriving. Kan gjennomføre medstudentveiledning i Studentverkstedet.

Innhold

Emnet har fire hovedområder:

  • sosialt arbeid som fag,
  • begynnende sosialpolitisk kunnskap,
  • grunnleggende kommunikasjons-/relasjonsferdigheter og
  • grunnleggende etisk tenkning og refleksjon

Undervisnings- og læringsformer

Deler av undervisningen er felles med bachelorstudium i arbeid- og velferdsfag.

Undervisningen består av forelesninger, studentaktive seminarer, gruppearbeid, ferdighetstrening, veiledning og selvstudier.

Veiledning skjer i basisgrupper: Den første timen brukes til å utvikle en gruppekontrakt og lede studentene inn i studiesituasjonen. Én av veiledningstimene anvendes til medstudentvurderinger i forhold til den ene individuelle oppgaven. De andre anbefales brukt for veiledning på de skriftlige oppgavene, refleksjon rundt gruppeprosessene og evaluering av dem og samtale rundt tilpasningen til studiesituasjonen og akademia. Den enkelte basisgruppe har ansvaret for å avtale veiledningstidspunkter med sin basisveileder og for å oversende et veiledningsgrunnlag.

Vurdering av oppnådd læringsutbytte skjer generelt gjennom studentens deltakelse i undervisningens ulike former, vurdering av de ulike arbeidskravene og gjennom eksamen.

Arbeidsomfang

Høgskolen legger til rette for undervisning på høgskolen i gjennomsnitt 10-11 timer pr. uke. Studiet og undervisningen forutsetter at studentene er heltidsstudenter som arbeider i gjennomsnitt 40 timer pr. uke. Det individuelle studiearbeidet utgjør dermed i gjennomsnitt ca. 25-30 timer pr. uke ­fordelt på følgende aktiviteter: Arbeid med obligatoriske innleveringsoppgaver og arbeidskrav, individuelt og i grupper, egenorganisert studiearbeid i grupper og selvstudier.

Praksis

Det er ingen praksis i emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Innlevering av to individuelle oppgaver på maksimalt 1500 ord. Den ene av de individuelle oppgavene knyttes tematisk til kompetanse i sosialt arbeid. På denne gis det tilbakemelding og vurdering av basisveileder. Den andre individuelle oppgaven knyttes til kommunikasjonskompetanse. På denne gis det tilbakemelding fra to andre medlemmer i basisgruppen med supplering fra basisveileder. Besvarelsene vurderes av basisveileder til Godkjent/Ikke godkjent. Besvarelse som er vurdert til Ikke godkjent, gis én mulighet for utbedring og ny innlevering.
  • Innlevering av én gruppeoppgave på maksimalt 2000 ord. Den knyttes tematisk til etisk kompetanse. Besvarelsen utarbeides av basisgruppen. Det gis det tilbakemelding fra og vurdering av basisveileder. Besvarelsen vurderes til Godkjent/Ikke godkjent. Om besvarelsen er vurdert til Ikke godkjent, får basisgruppen én mulighet for utbedring og ny innlevering.
  • Gjennomført ferdighetstrening i kommunikasjon. Det er krav om aktiv deltakelse og 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening. Studenter som ikke har tilstrekkelig deltakelse eller tilstedeværelse under ferdighetstrening, må ta dette igjen. Det legges til rette for én ny gjennomføring av treningen.
  • Én individuell studiesamtale med basisgruppeveileder knyttet til egen studentrolle. Arbeidskravet vurderes til Godkjent når det er gjennomført. Basisveileder rapporterer til emneansvarlig om gjennomføringen.
  • Det er 5 timer obligatorisk basisgruppeveiledning med basisveileder til stede. At deler av studiearbeidet organiseres i basisgrupper er knyttet til kompetanse i å arbeide i grupper. Det er krav om 80 % tilstedeværelse. Arbeidskravet vurderes til Godkjent når tilstedeværelsen er innenfor grensen. Basisveileder rapporterer til emneansvarlig.
  • Tilstedeværelse i undervisning knyttet til trening i å formidle seg muntlig gjennom deltakelse i undervisningen. Det er krav om 80 % tilstedeværelse i ordinær oppsatt undervisning (forelesninger, seminarer m.m). Selvrapportering av tilstedeværelse innen gitt frist. Arbeidskravet vurderes til Godkjent når det rapporteres innen frist, når tilstedeværelsen er på 80 % eller mer. Feilrapportert tilstedeværelse kan bli vurdert som fusk. Tilstedeværelsen vurderes av basisveileder som rapporterer til emneansvarlig. 

Eksamen

Hjemmeeksamen

Individuell hjemmeeksamen over tre studiedager. Eksamensbesvarelsen kan være på inntil 2 500 ord. Det tas plagiatkontroll på besvarelsen.

Karakterregel A-F.

Sensorordning

Interne sensorer

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Skriftlig sluttevaluering
  • Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 05.12.2018

Askeland, G.A. (2006). Kritisk reflekterende - mer enn å reflektere og kritisere. Nordisk sosialt arbeid, Vol.26(02), pp.123-135 (10 sider). https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/98785/Askeland_kritisk reflekterende.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Carson, S.G. og Kosberg, N. (2011). Etikk: teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk. ISBN 9788202340841. Hele boka (200 sider)

  • Innledning
  • Kap 1: Handling og konsekvenser - utilitarisme
  • Kap 2: Frihet og forpliktelser - Kants deontologiske etikk
  • Kap 3: Det gode mennesket - dygdsetikk
  • Kap 4: Rettferdighet og rettigheter
  • Kap 5: Livssyn og menneskesyn
  • Kap 6: Etikk i praksis
  • Kap 7: Etisk navigasjon - mellom fornuft og følelser

Drumm, K. (2006): The Essential Power of Group Work. Social Work with Groups, 29:2-3, 17-31, DOI: 10.1300/J009v29_02. Routledge. Taylor & Francis Group. Nettadresse: http://dx.doi.org/10.1300/J009v29n02_02. 16 s.

Ellingsen, I. T. (red), I. Levin (red), B. Berg (red) og L.C. Kleppe (red) (2015): Sosialt arbeid. En grunnbok. Oslo - Universitetsforlaget. Til sammen:  190 s. Nesten alle kapitlene i denne boka legges opp. Noen av de resterende kapitlene kan komme i senere emner.

  • Kap. 1: Berg, B., Ellingsen, I:T, Levin, I. og L. C. Kleppe: Hva er sosialt arbeid? (19-35)
  • Kap. 2: Levin, I: Sosialt arbeid som spenningsfelt (36-46)
  • Kap. 3: Ellingsen, I.T. og I. Levin: Det sosiale i sosialt arbeid (47-64)
  • Kap. 5: Eide, S.B. og S. Oltedal: Verdiers betydning for vår forståelse og vår handling (80-96)
  • Kap. 6: Ellingsen, I.T. og N.S. Skjefstad: Anerkjennelse, myndiggjøring og brukermedvirkning (97-111)
  • Kap. 7: Levin, I. og I.T. Ellingsen: Relasjoner i sosialt arbeid (112-124)
  • Kap. 8: Kleppe, L.C.: Kunnskap i sosialt arbeid (125-138)
  • Kap.10: Willumsen, E.: Tverrprofesjonelt samarbeid i sosialt arbeid. (154-170)
  • Kap 15: Tøssebro, J. og B. Berg: Sosiale forskjeller, avvik og samfunn (227-243)
  • Kap 16: Berg, B: Velferd og migrasjon - sosialt arbeid i et flerkulturelt samfunn (244-258)
  • Kap 19: Askeland, G. A.: Internasjonalt sosialt arbeid (284-298)
  • Kap 20: Brodtkorb, E. og M. Rugkåsa: Utfordringer for sosialt arbeid i dag (299-313)

FO (2015): Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere. (15 s) https://www.fo.no/getfile.php/1320310/01 Om FO/Hefter og publikasjoner/Yrkesetisk grunnlagsdokument_2015.pdf

Halvorsen, K , Stjernø S, Øverbye, E (2013): Innføring i helse- og sosialpolitikk; Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-02196-6. 80 sider. Denne boka kommer igjen i neste emne også!

  • Kap 1: Helse- og sosialpolitikk, forsørgelsessystemer og ideologier  (13-31)
  • Kap 2: Historien: fra fattighjelp til velferdsstat (32-54)
  • Kap 3: Levekår, helseproblemer og sosiale problemer (55-80)
  • Kap 13: Velferdsstatens framtid (254-267)

Hernes, T., Heum, I. og P. Haaversen (Red.). (2010). Arbeidsinkludering. Om det nye politikk - og praksisfelt i velferds-Norge. Oslo: Gyldendal Akademisk.  (s 13- s 193) 209 s. Noen av de resterende kapitlene kan komme i senere emner.

  • Kap. 1: Et bakteppe (13-41)
  • Kap. 2: Om arbeidslinja (42-55)
  • Kap. 3: NAV - Hvorfor og Hvordan (56-81)
  • Kap. 4: Forebygging, tidlig intervensjon og den norske IA-modellen (82-108)
  • Kap. 5: Inkluderingsstrategier og arbeidsrettede tiltak (109-147)
  • Kap. 6: Fordeling av velferdstjenester (148-193)
  • Kap 9: Sosialt arbeid i nye omgivelser (257-285)

Hutchinsson, G.S. (2007): Sosialt arbeid i kommunen: samfunnsmandat og handlingsrom. Oslo: Gyldendal Akademisk. Hele boka. 136 s.

  • Kap 1: Sosialpolitikk og sosialt arbeid
  • Kap 2: Sosialtjenestens samfunnsmandat
  • Kap 3: Samhandling og mobilisering av styrke
  • Kap 4 : Mandat og samarbeid
  • Kap 5: Konflikter
  • Kap 6: Fra teori til praksis: Å ta mandatet i bruk

International Federation of Social Workers (2014): Global Definition of Social Work. 4 s. http://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work/

International Federation of Social Workers (2012): Statement of  Ethical Principles. 3 s. http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/

Kokkinn, J. (2005). Profesjonelt sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget (s 71- s 224) 154 sider (Denne boka kommer sannsynligvis igjen i emne 201 11)

  • Kap. 3: Profesjon, profesjonalisering og profesjonalitet (71-116)
  • Kap. 4: I partnerskap med klienten/brukeren (117-158)
  • Kap. 5: Å handle og snakke sammen (159-198)
  • Kap. 6: Om arbeidsalliansen med klienten - forvalter og sosialbehandler (119-224)

Kvalnes, Ø. (2017). Se gorillaen! Etikk i arbeid. 3.utgave. Oslo: Universitetsforlaget (200 s). Hele boka.

  • Kap 1: Sokrates og gorillaen
  • Kap 2: Etikkens verktøy
  • Kap 3: Sin egen autoritet
  • Kap 4: Ekte og falske dilemmaer
  • Kap 5: Machiavelli mot Kant
  • Kap 6: Rene hender
  • Kap 7: Salgsetikk
  • Kap 8: Profesjon og interesse
  • Kap 9: Homo economicus
  • Kap 10: Individer og fellesskap.

Pettersen, K.T. (2014): Hjelpekunstens hemmelighet. Halden Arbeiderblad 20.12.2014. (1 s). Deles ut.

Røkenes, O. H. og Hanssen, P.-H.(2012). Bære eller briste (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.

Samlet: 1435 sider.

Høgskolen i Østfold, Biblioteket: Hvordan skrive oppgave?  https://www.hiof.no/nor/biblioteket/hvordan-skrive-oppgave_?lang=nor

Pluss nyttige lenker til APA-style:

https://student.hioa.no/documents/585736/777865/APA 6 - veiledning/d9c41a63-8455-4cb3-af43-ea14c1c00760 og http://www.hil.no/biblioteket/kurs_og_veiledninger/oppgaveskriving/apa_kildehenvisninger

Anbefalt lesning:

Meld. St. 29 (2016 -2017) Perspektivmeldingen 2017. Oslo: Finansdepartementet (220 sider). https://www.regjeringen.no/contentassets/aefd9d12738d43078cbc647448bbeca1/no/pdfs/stm201620170029000dddpdfs.pdf

Dalland, C. P. og O. Dalland (2016): Studentens hva, hvordan og hvorfor. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS

Schewe, O. (2014): Superstudent. Lær mer effektivt, få bedre karakterer. Oslo: Universitetsforlaget.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:37:55