HSSPL40410 Psykisk helsearbeid (Vår 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Petter Skjerve
- Eva Bjørg Antonsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for Bachelorstudium i sykepleie, heltid.
Absolutte forkunnskaper
Bestått alle emner 1. studieår
Klasser som gjennomfører emnet i 4. semester ha bestått alle foregående praksisemner.
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i sykepleie, heltid:
- 3. semester (høst) for klasse C og klasse D
- 4. semester (tidlig vår) for klasse A og klasse B
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- gjøre rede for utviklingen av helsetilbudet til mennesker med psykiske lidelser og symptomer
- gjøre rede for sykepleierens rolle i psykisk helsearbeid
- gjøre rede for symptomer på, og behandling av psykiske lidelser
- gjøre rede for virkning og bivirkning av legemidler i behandlingen av psykiske lidelser
- beskrive ulike forklaringsmodeller for utvikling av psykiske lidelser og symptomer
- gjøre rede for hvordan ulike psykiske symptomer og reaksjoner påvirker menneskets evne til å ivareta sine grunnleggende behov
Ferdigheter
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- tilrettelegge for at mennesker med psykiske symptomer og reaksjoner får ivaretatt sine grunnleggende behov
- være oppmerksom på egne reaksjoner i møte med mennesker med psykiske lidelser og symptomer
- kommunisere målrettet
- ta initiativ til og utføre forebyggende og helsefremmende sykepleie
- administrere medikamenter forsvarlig, samt observere virkninger og bivirkninger
- anvende forskningsresultater
- handle i samsvar med etiske og juridiske rammer
Generell kompetanse
Studenten skal ved avsluttet emne:
- vise respekt i ord og handlinger overfor pasient og pårørende
- reflektere over og vurdere relevante etiske og juridiske problemstillinger
- se betydningen av refleksjon og veiledning for utvikling av fag og yrkesutøvelse
Innhold
(nummereringen refererer til rammeplanens hovedemner)
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Anvendelse av yrkesetiske retningslinjer
- Biologisk/medisinsk-, psykodynamisk-, og sosialpsykiatrisk/psykologisk (systemisk) forståelse av psykisk lidelse
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Ulike perspektiver på psykisk helse/psykisk lidelse
- Dokumentasjon av sykepleie i elektronisk pasientjournal (EPJ)
- Veiledende behandlingsplaner
Etikk
- Etiske utfordringer i praksis
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Fra psykiatri til psykisk helsearbeid
Sykepleie ved:
- Personlighetsforstyrrelser
- Psykoser
- Stemningslidelser
- Rusproblemer
- Spiseforstyrrelser
- Voldsproblematikk
- Selvskading
- Suicidalitet
- Seksuelle overgrep
Ulike tilnærminger i psykisk helsearbeid:
- Relasjonsarbeid
- Egostyrkende tilnærming
- Miljøterapi
- Boveiledning
- Arbeidstrening
- Kognitiv tilnærming
- Bruk av tvang
3.
Generell patologi, sykdomslære og farmakologi
- Sykdom og behandling av pasienter i psykisk helsearbeid
- Personlighetsforstyrrelser
- Psykoser
- Stemningslidelser
- Legemiddelbehandling ved psykoser og stemningslidelser
- Alderspsykiatri
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Hygiene
4:
Psykologi og pedagogikk
- Selvbildeproblematikk
- Undervisning og veiledning av pasient og pårørende
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Relasjonsarbeid
- Målrettet kommunikasjon
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Lov om gjennomføring og etablering av psykisk helsevern:
- Individuelle planer
- Gjeldende juridiske regler ved praksissted
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner.
I tillegg utarbeider studenten refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning i refleksjonsgruppe, min. ett (1) for hver gruppesamling, og ett notat ukentlig til veileder som grunnlag for veiledning.
Arbeidsomfang
Studieåret består av 40 uker. En forventer at en heltidsstudent arbeider omtrent 40 timer per uke med sine studier. 15 studiepoeng tilsvarer da et arbeidsomfang på ca 400 timer.
Praksis
9 uker: Én uke PSH samt 8 uker veiledet praksis innen psykisk helsearbeid.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk oppmøte, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
- Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Besvarelsen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven kan bearbeides en (1) gang.
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Ved "ikke bestått" emne, må alle arbeidskrav tas på nytt.
Eksamen
Vurdert praksis
Praksisstudiene vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor. Ved tvil om bestått resultat følges prosedyrer som beskrevet i Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske oplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved "ikke bestått" emne, må alle arbeidskrav tas på nytt.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering v/referansegruppe
- Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i læringsplattform (LMS)
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 08.12.17
Selvvalgt pensum, relatert til pasient-/brukergruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider
1.
362.2 Ps
Almvik, A. & Borge, A. (Red.). (2006). Psykisk helsearbeid i nye sko. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245003925
Kap. 2 (21 s.)
616.890231 Hu
Hummelvoll, J. K. (2012). Helt - ikke stykkevis og delt: Psykiatrisk sykepleie og psykisk helse. (7. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205420311
Kap 1, 2, 4 (90 s.)
616.89 Sk
Skårderud, F., Stänicke, E. & Haugsgjerd, S. (2010). Psykiatriboken: Sinn - kropp - samfunn. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205380271
Kap 1, 2, 3, 4, 5, 7 (76 s.)
2.
362.2 Ps
Almvik, A. og Borge, A. (Red.). (2006). Psykisk helsearbeid i nye sko. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245003925
Kap. 1, 3, 4, 7, 8 (89 s.)
Artikkel i tidsskrift
Antonsen, E. B. (2010). Veien tilbake til arbeidslivet: Fleksibilitet versus byråkrati. Sykepleien Forskning, 5 (4), 278-284.
doi: 10.4220/sykepleienf.2010.0147 (6 s.)
Artikkel i tidsskrift
Bloch Thorsen, G. R. (2006). Selvskading og selvmord ... ingen selvfølge. Suicidologi, 11 (1), 5-9 Hentet fra https://www.journals.uio.no/index.php/suicidologi/article/view/2314/2178 (4 s.)
Artikkel i tidsskrift
Hansen, H. K., Thorsnes, T. og Skjerve, J. (2009). Kvinners erfaring med partnervold - en kvalitativ studie. Fokus, 37, (2), 136-147.
Hentet fra http://www.idunn.no/file/pdf/33616987/art06.pdf (11 s.)
362.29 Op
Helse- og omsorgsdepartementet (2010). Opptrappingsplanen for rusfeltet: Statusrapport 2009. Hentet fra
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/hod/dokumenter-fha/opptr.plan.pdf s.10-13;
kap. 3, s.84-104; kap. 4, s. 112-119 (42 s.)
616.890231 Hu
Hummelvoll, J K. (2012). Helt - ikke stykkevis og delt: psykiatrisk sykepleie og psykisk helse. (7. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 9788205420311
Kap. 9, 10, 11, 12, 13, 18, 21 (160 s.)
362.2 Sa
Nordvoll, R. (Red.), (2013). Samfunn og psykisk helse: Samfunnsvitenskapelige perspektiver. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205409132
Kap. 4, 5, 7, 8, 10 (138 s.)
Artikkel i tidsskrift
Rovik, A. M. (2011). Selvskading og miljøterapi - Selvskadende pasienters erfaringer med å være innlagt i psykiatriske avdelinger. Nordisk sykeplejeforskning, 1 (4), 299- 312.
Hentet fra http://www.idunn.no/ts/nsf/2011/04/art06 (12 s.)
616.89 Sk
Skårderud, F., Stänicke, F & Haugsgjerd, S. (2010). Psykiatriboken: Sinn - kropp - samfunn. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205380271
Kap. 8, 12, 21, 22 s. 371-396 (70 s.)
Artikkel i tidsskrift
Skårderud, F., Rosenvinge J. H. & Götestam, K. G. (2004). Spiseforstyrrelser-en oversikt. Tidsskrift for Den norske lægeforening, 124 (15), 1938-1942.
Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/1050522 (4s.)
Artikkel i tidsskrift
Vråle, G. B. og Mjøsund, N. H. (2005). Terapeutisk fotfølging. Sykepleien, 93 (5), 68-70
doi: 10.4220/sykepleiens.2005.0010 (3 s.)
362.76 Ås
Aasland, M. W. (2014). "-si det til noen-": en bok om seksuelle overgrep mot barn og unge. Kristiansand: Høgskoleforlaget. ISBN 978-82-0242-103-8
Kap 1,4,5,7 (56 s.)
3.
615.1.Le
Nordeng, H. E. & Spigset, O. (Red.). (2013). Legemidler og bruken av dem. Oslo: Gyldendal Akademisk
Kap.16 (16 s.)
616.89 Sk
Skårderud, F., Stänicke, E. & Haugsgjerd, S. (2010). Psykiatriboken: sinn - kropp - samfunn. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205380271
Kap. 14, 15, 17, 19, 20 (- ss. 334-340), 23, 24, 26 (104 s.)
4.
362.2 Ps
Almvik, A. & Borge, L. (Red.). (2006). Psykisk helsearbeid i nye sko. Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 9788245003925
Kap. 10 (10 s.)
616.890231 Hu
Hummelvoll, J. K. (2012). Helt - ikke stykkevis og delt: psykiatrisk sykepleie og psykisk helse. (7. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk ISBN 978-82-05-42031-1
Kap. 5, 16 (40 s.)
Karlsen, R. (2007). Stein i magen - sykepleierstudenters møte med psykiatrisk praksis. Sykepleien Forskning 2007 2(4) 238-244
doi: 10.4220/sykepleienf.2007.0062
344.04 Kj
Kjønstad, A. (2007). Helserett: Pasienters og helsearbeideres rettsstilling. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205380714
Del VI. Kap. 6-7 (9 s.)
344.04 Mo
Molven, O. (2015). Helse og jus. (8. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk.
Kap. 10 (13 s.)
Lov om gjennomføring og etablering av psykisk helsevern:
- Alminnelige bestemmelser (kap. 1)
- Frivillig psykisk helsevern. Psykisk helsevern for barn og unge (kap. 2)
- Tvungent psykisk helsevern (kap. 3)
- Gjennomføring av psykisk helsevern (kap. 4)
Individuelle planer.
Prosedyrene ved praksisstedet.
616.89 Sk
Skårderud, F., Stänicke, E. og Haugsgjerd, S. (2010). Psykiatriboken: Sinn - kropp - samfunn. Oslo: Gyldendal Akademisk
Kap. 11 s. 168-176 (8 s.)
Torbjørnsen, A. B. E., Strømstad, J. V., Aasland, A. M.K. & Rørtveit, K.(2014). Relasjonens betydning i psykisk helsearbeid - en kvalitativ studie. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 11,(4) 328-338
Hentet fra
https://ezproxy.hiof.no:2445/tph/2014/04/relasjonens_betydning_i_psykisk_helsearbeid_-enkvalitativ