HSVIP40316 Tjenester, samhandling og tjenesteutvikling (Vår 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Videreutdanning i psykisk helsearbeid (60 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått HSVIP40116 - Innføring i kunnskapsgrunnlaget for psykisk helsearbeid (15 studiepoeng)
Bestått HSVIP40216 - Mangfold i yrkesfaglig praksis - Psykisk helsearbeid (15 studiepoeng)
Bestått HSVIP40416 - Yrkesrettet fordypning i psykisk helse helsearbeid (15 studiepoeng)
Undervisningssemester
Fjerde semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om og kan analysere hvordan organisering og ledelse av tjenester har konsekvenser for yrkespraksis
- kan vurdere betydningen av samhandling mellom etater og tjenestenivå for tjenestemottaker og tjenesteyter
- kan gjøre rede for hvordan organisering og ledelse av tjenester innvirker på kvalitets- og tjenesteutvikling
Ferdigheter
Kandidaten
- kan organisere og lede arbeidet med å utarbeide helthetlige og samordnede tjenester på tvers av nivåer og etater
- kan gjennomføre samarbeid med andre yrkesgrupper i utviklingen av et individuelt godt tilpasset tjenestetilbud
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan videreutvikle evnen til å forholde seg kritisk reflekterende til egen yrkesutøvelse
- kan formidle fagkunnskap som fremmer refleksjon og utvikling av tjenestekvalitet på tvers av profesjoner
Innhold
Temaene i emnet er:
Organisering av tjenester
- System- og individnivå
- Helse- og sosialpolitikken og konsekvenser av den for mennesker med psykiske lidelser
- Sentrale lover og forskrifter
Samhandling
- Innen en virksomhet, og mellom ulike virksomheter og nivåer
- Med tjenestemottaker, pårørende og brukerorganisasjoner
Tjenesteutvikling
- Frivillige, selvhjelps- og brukerstyrte tiltak
- Kvalitetsutvikling av tjenestetilbud til mennesker med psykiske lidelser
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen går over til sammen 12 dager - organisert i samlinger. Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper.
Det benyttes studentaktive metoder i studiet (nettstøttet undervisning via Fronter).
Arbeidsomfang
Det er beregnet ca. 20 timer studieinnsats per uke dette semester.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Minimum 80 % deltakelse i undervisningen.
- Individuelle arbeidskrav. Krav til innhold i arbeidskravet er å formulere foreløpig prosjektskisse relatert til endelig eksamensbesvarelse dette semesteret. Omfanget er på 1 500 ord (+/- 10 %).
Arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Hjemmeoppgave
Individuell skriftlig innlevering med utgangspunkt i et selvvalgt tema og med et omfang på 4 000 ord +/- 10 %. Innleveringen skrives i artikkelformat og tar utgangspunkt i sentrale problemstillinger innenfor temaene i studieplanen Videreutdanning i psykisk helsearbeid. Innleveringen vurderes etter karakterskala A-F.
Det tilbys to timer veiledning i forbindelse med avsluttende innlevering.
Dersom innleveringen vurderes til «F», gis det mulighet til å bearbeide den én gang.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Emneansvarlig/-koordinator er ansvarlig for å gjennomføre evaluering i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 06.12.2017
Aarre, T. F. & Larsen, K. Ø. (2017) Kva klinisk nytte har med av dagens psykiatriske diagnosar- og kva er alternativet? Tidsskrift for psykisk helsearbeid. Vol.14, nr.1.
Brun, M., K. Husum, T., L. & Pedersen, R. (2017) Tvangsmedisinering i psykisk helsevern. En systematisk litteraturgjennomgang. Tidsskrift for Norsk psykologforening, Vol. 54, nr. 2, side,186-195.
Ekeland, T., J. (2017) Psykiatridiagnoser – til pasientens beste? Tidsskrift for psykisk helsearbeid. Vol.14, nr. 1.
Engerdahl, I., S., Moljewijk, A. & Pedersen, R. (2016) Etiske utfordringer ved bruk av tvang i psykisk helsevern. Når lovverk møter praksis. Tidsskrift for norsk psykologiforening. Vol. 53, nr. 2, s. 102-110.
Isdal, P. (2017) Smittet av vold. Om sekundærtraumatisering compassion fatigue og utbrenthet i hjelpeyrkene. Fagbokforlaget. S.8- 308.
Grimen, H, & Terum, L. I. (red.) (2009) Evidensbasert profesjonsutøvelse. Abstrakt forlag. Kap. 4-5-8-9 & 10
Madsen, O. J. (2017) Diagnosenes makt over sinnene: refleksjoner om diagnoser og diagnosekritikkens mangler. Tidsskrift for psykisk helsearbeid.Vol.14, nr.1.
McIntosh, J. & McKegany (2001) Identity and Recovery from Dependent Drug Use: the addict's perspective. Drugs: Education, Prevention and Policy, 8(1), s. 47-59.
McIntosh, J., Bloor, M. & Robertson N. (2008). Drug treatment and the achievement of paid employment. Addiction Research and Theory. February 2008; 16(1)37-45.
Spandler m flere (2013) Using footballmethaphor to engage men in Therapeutic Support. Journal of Social Work Pracice. 28.
Syse, A. (2016) Tvungent psykisk helsevern – enkelte kommentarer. Kritisk Juss. Vol.42, nr. 4.
Sælør, K. T., Ness, O., & Semb, R. (2015). Taking the plunge: Service users´ experiences of hope within the mental health and substance use services. Scandinavian Psychologist, 2(9).
Sælør, K.T., Ness, O., Borg, M. & Biong, S. (2015). You never know what´s around the next corner: Exploring practitioners hope inspiring practices. Advances in Dual Diagnosis, 8(3).
Topor, A. & Ljungqvist, I. (2017) Money, social relationships and the sense of self: the consequences of an improved financial situation for persons suffering from serious mental illness. Community Mental Health Journal. Volume 53, Issue 7.
Weimand, B., C Sällström, ML Hall-Lord & Hedelin (2013) Nurses’ dilemmas concerning support of relatives in mental health care. Nursing Ethics. Vol. 20, nr.3.
Ca. 600 sider obligatorisk pensum i tillegg til 400 sider selvvalgt pensum