HSSPL40216B Sykepleie til somatisk syke I (med. avd.) (Vår 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlig:
- Nina Fladeby
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått emner avsluttet i 1. studieår.
I tillegg må klasser som gjennomfører emnet i 4. semester ha bestått alle praksisstudier i foregående emner.
Tillegg f.o.m. kull 2015: For klasse B, stilles også krav om godkjent nettbasert prøve i medikamentregning. For å oppnå godkjent resultat i Medikamentregning (1) kreves 100 % riktig besvarelse fra emne HSSPL 10315.
Tillegg, t.o.m. kull 2015: For klasse B, stilles også krav om godkjent prøve i medikamentregning. Individuell skoleprøve 2 timer. For å oppnå godkjent resultat i medikamentregning kreves 100 % riktig besvarelse.
Undervisningssemester
- 3. semester (tidlig høst) for klasse A
- 4. semester (tidlig vår) for klasse C
- 4. semester (sein vår) for klasse B
- 5. semester (sein høst) for klasse D
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- gjøre rede for patologiske tilstander og sykepleie til medisinske pasienter
- gjøre rede for individuell og kunnskapsbasert sykepleie
- gjøre rede for retningslinjer for legemiddelhåndtering
- gjøre rede for medikamentell behandling
- gjøre rede for hygienens betydning for å hindre smitteoverføring
- beskrive innholdet i aktuelt lovverk
Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- administrere medikamenter forsvarlig, samt observere virkninger og bivirkninger
- utføre individuell og kunnskapsbasert sykepleie til pasienter i medisinsk enhet
- beherske grunnleggende og relevante sykepleieferdigheter / prosedyrer knyttet til medisinske pasienter
- anvende kunnskap om hygieniske prinsipper
- beherske ulike kommunikasjonsferdigheter og kunne tilpasse disse til den enkelte pasient, pårørende og i samarbeid med medarbeider
- identifisere behov for og utføre sykepleie til pasienter i medisinsk avdeling basert på kliniske observasjoner
- dokumentere forsvarlig
- utføre sykepleie i tråd med etiske og juridiske rammer
Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne:
- vise respekt i ord og handling overfor pasient og pårørende
- reflektere over og vurdere relevante etiske og juridiske problemstillinger
- kunne planlegge og organisere eget arbeid
- se betydningen av fagutvikling og klinisk forskning for utvikling av god praksis
- se betydningen av refleksjon og veiledning for utvikling av fag og yrkesutøvelse
- erkjenne og forstå betydning av samarbeid i helsetjenesten
Innhold
1. Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Verdier, normer og holdninger i yrkespraksis med vekt på respekt, empati, medbestemmelse og taushetsplikt
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Bruk av forskning for å begrunne og diskutere faglige problemstillinger
Etikk
- Den etiske refleksjonsprosess knyttet til praksiserfaringer og de fire prinsippers etikk
- Etiske problemstillinger knyttet til praksiserfaringer
2. Sykepleiens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Å være pasient i medisinsk avdeling
- Kliniske observasjoner
- Dokumentasjon av sykepleie i aktuelt dokumentasjonssystem
Menneskets behov for tilfredsstillende sirkulasjon
- Sjokktilstander
- Endringer i blodstatus
Menneskets behov for tilfredsstillende respirasjon
- Patofysiologiske endringer i respirasjonsmønster
Menneskets behov for tilfredsstillende inntak av væske og ernæring
- Kartlegging, vurdering og veiledning ved ernæringsproblemer
Menneskets behov for utskillelse av kroppens avfallsstoffer
- Kartlegging, observasjon og registrering og utskillelse av avfallsstoffer
Menneskets behov for balanse mellom aktivitet, hvile og søvn
- Aktivitetens og søvnens betydning ved innleggelse på medisinsk enhet
Menneskets behov for å utvikle og bevare sin identitet
- Fare for tap av kontroll
- Fare for endring av selvbilde
Menneskets behov for trygghet og sikkerhet
- Hygienens betydning i forhold til forebygging av infeksjoner, trygghet og opplevelsen av velvære
- Kommunikasjon, informasjon og veiledningens betydning i forhold til samhandling og pasientens opplevelse av mestring
- Rutiner ved akutte situasjoner
Menneskets behov for sosial kontakt og det å være alene
- Skjerming versus sosial kontakt
3. Sykepleiens medisinske og naturvitenskapelige grunnlag
Anatomi, fysiologi og biokjemi
- Fysiologiens betydning for å forstå sykdomsprosesser
Generell patologi/sykdomslære/patologi
- Sykdom og behandling i medisinsk avdeling
- Medikamentkunnskap og håndtering relatert til praksis
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Bakterienes betydning i sykdomsprosesser
- Akutte og kroniske infeksjoner og sykdomstilstander
- Smitteregimer
4. Sykepleiens samfunnsvitenskapelige grunnlag
Psykologi og pedagogikk
- Kriser og krisehåndtering
- Undervisning og veiledning
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Samhandling med pasient og pårørende
- Samhandling med medstudenter og personale
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Spesialisthelsetjenesteloven:
- Formål og virkeområde (kap.1)
- Ansvarsfordeling og generelle oppgaver (kap. 2)
- Særlige plikter og oppgaver (kap. 3)
- Gjeldende juridiske regler på praksisstedet
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og denne presenteres av studenten i arbeidsplan og ukeplaner.
I tillegg utarbeider studenten refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning i refleksjonsgruppe, min. ett (1) for hver gruppesamling, og som grunnlag for veiledning med praksisveileder.
Praksis
Praksis: 240 timer på praksisstedet og i tillegg PSH-dager ved høgskolen (HiØ).
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Gjennomført e-læringsprogram for dokumentasjon i sykepleie må være dokumentert før oppstart i praksisstudier (klasse A og C).
- Obligatorisk studiedeltakelse, jf Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorstudiet i sykepleie.
- Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Maks 2500 ord. Besvarelsen vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det gis skriftlig tilbakemelding på oppgaven i forhold til kriteriene for denne. Oppgaven kan bearbeides en (1) gang.
Arbeidskravene må være godkjent for å få eksamensresultatet registrert. Se gjeldende Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Ved "ikke bestått" emne, må alle arbeidskrav tas på nytt.
Eksamen
Vurdert praksis
Praksisperioden vurderes til Bestått / Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorustudiet i sykepleie.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering
- Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 08.12.2017
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider
1.
174.2 Et
Brincmann B.S. (Red.). (2012). Etikk i sykepleien. (3. utg) Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 2. Etisk dilemma
Kap. 5. De fire prinsippers etikk, velgjørenhet, ikke skade, autonomi, rettferdighet
Kap. 6. Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere
Kap. 9. Hva innebærer det å være profesjonell sykepleier
Kap. 10. Jus og etikk i sykepleien
610.7302 Mo
Moen, A., Hellesø, R. & Berge, A. (2008). Sykepleieres journalføring: dokumentasjon og informasjonshåndtering. Oslo: Akribe. ISBN 9788279501183
Kap. 4: Hjelpemidler i journalføringsarbeidet, s. 77-95.
Norsk sykepleierforbund (2011) Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etisk regler 33 s. Oslo: Norsk sykepleierforbund. http://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf
2.
610.73 Kl
Stubberud, D-G., Grønseth, R. & Almås, H. (Red.). (2016): Klinisk sykepleie 1 (5.utg.) Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
Kap. 8. Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjon, s. 299-305
Kap. 16. Ernæring ved sykdom, s. 17- 48.
155.93 Fa
Falk, B. (2010). At Være der hvor du er. Opmærksomhed, grænser og i kontakt i den hjælpende samtale. Arnold Busck, s. 9-58.
613.2 Na
Guttormsen, A. B. (2010). Nasjonale faglige retningslinjer for forebygging og behandling av underernæring. Oslo: Helsedirektoratet. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/916/Nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-og-behandling-av-underernering-IS-1580.pdf s.7-31 og s.40-43
610.73 Sy
Knutstad, U. (2010). Kvalme. I U. Knutstad (Red.), Sykepleieboken 2. Sentrale begreper i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe. (Ny utgave i 2016)
Kap. 9. s. 194-213 (20 s.)
610.73 Gr
Kristoffersen, N. J., Nortvedt, F. & Skaug, E-A. (Red.). (2016) Grunnleggende sykepleie 3. Oslo: Gyldendal akademisk.
Kap. 25. Stress og mestring, s. 237-243, 247-266.
VAR Healthcare, by Healthcare Workers. https://www.varnett.no/portal/
PVK – innleggelse
PVK – fjerning Stell av SVK
Suging av øvre luftveier
Nedleggelse av nasogastrisk sonde
Fjerning av nasogastrisk sonde
613.2 So
Sortland, K. (2015). Ernæring mer enn mat og drikke. (5.utg.). Bergen: Fagbokforlaget
Kap. 15. Kosthold og ernæringsmessige behov ved ulike sykdomstilstander
Kap. 17. Enteral og parenteral ernæring
Kap. 18. Interaksjon mellom legemidler og næringsstoffer
3.
615.1.Le
Nordeng, H. E. & O. Spigset (Red.). (2013) Legemidler og bruken av dem. Oslo. Gyldendal akademisk. ISBN 9788205425064
Kap. 11
615.1 Ol
Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning. Oslo: Cappelen Damm akademisk. ISBN 9788202441616
Kap. 3.10 (s. 164 -170)
616.07 Ri
Ringstad, Ø. 2008. Arbeidsbok til det syke mennesket. Oslo: Akribe. ISBN 9788279501244
616.07 Wy
Wyller, V. B. (2014). Syk 1. Cappelen Damm. ISBN 978-82-0244499-0
Kap. 5. Blodsykdommer, s. 263-279
4.
150 He
Helgesen. L.A. (2011). Menneskets dimensjoner: Lærebok i psykologi (2.utg). Høyskoleforlaget AS. Kap. 8, s. 206 - 218
344.04 Mo
Molven, O. (2015). Helse og jus (8. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk. ISBN 9788205480124 Kap. 9, s. 137-159