HSBVP10414 Praksis 1: Mentorskap i flerkulturell kontekst (Høst 2019–Vår 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Annet sted
Emneansvarlig:
Tina Gerdts-Andresen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnevern.

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav.

Se også pkt. Praksis om vilkår for godkjenning som mentor.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kandidaten skal være i stand til å

Kunnskaper

  • Beskrive sentrale begreper og perspektiver innen mentorskap og sosialpedagogisk arbeid generelt.

 Ferdigheter

  • Organisere og lede aktiviteter for enkeltbarn og grupper.
  • Planlegge og gjennomføre samtaler med barn og unge.

 Generell kompetanse

  • Anvende kunnskaper om oppvekstvilkår i et flerkulturelt samfunn, særlig knyttet til utfordringer i et majoritets- og minoritetsperspektiv.
  • Reflektere kritisk, særlig knyttet til bevissthet om egne verdier og holdninger.

Innhold

Hovedinnholdet i praksisen er at studenten er mentor for et barn i alderen 8-12 år i perioden oktober-mai. Det er faste rammer rundt tiden mentor og barn er sammen. Mentoren skal, i samarbeid med barnet og dets foresatte, ta initiativ til ulike aktiviteter i samvær med barnet. Noen aktiviteter vil også være i fellesskap med andre mentorer og mentorbarn. Studenten får opplæring, undervisning og individuell veiledning.

Veiledningen skal være en støtte for mentoren og samtidig gi mulighet til å følge opp hvordan relasjonen mellom mentor og barn utvikler seg. Den individuelle veiledningen gir mentoren mulighet til å reflektere rundt rollen som mentor og relasjonen til barnet. I veiledningen er det også mulig å ta opp eventuelle praktiske problemer og diskutere forslag til mulige aktiviteter sammen med barnet.

Det er etablert samarbeid mellom Høgskolen i Østfold og Fredrikstad kommune om gjennomføring av praksisen. Det samarbeides med barneskoler i Fredrikstad kommune.

De som ikke er Mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage eller skole. Se under Praksis for detaljer.

Undervisnings- og læringsformer

  • Fast samvær mellom studenten og barnet en gang i uken, to til tre timer pr. uke over to semestre fra oktober til medio mai, minimum 20 ganger.
  • I tillegg er det obligatoriske gruppesamlinger til aktivitetsplanlegging, individuelle veiledningstimer og gruppeveiledninger fordelt på høst- og vårsemesteret.
  • Hver mentorgruppe får ansvar for å arrangere en gruppeaktivitet i løpet av praksisperioden.
  • Studenter som ikke er mentorer, følger noe undervisning i emnet. 

Arbeidsomfang

Det er 3 mentorkurs, 4 gruppeveiledninger og to individuelle veiledninger. Studentene leverer inn månedlige rapporter fra oktober til mai. Det skal gjennomføres minimum 20 treff med barnet - primært foregår dette på ettermiddags- og kveldstid.

Praksiserfaringer utgjør vesentlige deler av emnet, da studentenes samvær med barna danner grunnlag for refleksjon som dokumenteres i arbeidskrav og til eksamen.

Det skal planlegges og gjennomføres aktiviteter i gruppe og individuelt.

Alternativ praksis: De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage eller skole. Når emne HSBVP10314 er slutt, starter studentene sin praksisperiode med 5 uker på praksisstedet.

Praksis

Fast samvær mellom studenten og barnet en gang i uken, to til tre timer pr. uke over to semestre fra oktober til medio mai, minimum 20 ganger.

For å bli godkjent som mentor, må studentene gjennom et personlig intervju og oppgi en referanse. Ved eventuelt avbrudd i mentorskapet grunnet forhold knyttet til barnet, sykdom m.m. eller ved manglende godkjenning som mentor, legges det til rette for alternativ praksis.

Alternativ praksis: De som ikke er mentorer blir tildelt praksisplass i barnehage eller skole. Når emne HSBVP10314 er slutt, starter studentene sin praksisperiode med 5 uker på praksisstedet. Læringsutbyttene for emne 104 gjelder også for den alternative praksisen, men det utarbeides egne arbeidskrav.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

 For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Basisgruppene planlegger og gjennomfører gruppeaktiviteter for alle barna og mentorene i samråd med basisgruppeveileder
  • Det utarbeides en lærekontrakt
  • 8 individuelle månedsrapporter fra oktober til og med mai fra egen mentorpraksis. For månedsrapportene er det utarbeidet en mal. Dersom ikke studenten får rapportene godkjent, har vedkommende mulighet til å levere et nytt forbedret arbeidskrav etter angitt tidsfrist
  • Deltatt på to individuelle veiledninger, og fire gruppeveiledninger
  • 1 skriftlig individuell oppgave på maks 2500 ord. Oppgaven kan omarbeides 1 gang
  • Gjennomført 20 treff med mentorbarnet

Dersom du tar alternativ praksis gjelder disse arbeidskravene:

  • Det skal utarbeides en lærekontrakt
  • Ukentlig veiledning med praksisveileder
  • 30 timer tilstedværelse på praksisstedet per uke
  • 1 skriftlig individuell oppgave på maks 2500 ord knyttet til praksiserfaringer. Skoleveileder vurderer oppgaven. Kan omarbeides 1 gang

Eksamen

Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått.

For å få praksisperioden vurdert til bestått, må alle arbeidskrav være vurdert til godkjent. Dersom ett eller flere av arbeidskravene ikke er godkjent, må emnet/praksisperioden gjennomføres på nytt.  

Sensorordning

Basisgruppeveiledere er interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Dette emnet blir evaluert muntlig og skriftlig.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 10.06.19

Grander og Lönroth (2011): Mentorskap för barn och unga. Malmö Högskola.

Mathisen, Petter, 2008: Mentor: om mentoring i teori og praksis. Fagbokforlaget (172 sider: s. 11-183).

Røkenes, O. og Hanssen, P. (2012). Bære leler briste: Kommunikasjon og relasjon i arbeid med mennesker (3. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (210 sider: Kap. 1-6).

Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk fokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag. ISBN 82-02-24340-8; 978-82-02-24340-1.

Skytte, M. (2019) Etniske minoritetsfamilier og sosialt arbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk (69 sider: s. 13-82).

Ørmen og Simensen (2016): Kompetanseutvikling gjennom mentorskap. Norges Barnevern nr. 3-4. (s. 264 - 278).

100 sider selvvalgt litteratur.

Litteratur som står i emne HSBVP10117 er også aktuelt i dette emnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:38:02