HSSPL40112 Sykepleie - fokus og funksjon (praksisstudier i sykehjem) (Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Emneansvarlige:
  • Ingunn Johansen
  • Guri Kirsten Rosseland Rummelhoff
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i sykepleie, heltid, for alle klassene. 

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Godkjent arbeidskrav for
- emne Sykepleie - fag og funksjon (10 studiepoeng) 
- emne Anatomi, fysiologi, biokjemi og mikrobiologi (15 studiepoeng)

Undervisningssemester

2. semester (vår) for alle klassene.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • gjøre rede for menneskets grunnleggende behov
  • gjøre rede for konsekvenser når grunnleggende behov ikke blir ivaretatt
  • beskrive sykepleierens ansvars- og funksjonsområde i sykehjem
  • beskrive mikrobiologiske utfordringer i praksis

Ferdigheter:
Studenten skal ved avsluttet emne kunne:

  • ivareta menneskets grunnleggende behov relatert til alder, kjønn og helse
  • kommunisere målrettet
  • vise evne til å etablere, vedlikeholde og avslutte relasjon til pasient
  • ivareta sykepleierens helsefremmende, forebyggende og behandlende funksjon knyttet til inaktivitet
  • anvende kunnskap om hygieniske prinsipper
  • dokumentere data, behov for sykepleie, mål, tiltak og evaluering forsvarlig
  • handle i samsvar med etiske og juridiske rammer

Generell kompetanse:
Studenten skal ved avsluttet emne:

  • møte den enkelte pasient og pårørende med respekt
  • identifisere etiske problemstillinger og reflektere over disse
  • erkjenne betydningen av veiledning og refleksjon for å fremme yrkesfaglig bevissthet
  • erkjenne betydningen av samarbeid i helsetjenesten
  • vurdere og anvende relevant teori og forskningsresultater og integrere kunnskap fra sykepleievitenskapelige, naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige tema  

 

Innhold

(Nummereringen refererer til Rammeplanens hovedemner)

1:
Sykepleiens historie, tradisjon og yrkesetikk

- Etiske teorier og etisk refleksjon
-     Yrkesetiske retningslinjer
-     Etiske utfordringer i sykehjem

Sykepleiens vitenskapsteoretiske grunnlag, fagutvikling og forskning i sykepleie
-     Pasientjournal i sykehjem

Vitenskapsteori og forskningsmetode  
-     Innføring i forskningsprosessen
-     Innhenting, vurdering og anvendelse av forskningsresultater 
-     Forskningsetikk

2:
Sykepleierens funksjon og oppgaver i spesialist- og kommunehelsetjenesten
-     Ivaretakelse av pasientens grunnleggende behov
-     Behovet for sosial kontakt og det å være alene; utvikle og bevare identitet; trygghet 
      og sikkerhet; tro
-     Stell av døde

3:
Mikrobiologi, infeksjonssykdommer og hygiene
-    Smitteforebyggende rutiner i praksis
-    Luftveisinfeksjoner, urinveisinfeksjon, sårinfeksjoner
-    Mikrobiologisk prøvetaking

4:
Psykologi og pedagogikk
-     Holdninger

Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
-     Å møte "den andre"

Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
-     Grunnprinsipper i helserett
-     Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten
-     Helsepersonelloven: 
      -     Lovens formål, virkeområde og definisjoner (kap. 1)
      -     Taushetsplikt og opplysningsrett (kap. 5)

Undervisnings- og læringsformer

Aktuelle læringsformer: formidlingsundervisning, seminar, veiledning individuelt og i gruppe, bruk av ikt, selvstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, klinisk veiledning med praksisveileder. Praksisstudiene organiseres i samsvar med læringsutbyttebeskrivelser for praksisstudier og studenten presenterer plan for egen læring i arbeidsplan og ukeplaner. I tillegg utarbeider studenten refleksjonsnotat som grunnlag for veiledning i refleksjonsgruppe, min. ett (1) for hver gruppesamling, samt som grunnlag for veiledning med praksisveileder.

Praksis

9 uker: Én uke PSH samt 8 uker (240 timer) veiledet praksis i sykehjem/omsorgsbolig.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk studiedeltakelse, jf.  Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.
  • Individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved resultat "ikke godkjent hjemmeoppgave" kan den bearbeides to (2) ganger.

Arbeidskrav må være godkjent for å få eksamensresultat registrert.

Ved "ikke bestått emne", må alle arbeidskrav tas på nytt.

Eksamen

Veiledet praksis 
Veiledet praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått. Se Utfyllende bestemmelser og retningslinjer og praktiske opplysninger for eksamen for bachelorutdanningen i sykepleie.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Underveisevaluering v/referansegruppe
  • Sluttevaluering v/ elektronisk spørreskjema i Fronter

Resultatene behandles i:

  • Lærergruppe
  • Programmøte 

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 08.12.2017

Selvvalgt pensum, relatert til pasientgruppe ved praksissted og relevant for sykepleie, ca 20 sider.

1: 
ETIKK:

170 Ca
Carson, S. G. og Kosberg, N. (2011). Etikk: teori og praksis. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. s.11-20. ISBN 978-82-02-34084-1. (9 s.)

174.2 La
Heilmann, G., Pedersen, R., Lillemoen, L. & Børslett, E. J. A. (2011). La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. Bærum. http://np.netpublicator.com/netpublication/n91504744 (38 s.) Denne pensumboka ligger tilgjengelig på Internet: s. 11-49. (38 s.)

174.2 Yr 
Norsk sykepleierforbund (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler, (rev. utg.) Oslo: Norsk Sykepleierforbund. https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf  (44 s.)

610.73072 Jo 
Nortvedt, M.W. (et al.) (2012). Jobb kunnskapsbasert!: en arbeidsbok. Oslo: Akribe.  Kap.1-2, 4-6) (129 s.)

V A R Healthcare, by Healthcare Workers. 

https://www.varnett.no/portal/

Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten.   
Sykepleierens journalføring: Pasientjournalen (2 s.) 
Pasientens rolle og rettigheter (2 s.) 
Sykepleieplanen (3 s.) 
Dokumentasjon i EPJ: Dokumentasjon - prosess og struktur (7 s.) 
Sykepleierens plikt til å føre pasientjournal (2 s.) 
Sykepleierens journalføring. Situasjonen avgjør dokumentasjonen (4 s.) 
Faglige krav til innholdet i pasientjournalen (3 s.) 
Sykepleierens journalføring. Hvordan ser dokumentasjonen ut? (2 s.) 
Prosess og struktur. Innkomstnotat, plan intervensjoner og tiltak (4 s.)

2: 
Artikkel i tidsskrift 
Aagaard, H. (2010). Mat og måltider i sykehjem. Sykepleien Forskning.5(1), 37-43 doi: 10.4220/sykepleienf.2010.0023 (6 s.)

Grøndahl, VA, Aagaard, H. (2016) Older people's involvement in activities related to meals in nursing homes. International Journal of Older People Nursing, 11(3) 204-13. (9 s.)

618.970231 Ge 
Brodtkorb, K. (2014) Stellet – mulighetenes arena. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb& A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 13. s.174- 182.  (8 s.).

618.970231 Ge
Hauge S. (2014) Sykepleie i sykehjem. IM. Kirkevold., K. Brodtkorb& A.H. Ranhoff,  (Red.),Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk.  ISBN9788205464490.
Kap. 19. s. 265-280. (s. 15)

618.970231 Ge
Brodtkorb K. (2014) Ernæring, mat og måltider. IM. Kirkevold., K. Brodtkorb& A.H. Ranhoff  (Red.). Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490. 
Kap. 21. s. 301-314. (s. 13).

618.970231 Ge
Samson H., Strand G. V. (2014) Munnhelse I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff  (Red.),Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 22. s. 316-322. (s. 6)

618.970231 Ge
Skotnes L.H., Omli R., Einarson E.K., Dahlhaug L. (2014). Eliminsasjonsproblemer. IM. Kirkevold, K. Brodtkorb& A.H. Ranhoff, (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 23. s. 324-337. (s.13)

618.970231 Ge
Helbostad J.L. (2014). Bevegelse og aktivitet. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 24. s. 340-359. (s.19).

618.970231 Ge
Ranhoff A.H. (2014) Søvn og søvnproblemer. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb & A.H Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg for den gamle pasienten. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN9788205464490.
Kap. 26. s. 367-374.  (s.7).

610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. & Nortvedt, P. (2016). Pasient og sykepleier- verdier og samhandling. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt,  E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 1). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s. 89-93, s.105-138. (31 s.)

610.73 Gr
Solvoll B.A (2016). Identitet  og egenverd. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt,  E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s. 105 -140. (35 s.).

610.73 Gr
Helgesen A.K. (2016). Sosial kontakt. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt,  E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s.141-167.  (26 s.)

610.73 Gr
Kristoffersen, N.J. &Breievne G. (2016).Lidelse, mening og håp. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt,  E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s.187-235.  (48 s).

610.73 Gr
Mathisen J.. (2016). Sykepleie ved livets avslutning. I N.J. Kristoffersen, F. Nortvedt,  E.-A. Skaug & G.H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie (B 3). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-47769-8.
s.431-449. (18 s).

610.73069 Lu 
Lunde, P. (2011). Forflytningskunnskap: Aktivisering, hjelp og trening ved forflytning. (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-41102-9
Kap. 5-8, s. 85-209. (124 s.) 

Artikkel i tidsskrift 
Melheim, BG. (2008). Pasientopplevelser av måltidsfellesskap i sykehjem. Sykepleien forskning, 3(4), 212-219.
DOI: 10.4220/sykepleienf.2008.0049. (8 s.)

Kirchoff, J.W, Gjellebæk C.& Tangen M. (2014). Personlige relasjoner har betydning for pasienters tilfredshet på sykehjem. Sykepleien Forskning 9(3),. 226-233 DOI:10.4220/sykepleienf.2014.0130. (7 s.)

Rummelhoff, G.R., Smebye K.L. &Tombre B., (2016). Gir individuell omsorg. Sykepleien  1048) 48 s. 48-51
DOI:10.4220/Sykepleiens.2016.58391. (4 s.)

Sortland, K. (2015). Ernæring: Mer enn mat og drikke. (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget  ISBN 978-82-450-18417.  Kap. 1, 5.  (15 s.)

V A R Healthcare, by Healthcare Workers.

https://www.varnett.no/portal/

Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten
Stell av døde 
Stell av døde i institusjon. Gjennomføring (4,5 s.)

3: 
616.9041 De 
Steen, M. & Degre, M. (2014). Mikrober, helse og sykdom. Oslo: Gyldendal akademisk.  ISBN 978-82-05-46446-9
Kap. 18 s. 287-299. (12 s.)

4: 
610.7307 Bi 
Bie, K. (2010). Refleksjonshåndboken: for bedre læring. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget ISBN 978-82-15-01728-0.
Kap. 3 og 6 (34 s.)

344.04 Kj 
Kjønstad, A. (2007). Helserett: Pasienters og helsearbeideres rettsstilling. (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk ISBN 978-82-05-38071-4.
Del V. Kap. 1-7.(37 s.)

344.04 Mo 
Molven, O. (2015). Helse og jus – en innføring for helsepersonell. (8. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk. 
Kap. 1-3. (31 s.)

Lover og alternative kilder: 
Helsepersonelloven 
Pasient- og brukerrettighetsloven 
http://www.lovdata.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:38:21