HSSPL40112 Sykepleie - fokus og funksjon (praksisstudier i sykehjem) (Vår 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Emneansvarlige:
-
- Ingunn Johansen
- Guri Kirsten Rosseland Rummelhoff
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid, for alle klassene.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Godkjent arbeidskrav for
- emne Sykepleie - fag og funksjon (10 studiepoeng)
- emne Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (15 studiepoeng)
Undervisningssemester
2. semester (vår) for alle klassene.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- gjøre rede for menneskets grunnleggende behov
- gjøre rede for konsekvenser når grunnleggende behov ikke blir ivaretatt
- beskrive sykepleierens ansvars- og funksjonsområde i sykehjem
- beskrive mikrobiologiske utfordringer i praksis
Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:
- ivareta menneskets grunnleggende behov relatert til alder, kjønn og helse
- kommunisere målrettet
- vise evne til å etablere, vedlikeholde og avslutte relasjon til pasient
- ivareta sykepleierens helsefremmende, forebyggende og behandlende funksjon knyttet til inaktivitet
- anvende kunnskap om hygieniske prinsipper
- dokumentere data, behov for sykepleie, mål, tiltak og evaluering forsvarlig
- handle i samsvar med etiske og juridiske rammer
Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne:
- møte den enkelte pasient og pårørende med respekt
- identifisere etiske problemstillinger og reflektere over disse
- erkjenne betydningen av veiledning og refleksjon for å fremme yrkesfaglig bevissthet
- erkjenne betydningen av samarbeid i helsetjenesten
- vurdere og anvende relevant teori og forskningsresultater og integrere kunnskap fra sykepleievitenskapelige, naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige tema
Innhold
(Nummereringen refererer til Rammeplanens hovedemner)
1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk
- Etiske teorier og etisk refleksjon
- Yrkesetiske retningslinjer
- Etiske utfordringer i sykehjem
Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
- Pasientjournal i sykehjem
Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Innføring i forskningsprosessen
- Innhenting, vurdering og anvendelse av forskningsresultater
- Forskningsetikk
2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
- Ivaretakelse av pasientens grunnleggende behov
- Behovet for sosial kontakt og det å være alene; utvikle og bevare identitet; trygghet
og sikkerhet; tro
- Stell av døde
3:
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
- Smitteforebyggende rutiner i praksis
- Luftveisinfeksjoner, urinveisinfeksjon, sårinfeksjoner
- Mikrobiologisk prøvetaking
4:
Psykologi og pedagogikk
- Holdninger
Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Å møte "den andre"
Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
- Grunnprinsipper i helserett
- Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten
- Helsepersonelloven:
- Lovens formål, virkeområde og definisjoner (kap. 1)
- Taushetsplikt og opplysningsrett (kap. 5)
Undervisnings- og læringsformer
Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og studenten presenterer plan for egen læring i arbeidsplan og ukeplaner. I tillegg utarbeider studenten refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning i refleksjonsgruppe, min. ett (1) for hver gruppesamling, samt som grunnlag for veiledning med praksisveileder.
Praksis
9 uker: Én uke PSH samt 8 uker (240 timer) veiledet praksis i sykehjem/omsorgsbolig.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk studiedeltakelse, jf. Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
- Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved resultat "ikke godkjent hjemmeoppgave" kan den bearbeides to (2) ganger.
Arbeidskrav må være godkjent for å få eksamensresultat registrert.
Ved "ikke bestått emne", må alle arbeidskrav tas på nytt.
Eksamen
Veiledet praksis
Veiledet praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Underveisevaluering v/referansegruppe
- Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter
Resultatene behandles i:
- Lærergruppe
- Programmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 08.12.2017
Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider.
1:
ETIKK:
170 Ca
Carson, S. G. og Kosberg, N. (2011). Etikk: teori og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s.11-20. ISBN 978-82-02-34084-1. (9 s.)
174.2 La
Heilmann, G., Pedersen, R., Lillemoen, L. & Børslett, E. J. A. (2011). La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. Bærum. http://np.netpublicator.com/netpublication/n91504744 (38 s.) Denne pensumboka ligger tilgjengelig på Internet: s. 11-49. (38 s.)
174.2 Yr
Norsk sykepleierforbund (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler, (rev. utg.) Oslo: Norsk Sykepleierforbund. https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf (44 s.)
610.73072 Jo
Nortvedt, M.W. (et al.) (2012). Jobb kunnskapsbasert!: en arbeidsbok. Oslo: Akribe. Kap.1-2, 4-6) (129 s.)
V A R Healthcare, by Healthcare Workers.
https://www.varnett.no/portal/
Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten.
Sykepleierens journalføring: Pasientjournalen (2 s.)
Pasientens rolle og rettigheter (2 s.)
Sykepleieplanen (3 s.)
Dokumentasjon i EPJ: Dokumentasjon - prosess og struktur (7 s.)
Sykepleierens plikt til å føre pasientjournal (2 s.)
Sykepleierens journalføring. Situasjonen avgjør dokumentasjonen (4 s.)
Faglige krav til innholdet i pasientjournalen (3 s.)
Sykepleierens journalføring. Hvordan ser dokumentasjonen ut? (2 s.)
Prosess og struktur. Innkomstnotat, plan intervensjoner og tiltak (4 s.)
2:
Artikkel i tidsskrift
Aagaard, H. (2010). Mat og måltider i sykehjem. Sykepleien Forskning.5(1), 37-43 doi: 10.4220/sykepleienf.2010.0023 (6 s.)
Grøndahl, VA, Aagaard, H. (2016) Older people's involvement in activities related to meals in nursing homes. International Journal of Older People Nursing, 11(3) 204-13. (9 s.)
618.970231 Ge
Brodtkorb, K. (2014) Stellet – mulighetenes arena. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb& A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 13. s.174- 182. (8 s.).
618.970231 Ge
Hauge S. (2014) Sykepleie i sykehjem. IM. Kirkevold., K. Brodtkorb& A.H. Ranhoff, (Red.),Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 19. s. 265-280. (s. 15)
618.970231 Ge
Brodtkorb K. (2014) Ernæring, mat og måltider. IM. Kirkevold., K. Brodtkorb& A.H. Ranhoff (Red.). Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 21. s. 301-314. (s. 13).
618.970231 Ge
Samson H., Strand G. V. (2014) Munnhelse I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff (Red.),Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 22. s. 316-322. (s. 6)
618.970231 Ge
Skotnes L.H., Omli R., Einarson E.K., Dahlhaug L. (2014). Eliminsasjonsproblemer. IM. Kirkevold, K. Brodtkorb& A.H. Ranhoff, (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 23. s. 324-337. (s.13)
618.970231 Ge
Helbostad J.L. (2014). Bevegelse og aktivitet. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 24. s. 340-359. (s.19).
618.970231 Ge
Ranhoff A.H. (2014) Søvn og søvnproblemer. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 26. s. 367-374. (s.7).
610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. & Nortvedt, P. (2016). Pasient og sykepleier- verdier og samhandling. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s. 89-93, s.105-138. (31 s.)
610.73 Gr
Solvoll B.A (2016). Identitet og egenverd. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s. 105 -140. (35 s.).
610.73 Gr
Helgesen A.K. (2016). Sosial kontakt. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s.141-167. (26 s.)
610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. &Breievne G. (2016).Lidelse, mening og håp. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s.187-235. (48 s).
610.73 Gr
Mathisen J.. (2016). Sykepleie ved livets avslutning. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s.431-449. (18 s).
610.73069 Lu
Lunde, P. (2011). Forflytningskunnskap: Aktivisering, hjelp og trening ved forflytning. (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-41102-9
Kap. 5-8, s. 85-209. (124 s.)
Artikkel i tidsskrift
Melheim, BG. (2008). Pasientopplevelser av måltidsfellesskap i sykehjem. Sykepleien forskning, 3(4), 212-219.
DOI: 10.4220/sykepleienf.2008.0049. (8 s.)
Kirchoff, J.W, Gjellebæk C.& Tangen M. (2014). Personlige relasjoner har betydning for pasienters tilfredshet på sykehjem. Sykepleien Forskning 9(3),. 226-233 DOI:10.4220/sykepleienf.2014.0130. (7 s.)
Rummelhoff, G.R., Smebye K.L. &Tombre B., (2016). Gir individuell omsorg. Sykepleien 1048) 48 s. 48-51
DOI:10.4220/Sykepleiens.2016.58391. (4 s.)
Sortland, K. (2015). Ernæring: Mer enn mat og drikke. (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget ISBN 978-82-450-18417. Kap. 1, 5. (15 s.)
V A R Healthcare, by Healthcare Workers.
https://www.varnett.no/portal/
Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten.
Stell av døde
Stell av døde i institusjon. Gjennomføring (4,5 s.)
3:
616.9041 De
Steen, M. & Degre, M. (2014). Mikrober, helse og sykdom. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-46446-9
Kap. 18 s. 287-299. (12 s.)
4:
610.7307 Bi
Bie, K. (2010). Refleksjonshåndboken: for bedre læring. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01728-0.
Kap. 3 og 6 (34 s.)
344.04 Kj
Kjønstad, A. (2007). Helserett: Pasienters og helsearbeideres rettsstilling. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38071-4.
Del V. Kap. 1-7.(37 s.)
344.04 Mo
Molven, O. (2015). Helse og jus – en innføring for helsepersonell. (8. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk.
Kap. 1-3. (31 s.)
Lover og alternative kilder:
Helsepersonelloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
http://www.lovdata.no