HSBVP20211 Praksis 2: Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (Høst 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Emneansvarlig:
- Morten Asmyhr
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle eksamener i første studieår.
Undervisningssemester
3. semester (høst), 8 uker.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kandidaten skal etter endt praksisperiode være i stand til å
Ferdigheter:
- utføre miljøarbeid/miljøterapi og sosialpedagogisk arbeid med barn og unge
- gjennomføre ulike observasjoner, kartlegging og dokumentasjon
- gjennomføre aktiviteter og samtaler med barn og unge
Generell kompetanse:
- fungere som god rollemodell
- vurdere egen rolle/påvirkning i arbeidet med barn og unge
- oppdatere sin kunnskap innenfor praksisstedets fagområder
- reflektere over utførelsen av arbeidsoppgaver og justere utførelsen under veiledning
- reflektere over etiske problemstillinger som er relevante på praksisstedet
Innhold
I dette emnet er studentene utplassert ved ulike praksissteder. Innholdet avtales mellom student, praksisveileder og skoleveileder gjennom utarbeidelsen av en lærekontrakt.
- Metodisk miljøarbeid/praktisk sosialpedagogisk arbeid med barn og unge
- Arbeid i kommunal barneverntjeneste
- Observasjon, kartlegging og dokumentasjon
- Juridiske rammer for tiltaksarbeidet
- Egen rolle/påvirkning i arbeidet med barn og unge
- Aktiviteter som kan anvendes i arbeidet med barn og unge
- Sammenhengen mellom aktiviteter, individuelle behov og utvikling
- Verdikonflikter og etiske dilemmaer
- Det forventes at studenten har en aktiv rolle på praksisstedet
Undervisnings- og læringsformer
Hele emnet er praksis på tildelt praksisplass.
Hver student tildeles en praksisveileder på praksisstedet. Det skal settes av tid til ukentlige veiledningstimer. Studentene har ansvar for å levere inn veiledningsgrunnlag i forkant av veiledningssekvensene. I tillegg forventes det at det settes av tid til løpende veiledning i situasjoner hvor det er naturlig.
Høgskolen oppnevner skoleveiledere som følger opp studentene i praksisperioden. I samarbeid med praksisveilederne er skoleveilederne delaktig i vurderingen av studentene.
Arbeidsomfang
8 ukers praksis med 30 timers arbeidsuke på praksisstedet.
Unntak kan forekomme ved arbeidsplasser som har medleverturnus.
Praksis
8 ukers praksis med 30 timers arbeidsuke på praksisstedet.
Unntak kan forekomme ved arbeidsplasser som har medleverturnus.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Veiledningstimene må være gjennomført.
- Fraværet må være innenfor de angitte rammene.
- Skriftlig evaluering fra praksisveilederen må være vurdert til godkjent. Evalueringen føres på et eget skjema (evalueringsskjema) som undertegnes av studenten, praksisveilederen og skoleveilederen.
- Studentene skal skrive en oppgave på inntil 3000 ord hvor utgangspunktet er en situasjon eller tema fra praksis. Dersom oppgaven omhandler brukeropplysninger, skal retningslinjer for behandling av personopplysninger følges. Studenten kan alternativt skrive et faglig refleksjonsnotat knyttet til en situasjon eller tema fra praksis. Oppgaver som ikke godkjennes ved første innlevering, kan omarbeides en gang. Ikke innlevert oppgave, anses som ikke godkjent.
Eksamen
Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått.
For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.
Ved tvil om bestått praksisstudier inntrer egne rutiner. Se praksishefte, generell del. Ved vurdering til 'ikke bestått', må alle arbeidskrav avlegges på nytt.
Sensorordning
Skoleveileder er intern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved Ikke bestått praksis må praksis tas på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Muntlig sluttevaluering
- Resultatene behandles i studieretningsmøte og i kullets time
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 13.06.2017.
Barne- og likestillingsdepartementet: Forskrift om krav til kvalitet i barneverninstitusjoner. FOR-2003-10-27-1282. . (2 sider) www.lovdata.no
Barne- og likestillingsdepartementet: Forskrift om rettigheter og bruk av tvang under opphold i barneverninstitusjon. FOR-2002-12-12-2594. (5 sider) www.lovdata.no
Barne- og likestillingsdepartementet: Forskrift om tilsyn med barn i barneverninstitusjoner for omsorg og behandling. FOR-2003-12-11-1564. (4 sider) www.lovdata.no
Kjønstad, A. & A. Syse (2008). Velferdsrett II: Barnevern og sosiale tjenester, 464 s. (3. utg ). Oslo : Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-34911-7. Kap. 4: Taushetsplikt og opplysningsplikt s. 139-182 (43 sider)